door rood gereden

Xiu
Topic Starter
Berichten: 4

door rood gereden

#1 , 19 dec 2011 21:57

Ik ben blijkbaar in juni dit jaar tijdens mijn werk door het rood gereden. Ik was me hier niet van bewust, maar goed, het zal wel gebeurd zijn. Ik reed op dat moment met een voertuig van mijn werk, ik ben postbode. Nu moet ik in januari voorkomen op de politierechtbank.

Ik heb al heel wat verhalen gehoord over mogelijke sancties, er rekening mee houdend dat ik op het moment van de feiten nog geen twee jaar mijn rijbewijs had. Ik kan het absoluut niet hebben dat ik mijn praktijk opnieuw zou moeten gaan doen, dit heeft mij al zoveel geld gekost vorig keer en steeds maar weer gebuisd worden op iets minimaals tot je een begeleider van de rijschool meebrengt, dan mag je wel meerdere fouten maken blijkbaar. Mijn rijbewijs is ook een vereiste voor mijn werk, wanneer dit tijdelijk ingetrokken wordt valt dit wel op te lossen maar ik kan geen maanden zonder.

Nu wilde ik mezelf verdedigen voor de rechtbank omdat een advocaat voor mij onbetaalbaar is. Ik ben alleenstaand en heb ook nog een auto af te betalen, er blijft op het eind van de maand niets meer over. Ik heb echter een verzekering voor rechtsbijstand bij de omnium op mijn auto genomen, dit wel pas enkele maanden nadat de overtreding al gebeurd was. Ik zou hier echter geen aanspraak op kunnen maken, omdat de feiten plaats vonden met het voertuig van mijn werk? Tevens zou ik ook via de post niet aan een advocaat kunnen geraken, alles is op eigen risico. Ik zit dus een beetje met mijn handen in mijn haar, daar ik gehoord heb dat de straffen doorgaans ernstiger zijn wanneer je jezelf verdedigd. Ik wil echter ten allen tijde proberen vermijden dat ik de praktijk van mijn rijbewijs opnieuw moet gaan doen, en ik vrees zomaar dat ik daar zonder advocaat niet omheen zal kunnen. Is er misschien iemand van jullie die een idee heeft of ik echt op geen enkele manier aan een advocaat geraak? Voor pro deo verdien ik dan blijkbaar weeral teveel.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 19 dec 2011 22:23

En als u nu eens gewoon voor de rechter uw fout toegeeft, en vraagt om rekening te houden met uw werk?
Veelal krijgt men een zwaardere straf, omdat men niet inziet dat men fout was, en de rechter hiervan probeert te overtuigen met slechte argumenten.

tombe
Berichten: 136

#3 , 19 dec 2011 22:47

Inderdaad. Opnieuw rijbewijs afleggen lijkt me nogal absurd, tenzij je al vaker wat mispeuterde in de wagen. Heb dat zelf ook voorgehad. Kan iedereen gebeuren. Ik moest maar beter opletten want kan idd zware gevolgen hebben. Geen excuses zoeken en dat komt wel goed. Kan me in dit geval zelfs niet voorstellen dat een advocaat het beter kan dan jijzelf. En inderdaad het belang voor je werk vermelden...

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 dec 2011 12:25

Misschien zelf voorstellen om een werkstraf te aanvaarden ipv een intrekking rijbewijs.

Xiu
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 20 dec 2011 13:37

Ik zal mijn fout ook toegeven, er tegenin gaan heeft weinig nut aangezien dit op foto staat, het enige wat ik kan vermelden is dat ik mij hier absoluut niet van bewust was... Ik kan me de situatie inbeelden waarin dit gebeurd zou kunnen zijn, maar ik weet niet of ik er goed aan doe deze uit te leggen, dan moet ik immers een andere fout (dubbel parkeren) ook toegeven. Met mijn job is het niet zo evident om alles volgens de regels te doen, maar door het rood rijden is echt niet iets wat ik zou doen mocht ik het geweten hebben. Ik heb nog geen andere (zware) overtredingen begaan, een snelheidsovertreding maar die kwam toe op naam van mijn moeder daar ik toen met haar auto reed... Idem voor een parkeerboete.

