Parkeerboete (retributie / niet van politie) Nederland Maast

baleno
Topic Starter
Berichten: 17

Parkeerboete (retributie / niet van politie) Nederland Maast

#1 , 18 dec 2011 18:51

Vandaag even naar Maastrciht geweest, het was bijna 20 jaar geleden.... Ergens net buiten centrum geparkeerd, parkeerticket kon max 2 uur, dus 2 uur genomen, maar omwille dat het toch een eind stappan was waren wij half uur na het einde parkeertijd en Ja : bonnentje onder ruitenwisser. Schandalig : 54,60 boete !!! Nu lees ik op internet verschillende gelijkaardige gevallen van Maastricht. Zitten daar blijkbaar op te aasen. Vond het vreemd dat ganse straat al de belgen zo een bonnetje onder de wisser hadden. Mij zien ze daar in ieder geval niet meer...
Omdat het om een retributie gaat ; belastigheffing omwille van niet of laattijdige parkeertijd betaling; deze zal vermoedelijk via ambtenaren of incassobureau's gaan; Is deze verplicht te betalen ? Waarschijnlijk zal ik de komende weken het bedrag / overschrijving per post ontvangen en bij niet betaling incassobureau of dreigbrieven. Hier op forum geschreven door 'rechtwaardig' gaf men volgende uitleg :

is het een boete uitgeschreven door de politie of een retributie (gemeentebelasting ) en de vordering uitgeschreven door een incassobureau ?

in het 1ste geval (politie) kan je best betalen want dan kom je in politiedata bank,
in het 2de geval , incassobureau , kan je gewoon negeren. zullen misschien nog wat dreigbrieven sturen en belgisch incassobureau inschakelen maar hebben geen wettelijke kracht. gemeentebelasting (parkeerretributie) moet in de gemeente (land) geheven worden . in belgie zit je veilig


klopt dit ? Kan men dit bevestigen door bvb iemand die al gehad heeft ? Of zijn er ergens wetteksten ? Nederland - België ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 dec 2011 19:46

Bij niet betaling kan je wel niet meer in Nederland komen, zonder het risico te lopen aangehopuden te worden en uw wagen in beslag te zien nemen, + een boete die een stuk hoger zal zijn. :( .

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 18 dec 2011 20:29

Incassobureaus hebben in België geen enkele macht. Je zal je retributie moeten betalen, maar de kosten van het incassobureau niet. Ik zou de retributie wel betalen; in Nederland hebben ze vrij veel nummerplaatscanners...
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 18 dec 2011 20:42

Ik denk dat je de kosten die het Nederlandse incassobureau aanrekent wel zal moeten betalen.

Jerommeke
Berichten: 78

#5 , 18 dec 2011 22:54

Kan ik zonder te worden aangehouden de grens over naar het buitenland?

Boetevonnis

Als u uw boete niet betaalt en het CJIB uw boete niet heeft kunnen innen, kunt u in het opsporingsregister worden gesignaleerd.
Dit betekent dat u onder andere bij de grens kunt worden aangehouden. Op dat moment moet u uw boete direct betalen. Betaalt u niet, dan wordt u in hechtenis genomen.
Bron: http://www.cjib.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 19 dec 2011 00:00

Ik denk dat je de kosten die het Nederlandse incassobureau aanrekent wel zal moeten betalen.
Een Nederlands Incassobureau heeft in België geen enkele juridische grond om gelden te innen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 dec 2011 11:23

Wat ik wel weet dat is als je het niet betaald je voor de rechtbank in Nederland komt, hier bij ons was dit Middelburg en dan komt er hier in Belgie toch een vordering, vroeger kwam deze vordering niet en nu al een paar jaar, ik raad iedereen aan zijn boete in Nederland te betalen want er komen zeer veel kosten bij!!
Alle boetes worden door een incassobureau geind in Nederland, heb er elk jaar een paar voor te snel rijden!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 dec 2011 14:30

