hoe rijbewijs intrekken (bij rechtbank)?

audigirl
Topic Starter
Berichten: 22

hoe rijbewijs intrekken (bij rechtbank)?

#1 , 21 dec 2011 07:59

Eerst wil ik zeggen dat IK hier niet de persoon ben. want heb hier veel zitten lezen er soms worden mensen met vragen belachelijk gemaakt of hard aangepakt...

Mijn schoonbroer moet vandaag voor de rechter verschijnen omdat hij vorig jaar geflitst werd op de E19 ter hoogte van Halle op een zondag nacht tegen 171km/u Hij heeft geen excuses... zegt hij zelf. Het was laat en hij wou naar huis rijden, er was geen verkeer en dan heb je geen herkenningspunten (snelheid van de andere weggebruikers) en voor je het weet rij je sneller dan wat mag. Zekerst als je een wagen hebt waarmee je niet voelt dat je 150-160km/u aan't rijden bent.

Enfin hij komt dus voor en vroeg mij of ik hem kom gaan halen als hij zijn rijbewijs moest inleveren. Maar is het dan niet zo dat als een rechter een rijverbod uitspreekt dat je dan je rijbewijs bij de lokale politie moet gaan binnen brengen? Of moet je die direct op de rechtbank afgeven?

Naast zijn rijverbod dat er zeker en vast boven zijn hoofd hangt zal er ook nog wel een boete bij zitten...

Persoonlijk vind ik het niet echt kunnen dat iemand een straf krijgt meer dan 1 jaar nadat de feiten gebeurde. Maar bon da's mijn mening.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 21 dec 2011 09:26

Maar is het dan niet zo dat als een rechter een rijverbod uitspreekt dat je dan je rijbewijs bij de lokale politie moet gaan binnen brengen? Of moet je die direct op de rechtbank afgeven?

Naast zijn rijverbod dat er zeker en vast boven zijn hoofd hangt zal er ook nog wel een boete bij zitten...
Hij zal inderdaad later bericht krijgen wanneer hij zijn rijbewijs moet gaan afgeven, en dat kan wel even duren. Boete : tussen € 55 en € 2750 (X6, eventueel voor een deel voorwaardelijk, verhoogd met gerechtskosten en bijdrage slachtofferfonds)Verval van het recht tot sturen : 8 dagen tot 5 jaar.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 21 dec 2011 09:43

Rijbewijs moet door betrokkene ter griffie worden binnen geleverd de 5de dag na betekening. Betekening gebeurd meestal door de politie.
Hij kan vragen of het rijverbod vb tijdens zijn vakantie wordt uitgesproken.
Of in de week-ends ......
Niet binnenleveren houdt nieuw rijverbod in.
Rijden tijdens eveneens.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”