Geflitst, dubbel geflitst...

Rudolf
Topic Starter
Berichten: 4

Geflitst, dubbel geflitst...

#1 , 10 jan 2012 20:36

Beste forumleden,

Bij deze doe ik beroep op jullie kennis.
Ik ben namelijk enorm in de fout gegaan en vraag jullie raad en mening.
(1) Op kerstnacht ben ik geflitst tegen overdreven snelheid (gemeten 127 waar 70 toegelaten is).
(2) ongeveer 2 uur na de gepleegde feiten ben ik opnieuw geflitst ( gemeten 78 waar 70 toegelaten is).
Beide overtredingen op de ring, (2x2 rijvakken, gescheiden door middenberm).

Nu heb ik beide boetes ontvangen. De ene is een onmiddellijke inning van 50€, die ik zo snel mogelijk ga betalen.
De andere is uiteraard geen onmiddellijke inning. Ik heb bijgevoegde brief naar behoren ingevuld en weer opgestuurd.

Nu is mijn vraag: wanneer ik zal moeten voorkomen voor de grote overtreding (1), zal er dan rekening gehouden worden met de minder grote overtreding (2), die dus al even vereffend zal zijn door de onmiddellijke inning? Worden beide overtredingen cumulatief beschouwd, dus verzwarend?

Alvast bedankt voor de tips, advies en terechtwijzingen....

Ik ben mij er als dusdanig van bewust dat dit niet tolereerbaar is en weet dat ik in de fout ben begaan...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rudolf
Topic Starter
Berichten: 4

#2 , 10 jan 2012 20:47

[quote="Rudolf"]Beste forumleden,

Bij deze doe ik beroep op jullie kennis.
Ik ben namelijk enorm in de fout gegaan en vraag jullie raad en mening.
(1) Op kerstnacht ben ik geflitst tegen overdreven snelheid (gemeten 130 waar 70 toegelaten is).
(2) ongeveer 2 uur na de gepleegde feiten ben ik opnieuw geflitst ( gemeten 79 waar 70 toegelaten is).
Beide overtredingen op de ring, (2x2 rijvakken, gescheiden door middenberm).

Nu heb ik beide boetes ontvangen. De ene is een onmiddellijke inning van 50€, die ik zo snel mogelijk ga betalen.
De andere is uiteraard geen onmiddellijke inning. Ik heb bijgevoegde brief naar behoren ingevuld en weer opgestuurd.

Nu is mijn vraag: wanneer ik zal moeten voorkomen voor de grote overtreding (1), zal er dan rekening gehouden worden met de minder grote overtreding (2), die dus al even vereffend zal zijn door de onmiddellijke inning? Worden beide overtredingen cumulatief beschouwd, dus verzwarend?

Alvast bedankt voor de tips, advies en terechtwijzingen....

Ik ben mij er als dusdanig van bewust dat dit niet tolereerbaar is en weet dat ik in de fout ben gegaan...

EDIT:
Het was niet mijn eigen wagen (verzwarend?)
Bij overtreding (1) moest ik dus bijgevoegde brief invullen, waar ik mijn gegevens als bestuurder kon invullen.
Overtreding (2) is een onmiddellijke inning, dus moesten gegevens van bestuurder niet ingevuld worden. (dus wordt de eigenaar van de wagen beschouwd deze begaan te hebben?)

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 10 jan 2012 20:56

een boete word altijd naar de eigenaar van de nummerplaat gestuurd

als ge moet voorkomen voor de politierechtbank kan dat +/- 1jaar duren, gelet op de gemeten snelheid zult ge uw rijbewijs wel een tijde mogen inleveren

Reclame

Rudolf
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 10 jan 2012 20:59

Bedankt voor de snelle reactie!
En beide overtredingen afzonderlijk? Of gaat men proberen ze als het ware aan elkaar te linken, al moeten ze dit dan wel bewijzen?

Eddy009
Berichten: 187

#5 , 10 jan 2012 21:27

zover staan ze in de meeste arrondissementen nog niet ... soit, voor die 130 per uur zullen ze ook al niet al te mals zijn (hangt een beetje af van rechter tot rechter maar ik zou toch rekenen op een maandje zonder (op voorwaarde dat er geen precedenten zijn))

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#6 , 10 jan 2012 22:17

beide overtredingen kunnen op dezelfde zitting behandeld worden ( als het zover komt ), maar dat is niet zeker.

het zijn beide afzonderlijke overtredingen en zullen dan ook zo behandeld worden, alhoewel ze beiden op dezelfde "dag" zijn gebeurd kan er tussen 2 zittingen paar weken/maanden zitten

werner1
Berichten: 110

#7 , 10 jan 2012 22:54

Beste,
Indien u die ene boete betaalt, zijnde de onmiddellijke inning, in geldbedrag vervalt de strafvordering en kan er hier niet meer worden op teruggekomen.
Indien de vaststeller niet heeft vermeld in het proces-verbaal dat u eerder werd geflitst heeft daar niemand kennis van, gezien de hierboven aangehaalde reden.Betaalde overtredingen worden niet geraadpleegd door politierechters, zij houden enkel rekening met de inlichtingen, veroordelingen op uw strafblad, dus indien u niets zegt van de ene overtreding kraait daar geen haan over. Zou niet weten waarom je deze overtreding dan ook zou inhalen, het heeft heen enkele zin, en is geen verschonend element. Wat betreft de andere boete, raadpleeg een advocaat. Indien je rechtsbijstand betaalt bij je autoverzekering heb je gratis bijstand. De zittingsdatum hangt af van de werkdruk van de politierechtbank.
De straf van deze boete kan uiteenlopend zijn, van geldboete tot stuurverbod al dan niet met uitstel . Bij veroordeling dien je ook nog bij te dragen in de proceskosten en de bijdrage tot het fonds van slachtoffers. Raadpleeg alvast een advocaat en overleg het standpunt welke jullie zullen innemen.

Rudolf
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 12 jan 2012 17:17

Beste
Iedereen alvast bedankt voor de reacties!
Het wordt dus bang afwachten tot de zittingsdag...
Kan ik aanspraak maken op de rechtsbijstand die de verzekeringsnemer van het voertuig geniet? (het was niet mijn wagen die ik bestuurde...)
Alvast bedankt voor de hulp!!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”