Penale boeten omzetten volledig in werkstraf of gedeeltelijk

vrouw 22
Topic Starter
Berichten: 3

Penale boeten omzetten volledig in werkstraf of gedeeltelijk

#1 , 24 dec 2011 14:31

Ik heb een jaar geleden door het oranje licht gereden maar werd geflitst (1.5 sec door oranje en 1 sec door het rood). Ik ben onlangs voor de rechter moeten verschijnen omdat ik de boete van 150 euro weigerde te betalen ( ik ben student en had opdat moment geen geld en plus vond dat ik geen boete moest krijgen voor het rood licht!).

Straf: Rijexamen (theoretische opnieuw doen), intrekken van rijbewijs voor 15 dagen en 579 EURO boete!

Ik vind het een redelijk groot bedrag en heb niet de middelen omdat te betalen.. Ik ben student en heb sinds de rechtspraak opzoek geweest naar een studentjob om dit te betalen maar heb jammer genoeg nog steeds niks gevonden!!!

Nu is mijn vraag is het mogelijk om de boete om te zetten in werkstraf? of toch een deel?

Wie kan me hier verder meehelpen?

ALvast bedankt voor diegen die mij helpen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 24 dec 2011 15:40

misschien toch eens met een professional je maatschappij- en zelfbeeld onder de loupe nemen. Met dit soort foutlopende situaties ga je nog wel vaker geconfronteerd worden. Immers waar kan dat naartoe gaan als iedereen zelf bepaalde of hij zijn "boetes" wel of niet betaalt? ? Bijvoorbeeld: Bandietjes die als bijverdienste zo af en toe proletarisch winkelen en veroordeeld worden : betalen hun boete niet omdat ze geen vaste job hebben ? :-)

De rechter bepaalt de strafmaat en je moet doen wat hij vonnist, ongeacht wat je daar nu zelf van vind.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 24 dec 2011 16:09

En waarom dacht jij dat je wel door het rood mocht? Was het misschien niet rood genoeg naar uw zin, of ben je van een andere partij?
Nu kost het u een heel pak meer centjes.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 dec 2011 16:14

U had aan de rechter kunnen vragen om een werkstraf uit te spreken i.p.v. een boete. Als de beroepstermijn nog niet verstreken is kan u ook in beroep gaan en dit in beroep vragen. De werkstraf moet wel door de rechter uitgesproken worden. Als de rechter een boete oplegt kan men dit daarna niet meer veranderen in een werkstraf.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 24 dec 2011 18:07

Mogelijk is het ook te laat om in schijven te betalen.
Uiteindelijk heeft het NIET betalen of RB niet binnenbrengen gevolg dat je daarvoor nogmaals zal veroordeeld worden.
Met mogelijk ook een praktisch examen.
Wat heb je allemaal tegen de rechter gezegd?

vrouw 22
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 26 dec 2011 09:47

Francisus,

Ik heb niet eens de mogelijkheid gekregen om iets te zeggen tijdens de rechtzetting. Rechter was zeer kortaf.

vrouw 22
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 26 dec 2011 09:49

mava105

voor alle duidelijkheid ik vroeg om hulp en niet om mij hier te oordelen dat heeft de rechter al gedaan voor het geval je het nog niet door hebt.
ik ben niet door rood gereden maar door oranje omdat ik opda moment niet kon stoppen.

Lightning

#8 , 26 dec 2011 10:36

Ik heb een jaar geleden door het oranje licht gereden maar werd geflitst (1.5 sec door oranje en 1 sec door het rood).
U bent dus door rood gereden. Het is niet de kleur die U het laatst hebt willen zien die telt, maar de kleur die het licht had toen U er werkelijk voorbij reed.
Zoals scorpioen hierboven reeds kwam te zeggen had U een eventuele alternatieve straf tijdens de zitting moeten proberen afdwingen. Daarvoor moet U op de goodwill rekenen van de rechter die U op dat moment voor U hebt, en daarin speelt het erkennen van uw fout geen onbelangrijke rol.
U zou eventueel nog in beroep kunnen gaan, maar riskeert uiteraard een nog zwaardere straf indien U niet van plan bent uit een ander vaatje te tappen.
Laatst gewijzigd door Lightning op 26 dec 2011 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#9 , 26 dec 2011 10:40

De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :

1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;

2° vast oranjegeel licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf voorbij te rijden, tenzij de bestuurder bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd is, dat hij niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen; zo dit licht bij een kruispunt geplaatst is, mag de bestuurder, die de stopstreep of het licht in dergelijke omstandigheden voorbijgereden is, het kruispunt evenwel slechts oversteken op voorwaarde de andere weggebruikers niet in gevaar te brengen;

Het is sterk betwijfelbaar indien u "werd geflitst (1.5 sec door oranje en 1 sec door het rood)." niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen. Blijkbaar heeft de rechter ook zo geoordeeld.

