Gele strepen vervaagd --> toch weggesleept

simeon
Topic Starter
Berichten: 38

Gele strepen vervaagd --> toch weggesleept

#1 , 02 jan 2012 16:33

Hi,

Een tijdje geleden kwam ik 's morgens naar mijn auto en was deze verdwenen.
Na contact met de politie, bleek hij gesleept te zijn.
Op de stoeprand stonden wat nog over was van ooit gele lijnen. Deze waren helemaal afgebrokkeld en nog slechts voor 10% zichtbaar.
Aangezien ik de auto 's avonds had geparkeerd, was het onmogelijk om deze te zien.
Dit heb ik zo ook geargumenteerd in de reactie op de PV, samen met foto's van de stoeprand.

Zonder enige vorm van contact krijg ik enkele weken geleden een betalingsformulier van de procureur voor 60€.
Nu krijg ik daarna ook nog een overschrijving van de stad voor 190€ (takelkosten).

Ik ga hier echter nog steeds niet mee akkoord. Wat kan ik doen ? Wat zijn mijn opties ?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jan 2012 16:57

Niet betalen en uw zaak voor de politierechtbank verdedigen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 02 jan 2012 17:15

Waarom weggesleept?
Staat in het PV dat het voertuig is weggesleept?
Was het een administratief optreden?
Indien gerechtelijk weggesleept kan je geen betaling krijgen via stad.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 02 jan 2012 17:32

Waarom weggesleept?
Indien gerechtelijk weggesleept kan je geen betaling krijgen via stad.
Opdrachtgever is in dat geval de politie, dus de stad. De opdrachtgever (stad) betaalt en vordert het bedrag dan terug van de overtreder. Zo moet het. De overtreder hoeft niet te betalen aan de takeldienst, omdat hij de opdrachtgever niet is.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 02 jan 2012 17:40

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 02 jan 2012 18:02

Via politierechtbank gelijk proberen te halen met duidelijke foto's van hoe de strepen erbij liggen. Ze fotograferen op diverse momenten van de dag kan helpen om de gebrekkige zichtbaarheid ervan aan te tonen.

Franciscus
Berichten: 38603

#7 , 02 jan 2012 18:49

Is wel een overtreding dus heeft de stad (politieraad) hier niets mee te maken zijn volgens mij 'gerechts'kosten.
Want indien geen overtreding ook geen kosten.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#8 , 02 jan 2012 18:50

Via politierechtbank gelijk proberen te halen met duidelijke foto's van hoe de strepen erbij liggen. Ze fotograferen op diverse momenten van de dag kan helpen om de gebrekkige zichtbaarheid ervan aan te tonen.
als je 's avonds een foto neemt, dan enkel met de lichten van je auto en niet met een flits
anders krijg je een vertekend beeld
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 02 jan 2012 19:57

Dikwijls zijn deze gele lijnen ook nog vergezeld van de nodige verkeersborden, of stonden die er niet? .

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 02 jan 2012 23:30

Dikwijls zijn deze gele lijnen ook nog vergezeld van de nodige verkeersborden, of stonden die er niet? .
Artikel 11.1.4° van het MB van 11/10/76 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens:
De verkeersborden E1 en E3 mogen niet gebruikt worden om een verbod te bevestigen dat vermeld is in de artikelen 24 en 25 van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

Artikel 25.1 van de wegcode (of algemeen reglement op de politie van het wegverkeer):
Het is verboden een voertuig te parkeren:
10° op de rijbaan langs de gele onderbroken streep, bedoeld in artikel 75.1.2.°.

Indien er gele onderbroken markeringen zijn aangebracht zijn, mag er geen bord type E1 (verboden te parkeren) geplaatst worden.
Andere borden zijn niet van toepassing.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 03 jan 2012 10:57

Pal tegenover mijn deur is er een strook van ongeveer 50 meter, waar de boordstenen voorzien zijn van gele onderbroken strepen, en er staan bij het begin en einde van die zone een bord E1 met daaronder een zwart pijltje op wit rechthoekig bordje om de zone aan te geven. Deze situatie bestaan al bijna 25 jaar, en moet voorkomen dat er geparkeerd wordt aan die zijde van de straat omdat anders wij niet meer uit onze garage kunnen wegens straat niet breed genoeg.
Hopelijk leest de politie van Leuven deze post niet of ze komen morgen de borden of strepen weghalen. :mrgreen:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”