Vraag ivm dubbel beboeten van dezelfde overtreding

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

Vraag ivm dubbel beboeten van dezelfde overtreding

#1 , 28 dec 2011 17:10

Wie kan mij met zekerheid zeggen welke de boetes zijn die niet dubbel worden aangerekend wanneer deze dezelfde dag gebeuren.
Ik verklaar mij nader :)

Voorbeeld 1
Je zit op een grote baan tegen 60km/u te rijden waar 70km/u mag... maar uw achterlicht rechts is defect en gisteren was alles nog in orde toen u naar de keuring was gegaan. U komt 2 maal politie tegen en die doen allebei correct hun werk door u op te schrijven. Dit gebeurd in een tijdspanne van 34min en in dezelfde gemeente door dezelfde agenten.
Wat krijg je thuis? 1 of 2 boetes?

Voorbeeld 2
Je rijdt te snel in de bebouwde kom 69km/u en wordt geflitst zonder het te beseffen. 20 minuten later komt u nog maar eens voorbij gereden en wordt u weer geflits deze keer tegen 61km/u. En daarbij merken de 2 agenten ook dat uw achterlicht defect was. Ze schrijven dit 2 keer toe op de respectievelijke PV's.
Wat krijg je thuis? 2 x snelheidsovertreding en 1 x achterlicht OF krijg je het achterlicht ook 2 x te betalen?

Volgens een federale ambtenaar zouden boetes die in een zeer korte tijdspanning dubbel geverbaliseerd worden ingetrokken kunnen worden in bepaalde gevallen. het is niet zo dat je 4 keer geflitst wordt de zwaarste flits zal tellen. Maar als je een boete krijgt voor een licht of voor iets anders dat in regel moet worden gebracht ze rekening houden met het feit dat de tijd moet krijgen om dit in orde te brengen.

Zou hier echt zeker van willen zijn want dan kan ik dit vermelden aangezien ik dit heb voorgehad. (zie ander discussie)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 dec 2011 19:36

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 03#p171303" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is het parket dat beslist om 1 of meerdere minnelijke schikkingen te sturen. Als je daar niet mee akkoord gaat, verhuist de zaak naar de rechtbank.
De politie kan daar geen beslissingen over nemen.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 28 dec 2011 20:23

Schijnt in Leuven niet abnormaal te zijn!!!
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=VF3K4JT2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 03#p171303" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Lemmod
Berichten: 4

#4 , 29 dec 2011 09:03

En terecht mava105 de boetes die vermeld staan in het nieuwsblad.....

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#5 , 29 dec 2011 11:53

De snelheidsovertredingen die moeten altijd betaald worden ... wat spijtig genoeg logisch is. Het zijn tenslotte 2 verschillende overtredingen... maar dat ze ook 2 keer (in mijn geval een niet ingeschreven voertuig op de openbare weg te brengen) willen aanrekenen vond ik erover. En blijkbaar zijn er rechters die dit aanvaarden. Vooral dat ik heb kunnen aantonen dat de wagen wel degelijk verzekerd was en dat ik een kopij van mijn aanvraag bij had. Wagen was dus reeds bekend bij de DIV de dag van de overtreding... en daar konden ze ook zeggen om welk uur ze het hadden ingegeven. En dat was iets voor 16u dus ja we spreken hier over minuten. Maar bon, 1 is betaald is de 2de daar wil ik enkel de snelheidsovertreding betalen. EN de inner van de penale boetes bevestigde vandaag dat de rechter hiermee rekening zal houden en dat deze in mindering gebracht zal worden. Nog 11 dagen en ik zal het dus wel horen zekerst.

Ik wens jullie in ieder geval een leuk 2012 toe.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#6 , 11 jan 2012 18:21

ben voor de politie rechterbank gekomen. De straffen die daar werden uitgesproken waren wooow de ene zware boete na de andere en ik denk dat er in 75% van de gevallen het rijbewijs voor minstens 3 maand werd ingetrokken... het zag er niet goed uit.

Maar ik kreeg uitstel tot 28 februari om aan te tonen dat ik de andere boete wel degelijk betaald werd zoals ik zei (wat dus geen probleem is om aan te tonen)
Als ik dat kan vervalt de overtreding om met een niet ingeschreven voertuig gereden te hebben aangezien ik hiervoor reeds een boete heb betaald. Dus super goed nieuws :)
En heb mijn les geleerd.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#7 , 01 mar 2012 14:14

Ik ben dus weer voor de rechter verschenen met het bewijs van betaling (die ze ook ondertussen opgevraagd hadden)

De rechter oordeelde dat ik dus wel degelijk deze overtreding reeds betaalde en gaf voor dat onderdeel de vrijspraak. Goed nieuws dus tot hij aan de andere overtreding kwam...
daar mag ik dus 110€ voor neertellen.

