Parkeerboete, nochtans in parkeervak geparkeerd

nicolasd
Topic Starter
Berichten: 5

Parkeerboete, nochtans in parkeervak geparkeerd

#1 , 29 dec 2011 12:38

Beste,

Ik heb recent een pv van politie ontvangen (50 euro) omdat ik verkeerd geparkeerd stond.

De plaats waar ik stond is echter gemarkeerd als parkeervak, MAAR er staat wel een bord voor verboden parkeren

Op de foto kunnen jullie zien hoe onduidelijk deze verkeerssituatie echt is

http://imageshack.us/photo/my-images/831/photo1osy.jpg/
Zou ik deze betalen of ermee naar de politierechtbank + eventuele argumenten

Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#2 , 29 dec 2011 14:27

geen argumenten, je mag daar niet parkeren
enkel stilstaan voor laden en lossen
Laatst gewijzigd door sniper op 29 dec 2011 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 29 dec 2011 14:31

Daar is nu toch een velo-station?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

nicolasd
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 29 dec 2011 14:55

Nee, dat velo station is 50 meter ervoor...


Sinds wanneer tekenen ze vakken om te mogen laden en lossen? Dat mag toch overal...

artemis
Berichten: 3294

#5 , 29 dec 2011 15:02


Sinds wanneer tekenen ze vakken om te mogen laden en lossen? Dat mag toch overal...
Nee hoor.
Overal waar je mag parkeren mag je laden en lossen maar waar je enkel mag laden en lossen mag je niet parkeren.
Er zijn legio van dat soort plaatsen in 't stad :wink: en die zien er allemaal uit als reguliere parkeervakken.

nicolasd
Topic Starter
Berichten: 5

#6 , 29 dec 2011 15:13

Spijtig, en juridisch gezien is een parkeerverbod verschillend met een zone verboden parkeren? anders kan ik me eventueel beroepen op: K.B. 01/12/1975 Art. 77.5. In een parkeerzone mogen witte markeringen de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.

nicolasd
Topic Starter
Berichten: 5

#7 , 29 dec 2011 15:20

"Overal waar je mag parkeren mag je laden en lossen maar waar je enkel mag laden en lossen mag je niet parkeren."

Maar er is een parkeerverbodsbord, dus je mag er niet parkeren, dus ik veronderstel ook niet laden & lossen.. Want anders mag je wel overal laden en lossen?

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 29 dec 2011 15:44

Nee, dat velo station is 50 meter ervoor...


Sinds wanneer tekenen ze vakken om te mogen laden en lossen? Dat mag toch overal...
Er zijn vrij veel vakken "laad-en loszones'. In Mortsel komen ze zeer veel voor, in Antwerpen minder, maar ik weet er toch meerdere. Een verkeersbord gaat trouwens ook boven een wegmarkering.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 29 dec 2011 16:04

Spijtig, en juridisch gezien is een parkeerverbod verschillend met een zone verboden parkeren? anders kan ik me eventueel beroepen op: K.B. 01/12/1975 Art. 77.5. In een parkeerzone mogen witte markeringen de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.
Witte markeringen maken geen parkeerplaats, maar kunnen dit wel.

In een zone verboden parkeren is er een parkeerverbod geldig, dus ook hier is geen verschil.

Lightning

#10 , 29 dec 2011 20:51

"Overal waar je mag parkeren mag je laden en lossen maar waar je enkel mag laden en lossen mag je niet parkeren."

Maar er is een parkeerverbodsbord, dus je mag er niet parkeren, dus ik veronderstel ook niet laden & lossen.. Want anders mag je wel overal laden en lossen?
Er staat inderdaad een bord E1 (= Parkeerverbod). Voorbij dit bord is het echter WEL toegelaten stil te staan (= de tijd om iemand laten in- of uitstappen of om te laden en te lossen). Mocht dit ook niet toegestaan zijn zou er een bord E3 (= Stilstaan en parkeren verboden) gestaan hebben (zie http://www.wegcode.be/wetteksten/select ... /253-art70" onclick="window.open(this.href);return false; om U te vergewissen van het verschil tussen beide borden).

Franciscus
Berichten: 38602

#11 , 29 dec 2011 22:39

Als u verder dan 25 meter gaat staan mag u noch stilstaan noch parkeren want daar is het trottoir ofte lantoor.
Ook in de Sint-Kathelijnevest is er zo'n strook.

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 30 dec 2011 10:36

daar is het trottoir ofte lantoor.
Wel off-topic, maar lantoor.... iemand die nog echte Antwerpse woorden kent is tegenwoordig een zeldzaamheid. Ik weer even gelukkig.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”