Rood licht (enkele vragen)

Elysian
Topic Starter
Berichten: 10

Rood licht (enkele vragen)

#1 , 03 jan 2012 11:55

Doordat het overlaatst zeer donker heb en ik op het licht aan het letten was, ben ik een beetje over de stopstreep tot stilstand gekomen.
Dit terzijde: wordt dit bestraft, ben ik dus zogezegd door het rood licht gereden en krijg ik hier een straf voor die even zwaar is als door het rood licht het kruispunt over te steken?


Nog een vraag:
Toen ik aan het leren autorijden was met een L was, was ik aan het oefenen met mijn moeder in een stad waar ik nog niet vaak gereden had. Achter een bocht verschenen in 1 keer verkeerslichten, waar ik dus blindelings ben doorgereden. Ik weet niet of het rood was (de auto's aan de andere kanten stonden nog stil denk ik). Dit is meer dan een half jaar geleden denk ik. Had ik niet al lang iets in de bus moeten gekregen hebben?
Wat als het nu rood was, moet ik mijn praktijk/theorie opnieuw doen? Ook al had ik op die moment nog geen vast rijbewijs?


Dank u! :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 03 jan 2012 14:20

Artikel 61.1: De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis:
1°: rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden.

U dient te stoppen aan de stopstreep. Stoppen voorbij de stopstreep betekend hetzelfde als door het rode licht rijden.
Net niet tijdig stoppen wordt echter maar zelden bestraft (ik heb er toch nog nooit van gehoord), daar de eventuele flitspalen zodanig zijn afgesteld dat ze flitsen bij verkeer dat werkelijk het kruispunt oversteekt.

Als u na 6 maanden nog niets heeft ontvangen, denk ik dat er niets meer van zal komen.

Elysian
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 03 jan 2012 14:46

kheb niets zien flitsen, maar stel dat ik geflitst ben net over die stopstreep kan het zijn dat ik opnieuw theorie en/of praktijk moet doen? jezus, wat een overdreven straf..

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 03 jan 2012 17:52

Dat heeft ook zo zijn redenen.
Maar zoals gezegd net met wielen erover.... wordt er zelden PV van opgesteld.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 03 jan 2012 21:13

De lussen staan trouwens een stukje voorbij de stopstreep. Als je minder reed dan 30 word je ook niet geflitst. Ik zou me geen zorgen maken.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Purple
Berichten: 246

#6 , 04 jan 2012 10:29

Maar zoals gezegd net met wielen erover.... wordt er zelden PV van opgesteld.
Maar het gebeurd :?

Ik heb er zo een 13 jaar geleden 5600 frankskes voor mogen neertellen.

Was toen met de brommer. (toen mocht klasse B nog op het fietspad)
Roodlicht (stond rechts van mij, dus telde voor mij ook)

Ik reed echter een beetje door, over de stopstreep en stopte naast het licht (ongeveerd de helft van de brommer over de streep)

en prijs...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”