Als mij een werkstraf voorgesteld zou worden dan is dat voor mij geen probleem, ik ben vooral bang voor het eventueel opnieuw moeten doen van mijn rijexamen. Theorie geen probleem, maar die praktijk, nog een keer door die hel moeten neen dank u... Ik vrees alleen dat mijn leeftijd in mijn nadeel zal spelen, ik val immers onder "jonge bestuurders" en ben dus per definitie een gevaar op de baan blijkbaar :roll:

Maar dit valt dus eventueel toch te doen zonder een advocaat? Ik ga hierdoor niet nog strenger bestraft worden?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 dec 2011 14:26

Met mijn job is het niet zo evident om alles volgens de regels te doen,
Hier wil ik toch even iets op zeggen: vorige week heb ik een bijna-ongeluk gehad omdat het "niet zo evident was voor een postwagentje om alles volgens de regels te doen".

Ik stond te wachten voor een rood licht (twee auto's voor mij). Het springt op groen, de auto's voor mij beginnen te rijden. Ik dus ook. Schiet er plots van rechts achter mij een postwagentje dat net gelost had en op het (brede) voetbad geparkeerd stond net voor mijn neus. Ik moest alle remmen dichtgooien (de wagens achter mij bij gevolg ook) en kon een aanrijding op het nippertje vermijden. De wagen achter mij kwam op centimeters van mijn bumper tot stilstand. Het postwagentje reed gewoon door alsof het de normaalste zaak van de wereld was!

Ik heb het dus wel gehad met die camionetjes van de post. Ik heb ze al veel onnozelheid weten uithalen, maar het incidentje van vorige week is echt wel de druppel. Geen enkel excuus is goed genoeg om een ander in gevaar te brengen. Ik rij met een zelf betaalde wagen. Als ik er kosten aan heb ben ik het zelf die met de last zit (en niet één of andere leasingmaatschappij). Ik kan dus echt pissed worden als bedrijfswagens / bedrijfscamionetjes rijden op een manier van "'t Is toch nie mijnen otto. Wa kan het mij schelen als ik een accident heb!".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 20 dec 2011 15:12

Het is al wel een heel ander verhaal als je alle dagen voorbij dize verkeerslichten moet. Dan kan je niet meer zeggen dat je ze niet had gezien. :mrgreen:

Xiu
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 21 dec 2011 13:59

@ Tom: je zult mij nooit betrappen op zulke stoten, ik rijd dan ook niet met die camionettes maar met de gewone postautootjes, in die camionettes is je zicht enorm beperkt en ik zie mezelf daar absoluut niet mee rijden :wink: Ik bedoel eerder in de zin van: overal correct parkeren en dergelijke, de laatste keer dat ik dat nog gedaan heb, hebben ze de spiegel van mijn postauto afgereden en niet gestopt dus sindsdien doe ik die moeite gewoon niet meer en zet mij ergens met knipperlichten aan. We krijgen steeds maar meer werk, maar niet meer tijd dus het is niet evident om steeds correct te blijven. Wanneer ik een ronde ergens in een bos heb, zal ik dan ook niet aarzelen om "flink wat tijd in te halen".

Je kan je gerust afreageren op de postbode die onverantwoordelijk is, maar je zou eens moeten weten wat ik op een dag allemaal naar mijn hoofd geslingerd krijg. Zowel op een brommer-, fiets-, of autoronde. Wij doen het immers altijd verkeerd, maar oh wee als we eens wél alles volgens de regels doen en de mensen hun post 5 minuutjes te laat hebben. Het is altijd wat :wink:


@ Mava: ik passeer daar zo goed als dagelijks, dus ik weet die flitspaal ook heel goed staan aan die verkeerslichten. Dat is het enige argument dat ik kan gebruiken, ik ga écht niet bewust door het rood rijden wanneer daar een flitspaal staat waar ik al jaren moet passeren... Maar goed, daar zal wel geen rekening mee gehouden worden. Ben echter geen wegpiraat of zware crimineel, en ik hoop dan ook dat ondanks mijn (jonge) leeftijd en het nog niet zo lang mijn rijbewijs hebben ik ook niet gestraft zal worden alsof ik dat wel ben.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 dec 2011 14:52

Xiu, ik ben zeker dat de postbode waar ik het op had met gelijkaardige uitvluchten zal komen. Ik heb er helemaal geen boodschap aan. Het was trouwens niet echt een camionette, maar zo'n postautootje (type citroen berlingo, VW caddy, dat soort kleine bestelwagentjes). Hij had meer dan zicht genoeg, maar geen verantwoordelijkheidsbesef.