U hebt altijd het recht op voor de rechter iets te zeggen. Gezien het een openbare zitting zal geweest zijn, is de kans, zelfs bij een rechter die het niet te nauw neemt, héél klein dat hij zich daaraan niet zou gehouden hebben. Wat u nu nog kan doen zegt Scorpioen heel duidelijk.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#10 , 26 dec 2011 11:34

Ik denk dat uw straf een pak zwaarder is uitgevallen en dat u de toorn van de rechter op uw nek/hoofd hebt gehaald door pertinent te weigeren
te betalen. Beter was geweest om te proberen te betalen in stukjes. Wie niet vraagt heeft alleen een neen.
Op persoonlijk vlak: ik zit zo'n 4 tot vijf uur per dag in de wagen naar klanten en werven. De straffeloosheid van het oranje rijden loopt de spuigaten uit en velen kijken niet eens meer om voor rood. dat was 20/25 jaar geleden totaal anders. Als deze evolutie zo door gaat zals dat leiden naar zwaardere ongevallen.
U had de kans de door u gemaakte fout te minimaliseren door proactief om te gaan met de 150 euro boete. Dat is niet gebeurt en ik ondersteun de gedachte van Scorpioen maar volgens mij zou u beter geen hoger beroep aantekenen. Het zal volgens mij opnieuw een teken zijn van onwil en u vermoedelijk een nog zwaardere straf opleveren. U had geen geld voor de boete ? Is altijd een slecht argument. Nu is het nog slechter gesteld en eerlijk gezegd is er geen enkel argument om dit om te zetten naar een werkstraf zeker als blijkt uit uw post dat u eigenlijk geen schuldbelijdenis toont.
Geen cadeau's wat minder eten niet gaan shoppen etc ..., kortom besparen, de gevolgen dragen en betalen
Mijn ervaring is dat men in Belgie tov de rest van europa verschrikkelijk moeilijk doet over alles wat met controle van overtredingen te zien heeft. Kijk bvb maar naar het geval viaduct Gentbrugge en de trajectmeting daar waar dat in Nederland al jaren toegepast is. Ik denk dan ook dat u echt wel voor rood bent bekeurt en niet voor oranje. Juist omdat alles zo exact moet gebeuren en er geen ruimte is voor enige speling. En omdat onomstootbaar bewezen is dat u rood reed hebt u ook een zware verkeersovertreding begaan.

Maar ik dacht dat er evenwel één manier om uw boete niet te hoeven te betalen: het begint met ge... en eindigt met ....is
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus
Berichten: 38596

#11 , 26 dec 2011 15:46

Indien niets gezegd wat heb je dan op uw antwoordformulier geschreven?
Trouwens in regel is er voor overtredingen geen opzet vereist het louter feit om voorbij het verkeerslicht (rood of oranje te rijden) volstaat.
En blijkbaar was het camera vaststelling.
En wat was dan de reden om niet te kunnen stoppen?

werner1
Berichten: 110

#12 , 27 dec 2011 16:14

Beste,
De minimumtarief voor het negeren van het rode verkeerslicht is 150€, had je deze betaald dan mocht je van geluk spreken en was de kous af ... . Door niet te betalen werd je gedagvaard voor de politierechtbank met alle gevolgen vandien. Vooraleer de rechter de straf uitspreekt laat hij het laatste woord aan de overtreder of zijn advocaat. Het is op dat moment dat voorstellen aan de voorzitter kunnen worden gevraagd, gaande van straf met uitstel wat rijverbod, geldboete of het al dan niet opnieuw afleggen van theoretische of practische proeven wat rijbewijs betreft. Jullie zelf moeten deze alternatieven voorstellen, of de rechter er rekening mee houdt is wat anders.
Nu is de straf uitgesproken, en waarschijnlijk diende je nog bij te dragen tot het betalen van de gerechtskosten en bijdrage tot het fonds van slachtoffers van lichamelijk letsel. Nogmaals je had er veel beter aan gedaan de 150€ te betalen. Indien je vindt dat je straf te zwaar is kan je nog in beroep gaan indien dit nog binnen de voorziene termijn valt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”