Parkeren in Maastricht is sowieso héél duur. Ooit een dagje gaan stappen daar en in een ondergrondse garage geparkeerd (wegens ergens anders geen plaats meer) en ik dacht dat we ook meer dan 50 € kwijt waren voor 1 wagen. Wel een leuke stad voor de rest, maar of ik er nog eens met de wagen kom, valt te betwijfelen. Openbaar vervoer is goedkoper en spaart je de last uit van een half uur zoeken naar parkeerplaats...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

rechtvaardig
Berichten: 105

#9 , 20 dec 2011 17:00

Bij niet betaling kan je wel niet meer in Nederland komen, zonder het risico te lopen aangehopuden te worden en uw wagen in beslag te zien nemen, + een boete die een stuk hoger zal zijn. :(
is totaal niet waar. het gaat hier immers om een niet betaalde retributie = gemeentebelasting. er wordt geen strafbaar feit gepleegd dus uw nummerplaat gaat nooit naar de politie.

europees recht zegt dat retributies = gemeente belasting , in het land zelf moet geheven en betaald worden.
tussen nederland en belgie is er geen verdag voor uitwisseling van plaatgegevens voor niet-politionele doeleinden (verkeersboetes zoals te snel rijden)
m.aw. als u een aanmaning krijgt vanuit nederland om een parkeerretributie te betalen is men op onwettige manier aan je gegevens gekomen.
natuurlijk werken incassobureaus samen in belgie en nederland maar ze hebben geen poot om op te staan

ze zullen nog een aantal dreigbrieven , dwangbevelen ed. sturen om je schrik te doen krijgen, en dat lukt in 85 % van de gevallen en die mensen betalen dan, maar wettelijk kunnen ze je niks doen
k zou de retributie wel betalen; in Nederland hebben ze vrij veel nummerplaatscanners...
dus so what , laat ze scannen , jouw nummerplaat kan NOOIT geseind staan tenzij je boetes hebt van de politie

Fore
Berichten: 1298

#10 , 20 dec 2011 17:24

Parkeren in Maastricht is sowieso héél duur. Ooit een dagje gaan stappen daar en in een ondergrondse garage geparkeerd (wegens ergens anders geen plaats meer) en ik dacht dat we ook meer dan 50 € kwijt waren voor 1 wagen. Wel een leuke stad voor de rest, maar of ik er nog eens met de wagen kom, valt te betwijfelen. Openbaar vervoer is goedkoper en spaart je de last uit van een half uur zoeken naar parkeerplaats...
In hasselt met het openbaar vervoer. Is wel een lange domme busrit, maar het kost je nog geen 5 euro op en af.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

rechtvaardig
Berichten: 105

#11 , 21 dec 2011 00:47

omdat in vele nederlandse gemeenten buitenlanders gratis parkeerden hebben 10tallen gemeenten er hun inning van parkeerretributies in handen gegeven van private incassobureaus die een 90 % return beloofden en dus zeer aggressief tewerk gaan.
ze werken samen of hebben zelf eigen bureaus in het buitenland waardoor ze in bv. belgie, duitsland, polen gegevens kunnen opvragen. zoals gezegd sturen ze telkens heel dreigende brieven en dwangbevelen. ze rekenen op de schrik van de ontvanger en hebben daarmee succes. ook bellen ze je op met dreigende taal. gewoon telefoon neerleggen..
ze lappen europese wetten aan hun laarzen MAAR in belgie kunnen ze je echt niks doen.

in nederland daarentegen staan ze bijna boven de wet.
de uitschrijvers van de bonnen moeten blijkbaar quota halen en kunnen zich alles veroorloven; vb ?
- je parkeert en gaat naar de automaat en komt 1 minuut later terug en de bon is reeds uitgeschreven en als nederlander zal je dan betalen.
- op de minuut wachten tot parkeertijd verstreken is om dan onmiddellijk bon uit te schrijven ( een beetje zoals poster is overkomen )
- je betaalt jouw parkeerticket, je krijgt geen bon achter de ruitenwisser , maar toch ontvang je enkele maanden later plots een aanmaning en weer mag je betalen zelfs als je nog jouw ticket zou hebben want volgens het incassobureau kan je dat van iemand anders gekregen hebben.
- je hoeft zelfs niet te parkeren, als de controleur vindt dat hij nog wat retributies nodig heeft , noteert hij gewoon nummerplaten van voorbijrijdende auto's en 3 maanden later ontvang je jouw aanmaning.

het ergste is dat deze incassobureau's in nederland totaal niet moeten kunnen bewijzen ( vb met foto ) dat je daar stond. de controleurs zijn ambtenaren en hun woord telt. eens je een aanmaning krijgt is het onmogelijk om te bewijzen dat je niet parkeerde of wel betaalde en is het best om te betalen om een rechtszaak te vermijden die je als nederlander gewoonweg niet kan winnen en je een pak meer kost.