De enige goede houding is: u aan de verkeersregels houden! Als je de post daardoor constant te laat bezorgd, moet je dit melden aan je overste: zei moeten zorgen dat je je werk op een correct manier doet. Doet je overste er niets aan, dan meld je het een stapje hoger. Enz... Dit is de enige correcte houding die je als verantwoordelijke burger en post-medewerker kan aannemen. Punt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 21 dec 2011 15:52

Xiu, ik ben zeker dat de postbode waar ik het op had met gelijkaardige uitvluchten zal komen. Ik heb er helemaal geen boodschap aan. Het was trouwens niet echt een camionette, maar zo'n postautootje (type citroen berlingo, VW caddy, dat soort kleine bestelwagentjes). Hij had meer dan zicht genoeg, maar geen verantwoordelijkheidsbesef.

De enige goede houding is: u aan de verkeersregels houden! Als je de post daardoor constant te laat bezorgd, moet je dit melden aan je overste: zei moeten zorgen dat je je werk op een correct manier doet. Doet je overste er niets aan, dan meld je het een stapje hoger. Enz... Dit is de enige correcte houding die je als verantwoordelijke burger en post-medewerker kan aannemen. Punt.
Dit zal jammer genoeg niets uitmaken: met het nieuwe systeem van plannen van rondes, is er nergens rekening gehouden met eventuele opstoppingen of andere vertragingen. En het zal het hoofd van de post een zorg wezen dat je niet rond geraakt als je je correct aan de verkeersregels houd: als je te vaak te laat bent, of te veel drukte maakt, zal men wel iemand anders vinden die op tijd is, en geen problemen maakt. En dan krijg je situaties zoals jij beschrijft.

En dit allemaal dankzij de privatisering (en we kunnen het dan ook hebben over de prijzen van electrabel en belgacom, die hierdoor zouden dalen, of de tijdigheid van de spoorwegen, die zou verbeteren). Vroeger was een postbode een graag geziene gast bij de gepensioneerden (en bij sommige hun enige bezoeker), nu mag hij nergens langer dan voorzien halthouden of hij raakt niet op tijd rond.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 dec 2011 16:18

Niemand verplicht je om bij de post te werken. Moesten mijn bazen onmogelijke eisen stellen, waardoor ik mijn werk maar half zou kunnen doen, of geen kwaliteit afleveren (of de wet zou moeten overtreden) zocht ik een andere job. Punt. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Dit afschuiven op de werkgever ("ze leggen te veel druk op ons") is onnozel...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Xiu
Topic Starter
Berichten: 4

#12 , 21 dec 2011 16:54

Een andere job? Moest het kunnen: graag! Ik heb een diploma hoor, maar denk je dat ik ergens een job vind? Uiteraard niet, want ik ben jong en heb nergens ervaring in. En die ervaring kan ik ook niet opdoen, want er zijn zoveel mensen die een job zoeken en al wél ervaring hebben in die sector. Dus neemt men uiteraard die mensen aan. Dat is heel makkelijk gezegd, neem een andere job, maar in werkelijkheid is het een ander verhaal. Ik ben enkele dagen voor de zoveelste keer de interimbureau's langsgeweest. En weeral kom ik met lege handen thuis. Het alternatief voor bij de post werken? Gaan kuisen (met alle respect voor mensen die deze job doen: ik ga dat NIET doen!), verkoopster (wat mij niet ligt) of in de productie. En aan dat laatste heb ik geen behoefte, mijn startloon bedraagt dan immers nog een stukje minder dan bij de post en dit is echt wel het minimum wat ik nodig heb om iedere maand rond te komen.
Klagen bij een meerdere haalt niets uit. Alles wordt toch beslist door mensen in een chique pak en een vette bankrekening die lekker warm en droog binnenzitten met airco in de zomer. Wat gaan die zich daar nu van aantrekken... Misschien staken? Ah nee, want dan hebben we wéér iedereen tegen ons en bovendien: bij ons wil dat zeggen de volgende dag dubbel zoveel werk en dubbel zoveel uren. Aan mij niet besteed, aan de meeste van mijn collega's niet trouwens.