Het belgisch systeem is goed...
Als je denkt dat er iets verkeerd is moet het voorkomen. In mijn geval was het duidelijk dat ik dat zou winnen. Maar dan komt de aap uit de mouw en straffen ze mij wel omdat ik geen minnelijke schikking heb willen trekken en dus moet ik voor 16km/ te snel te hebben gereden 110€ boete betalen + 150€ gerechtskosten en moet ik ook nog een bedrag aan slachtofferhulp.
Dus als ik het goed begrijp zou ik dus alles gewoon moeten betalen en zwijgen ook al was ik in mijn recht? Dit is pure chantage. Ofwel betaal je wat je niet moet betalen of anders kom je voor krijg je gelijk en betaald je meer.
De minnelijke schikking was 120€ (voor de snelheidsovertreding en het feit dat de wagen niet ingeschreven was)

Vond de uitspraak van de rechter wel goed... ik kan mij niet boven de wet stellen. U betaald de minimumboete voor de snelheidsovertreding waarvan 50% met uitstel.
Dus uiteindelijk een zware straf voor iemand die gelijk gekregen heeft en verplicht was het via deze weg te bekomen.

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 01 mar 2012 15:13

Lijkt me logisch een minnelijke schikking is via het openbaar ministerie.
U bent nu voor een snelheidsovertreding voor de rechter gekomen en dan ligt het tarief iets hoger.
En ja dan komen er nog kosten en slachtofferfonds bij.
Een minnelijke schikking is letterlijk u betaald bedrag X we houden geen rekening met wat er juist allemaal in het PV staat als de feiten allemaal onder categorie 2 vallen krijg je gewoon bedrag cat 2.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#9 , 01 mar 2012 15:25

OK maar ik moest voor de rechter komen... ik had ook liever gezegd... hé ik heb hier al een deel van betaald pas het aan en ik betaal het verschil.
Maar dat kon blijkbaar niet. Het moest via de rechter gebeuren en die kon zeggen OK het is betaald en in orde. Maar wat niemand zei was dat ik dan een hoger tarief zou betalen.

Ze eisen dat als je niet akkoord gaat via de rechter gaat en als je dan gelijk krijgt nemen ze het geld via een andere weg toch. ook al ben je in je recht.
Ik heb voorgesteld het deel van de minnelijke schikking (zijnde de snelheidsovertreding om 16km/u te snel te hebben gereden) te betalen en voor het andere voor de rechter te komen, maar dat hebben ze mij afgeraden.

Hoe had ik het dan moeten doen?

Moet ik in beroep gaan? Voor zo'n prul? (ja ik zeg prul want er zijn vel ergere zaken die te behandelen zijn dan dit)

Franciscus
Berichten: 38587

#10 , 03 mar 2012 15:11

Toch weer eens wat rechtzetten.
U hebt niet dubbel betaald.
Het waren twee afzonderlijke vaststellingen.
Ofwel aanvaard u de vaststelling en betaal u de minnelijke schikking wat u in een geval hebt gedaan en dan betaald u de tweede niet.
Ik vermoed niet dat u dat OP VOORHAND gemeld hebt dat op de twee dezelfde 2de inbreuk stond.

4ringsdude
Topic Starter
Berichten: 274

#11 , 07 mar 2012 08:21

Toch wel. Ik heb dit zowel aan de locale politie laten weten als aan de ontvanger van de penale boete. Het is deze laatste die mij trouwens gezegd heeft dat enkel een rechter dit teniet kan doen) aangezien het al betekend is bij het parket of zo.

jean-marc
Berichten: 45

#12 , 12 jun 2017 13:26

ik heb vandaag een boete in de brievenbus gekregen en daar staat het volgende in .
overtreding bord F103 (begin voetgangerszone)
ik ontken dat niet maar ik heb dus een boete voor mijn auto en voor mijn geremde aanhangwagen dus 2 boetes voor een en de zelfde combinatie is dat wettelijk want ik denk dan als dat een ongeremde was krijg je dan ook 2 boetes ?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 12 jun 2017 13:35

Het is de bestuurder die een bekeuring krijgt niet de wagen of aanhanger.
Was u aanhanger met alles in orde, keuring inschrijving en verzekering.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

jean-marc
Berichten: 45

#14 , 12 jun 2017 14:20

ja alles is in orde met de aanhanger
en dus kan ik maar 1 keuring krijgen ervoor en niet 2

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”