voertuig weggesleept

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: voertuig weggesleept

#16 , 04 jan 2012 08:05

en die boorddocumenten waren meer dan waarschijnlijk reeds 5 uur ervoor opgevraagd en niet kunnen voorgelegd worden.
Vreemd dat dat van die boorddocumenten (toch wel cruciaal in deze zaak), door de vraagsteller "vergeten" vertellen is. Ik hoop echt dat men in 2012 eens gaat afleren om informatie achter te houden als men hier vragen stelt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#17 , 04 jan 2012 08:31

de agent zei me dat het voertuig niet verzekerd bleek te zijn, ik kon dit niet met 100procent geloven en kon het ook niet aantonen want de boorddocumenten lagen thuis.
maar thuis aankomende zie ik dat mijn voertuig verzekerd is tot einde maart 2012 en deze verzekering loopt 24op7.
en die agent heeft daar geen 5u gestaan, hij heeft me gepasseerd, ik herkende hem en dacht dat hij wielklem ging monteren op de auto die 200meter verder stond. dus ik ga kijken en toen ik aankwam heb ik me op een afstand gehouden en 5min later was de takelwagen er.

En immobiliseren hoeft echt geen 200+ € te kosten, toch?
en zeker niet als er 5u daarvoor een akkoord was over wielklem, als er dan 5u later geen wielklemmen zijn hoef ik daar niet voor op te draaien
En aangezien de bestuurder aanwezig was mag er niet getakelt worden, dan word enkel de verplaatsing van de takelwagen aangerekend aan de overheid, of aan de persoon ten laste als het voertuig werkelijk fout geparkeerd stond of als men het oog heeft op dringende reparatie van het wegdek wat nu dus niet het geval was
Het voertuig werd niet getakeld in het raam van art. 4.4. Wegcode.
Het voertuig werd in beslag genomen omwille van art. 20, eerste lid WAM-wet: "Onverminderd de bevoegdheden verleend door het Wetboek van strafvordering, kan iedere officier van gerechtelijke politie en iedere ambtenaar of agent van de openbare macht die bevoegd is om proces-verbaal op te maken wegens overtreding van deze wet, beslag leggen op het rijtuig of op de kentekenplaten ervan wanneer er redenen zijn om aan te nemen dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe een motorrijtuig dat in het verkeer is gebracht op de openbare weg of op een van de in artikel 2, § 1, bedoelde terreinen aanleiding kan geven, niet is gedekt."
Vermoedelijk had de politie redenen om aan te nemen dat het voertuig niet verzekerd was.
Waarschijnlijk zal het parket geoordeeld hebben dat het voertuig moest getakeld worden. Er zal enkel een wielklem gebruikt worden wanneer het parket oordeelt dat er geen kosten mogen gemaakt worden.

Franciscus
Berichten: 38587

#18 , 04 jan 2012 13:45

Bij immobilisatie tot voorleggen verzekering gezien voertuig niet onder toezicht staat : wielklem
Bij niet verzekerd... controle via systeem: takelen.
Bij ophalen RB ...wat ondertussen al gebeurd is of is het 14 dagen document dat je binnen x dagen geldige verzekering voor ogenblik feiten moet hebben anders afstand voertuig/verbeurdverklaring.

Reclame

Tomec
Topic Starter
Berichten: 5

#19 , 06 jan 2012 02:30

en die boorddocumenten waren meer dan waarschijnlijk reeds 5 uur ervoor opgevraagd en niet kunnen voorgelegd worden.
Vreemd dat dat van die boorddocumenten (toch wel cruciaal in deze zaak), door de vraagsteller "vergeten" vertellen is. Ik hoop echt dat men in 2012 eens gaat afleren om informatie achter te houden als men hier vragen stelt...
de documenten zijn me wel gevraagd heb direct gezegt dat het voertuig verzekerd is en alles erop en eraan, er was overeen gekomen dat ik met men vader de volgende dag kwam met de papieren en dan gingen we de wielklem verwijderen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#20 , 06 jan 2012 07:13

de documenten zijn me wel gevraagd heb direct gezegt dat het voertuig verzekerd is en alles erop en eraan, er was overeen gekomen dat ik met men vader de volgende dag kwam met de papieren en dan gingen we de wielklem verwijderen.
Je had toch best in je eerste post vermeld dat je papieren niet in orde waren (= je had ze niet bij op dat moment). Dit had vollediger geweest en men had je meteen een goed antwoord kunnen geven, zonder dat iedereen hier moest gokken naar de reden van het wegslepen.

In tegenstelling tot wat sommigen denken moet je de ORIGINELE boordpapieren steeds bij hebben. Sommigen denken dat kopies genoeg zijn, maar dit is dus absoluut niet zo. Als je geluk hebt dat je een "meewerkende agent" tegenkomt, kunnen ze misschien akkoord gaan dat je de originele papieren gaat halen, maar in jouw geval was het een agent die "volgens het boekje" werkte, blijkbaar... Dan doet een ambtenaar eens zijn werk, is het weer niet goed! ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”