Nu, ik denk dat het geen nut heeft maar ik wil toch even vermelden dat chauffeurs bij de post niet alleen verantwoordelijk zijn voor hun eigen ronde. Zij brengen ook de zakken met post welke een postbode niet mee kan nemen op zijn fiets mee, en die moeten op bepaalde tijdstippen op bepaalde plaatsen zijn. Persoonlijk sta ik niet graag te wachten op de rest van mijn post zodat ik mijn ronde op tijd verder kan zetten, en als ik zelf chauffeur ben laat ik ook niet graag andere postbodes wachten door mijn schuld. Overuren zijn niet betaald, niemand maakt die graag. Ik zeg niet dat dit maakt dat iemand onverantwoord moet rijden, ik zeg ook niet dat regels zomaar aan de laars gelapt mogen worden, maar het is bij ons niet altijd evident om die te volgen. Ik zal u een hele uitleg over mijn job besparen, maar het is niet voor niets dat heel veel van diegenen die pas bij de post komen werken, doorgaans na een week of in het beste geval een maand alweer weg zijn.

Turaki
Berichten: 6870

#13 , 21 dec 2011 17:36

Niemand verplicht je om bij de post te werken. Moesten mijn bazen onmogelijke eisen stellen, waardoor ik mijn werk maar half zou kunnen doen, of geen kwaliteit afleveren (of de wet zou moeten overtreden) zocht ik een andere job. Punt. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Dit afschuiven op de werkgever ("ze leggen te veel druk op ons") is onnozel...
Makkelijk gezegd, maar niet zo simpel in de realiteit. De meeste postbodes zijn niet in het bezit van een diploma, waardoor de keuze aan jobs eerder beperkt is. En dan nog vaak slechter betaald, en evenveel of meer druk. Niet iedereen kan zo makkelijk van werk veranderen als u...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 22 dec 2011 08:28

Makkelijk gezegd, maar niet zo simpel in de realiteit. De meeste postbodes zijn niet in het bezit van een diploma, waardoor de keuze aan jobs eerder beperkt is. En dan nog vaak slechter betaald, en evenveel of meer druk. Niet iedereen kan zo makkelijk van werk veranderen als u...
De topic starter is blijkbaar wel in het bezit van een diploma. Ikzelf ben enkele jaren geleden zelf van werk veranderd omdat ik mijn job niet goed kon doen als gevolg van de werkomstandigheden (kortzichtige baas, logge structuur van het bedrijf, geen budgetten). Ik denk dat ik welgeteld 8 sollicitatiebrieven geschreven heb, en een job had. Misschien had ik geluk, maar klagen dat "het niet simpel is" om een andere job te vinden, is ook dikke zever. Sinds wanneer zijn Vlamingen zo'n zagen geworden, trouwens? Als je zelf iets wil veranderen aan je eigen situatie, ga je met zagen nergens komen. Actie ondernemen en zelf initiatief nemen: that's the way to go. Als je een andere job wil: schrijf een sollicitatiebrief naar IEDERE vacature die je min of meer ligt. Als zijn het 70 of 80 brieven (hou ze standaard en pas de naam van het bedrijf aan). Van die 70 of 80 brieven resulteren er zeker enkele in een gesprek.

Maar vandaag de dag is het blijkbaar de gewoonte dat men eerst 10 brieven schrijft, en dan komt klagen dat je op geen enkele van die 10 reactie gekregen hebt. Kom daar niet over zagen, maar schrijf er 10 nieuwe! Mensen, toch, ik heb het echt gehad met het gezaag en geklaag. Misschien heeft die nutteloze en misdadige staking van vandaag er iets mee te maken?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fore
Berichten: 1298

#15 , 22 dec 2011 11:21

De topic starter is blijkbaar wel in het bezit van een diploma
Een diploma is niet altijd alles...
Ik ken iemand met een master of science die nergens kan beginnen wegens geen ervaring
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”