Rijden onder invloed

stefan1999
Topic Starter
Berichten: 4

Rijden onder invloed

#1 , 09 jan 2012 00:36

Ik zoek naar raad aangaande rijden onder invloed. Ik ben gisterennacht tegengehouden voor een alcoholcontrole en ik heb positief geblazen. Nu blijkt dat ik 2.03 promille had, wat ik helemal niet snap. Ik had die avond niet overdreven gedronken, maar de dagen ervoor wel met het vieren van een vriend zijn verjaardag (zowel donderdag als vrijdag). Kan het daarmee te maken hebben dat het zo hoog was? Daarnaast zou ik graag willen weten of het voorkomen beter is met eigen verdediging of met een advocaat? En ook: Ik ben momenteel nog beginnend bestuurder, maar ik heb mijn rijbewijs nodig voor mijn werk, is er dan een kans dat ik na de uitspraak mijn rijbewijs toch zou mogen houden zonder opnieuw theorie en/of praktijk te doen? Is het feit dat ik maar 1 straat heb gereden van het café tot mijn woonst een verzachtende omstandigheid of wordt daar niet naar gekeken?

Bedankt bij voorbaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38603

#2 , 09 jan 2012 13:38

Wordt u enkel verdacht van intoxicatie of ook van dronkenschap.
Welke artikels werden weerhouden??

stefan1999
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 09 jan 2012 14:53

Ik heb momenteel nog geen pv ontvangen, maar ik denk enkel intoxicatie.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 09 jan 2012 15:15

U moet een afschrift hebben ontvangen en zeker een document met de resultaten alsmede een attest afname RB.
2,03 promille is het resultaat bloedproef? of was het 2,03 mg/L alveolaire lucht?
In elk geval gezien daar 0,22 daar de minimum is

16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer.
(B.S. 27.03.1968)
Titel IV: Strafbepalingen en veiligheidsmaatregelen
Hoofdstuk V : Alcoholopname en dronkenschap
Alle hieronder vermelde bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 6 opdeciemen!
Voorbeeld: 50 euro = 50 x 6 = 300 euro
Artikel 34

§ 1. Met geldboete van 25 euro tot 500 euro wordt gestraft hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt, of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0, 22 milligram en minder dan 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,5 gram en minder dan 0,8 gram per liter bloed aangeeft.

§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;

stefan1999
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 09 jan 2012 15:58

Ik heb 0,89 mg/L geblazen, ik reken dus op een boete van minstens 1000euro. Nu vroeg ik me af of ik mijn rijbewijs zonder bijkomend rijverbod of testen zou kunnen behouden aangezien ik het nodig heb voor mijn werk.. Weet er iemand hier iets over? Ik heb gelezen dat een beginnend bestuurder altijd het theorie en/of prakijkexamen moet opnieuw doen, maar die keuze ligt bij de rechter. Anders ben ik dus wel mijn job kwijt.
En is het verstandiger voor te komen met advocaat of voor eigen verdediging te kiezen?

Franciscus
Berichten: 38603

#6 , 09 jan 2012 18:57

Is uw RB nu ingetrokken? Zou moeten gebeurd zijn.

stefan1999
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 09 jan 2012 22:06

Ja idd voor 15 dagen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”