MAAR als belg zit je veilig aangezien het om een gemeentebelasting gaat. in europa zijn geschillen en gerechtzaken ivm met belastingen slechts grensoverschrijdend vanaf bedragen groter dan 1580 euro. wat hier nooit het geval is.

en, zoals reeds vermeld is enkel de nederlandse politie gemachtigd om voor verkeersovertredingen ( overdreven snelheid, rood licht rijden...) in belgie je plaatgegevens op te vragen.


is dit een pleidooi om niet te betalen als je parkeert in nederland ?
neen ; maar wel een aanklacht tegen de ongelimiteerde maffiapraktijken van de incassobureaus wiens enige bekommernis is zoveel mogelijk binnen te halen wars van enige redelijkheid en wettelijkheid.

bartvdv
Berichten: 1911

#12 , 21 dec 2011 08:34

...MAAR als belg zit je veilig aangezien het om een gemeentebelasting gaat. in europa zijn geschillen en gerechtzaken ivm met belastingen slechts grensoverschrijdend vanaf bedragen groter dan 1580 euro. wat hier nooit het geval is.

en, zoals reeds vermeld is enkel de nederlandse politie gemachtigd om voor verkeersovertredingen ( overdreven snelheid, rood licht rijden...) in belgie je plaatgegevens op te vragen.
Dat klopt niet. De Europese richtlijn spreekt over het niet verplicht medewerking moeten verlenen van de autoriteiten bij bedragen lager dan 1500 euro. Dus de gegevens kunnen perfect legaal opgevraagd worden; en dat gebeurt ook. De zogeheten 'maffiapraktijken van de incassobureaus' zouden zich al niet voordoen mocht er gewoon correct betaald worden. Er zijn nog andere manieren om parkeerbelasting in te vorderen in het buitenland: via de gerechtsdeurwaarder bv. Het is nu al zo dat sommige Nederlandse gemeenten al dwangbevelen uitschrijven voor buitenlanders die hun retributies niet betalen.

Maar ik daag de TS uit om niet te betalen en ons op de hoogte te houden van het verdere verloop; de stappen die werden ondernomen. Inclusief de verhogingen... Ik ben benieuwd.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 dec 2011 09:56

Parkeren in Maastricht is sowieso héél duur. Ooit een dagje gaan stappen daar en in een ondergrondse garage geparkeerd (wegens ergens anders geen plaats meer) en ik dacht dat we ook meer dan 50 € kwijt waren voor 1 wagen. Wel een leuke stad voor de rest, maar of ik er nog eens met de wagen kom, valt te betwijfelen. Openbaar vervoer is goedkoper en spaart je de last uit van een half uur zoeken naar parkeerplaats...
In hasselt met het openbaar vervoer. Is wel een lange domme busrit, maar het kost je nog geen 5 euro op en af.
In hasselt kan je ook buiten de binnenring parkeren. Dit is gratis (dit was het toch enkele maanden geleden) en je hoeft maar de baan over te steken om in het centrum te staan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

rechtvaardig
Berichten: 105

#14 , 21 dec 2011 11:09

De zogeheten 'maffiapraktijken van de incassobureaus' zouden zich al niet voordoen mocht er gewoon correct betaald worden.
de maffiapraktijken bestaan er juist in dat ook zij die correct betalen of helemaal niet parkeren ook aanmaningen ontvangen.
er zijn incasso-ambtenaren die hun taak gewetensvol doen maar er zijn vele anderen. informeer je maar eens bij nederlanders of nederlandse fora. tenslotte gaan deze mensen elke dag op stap met slechts 1 bedoeling ; zoveel mogelijk retributies uitschrijven.

Er zijn nog andere manieren om parkeerbelasting in te vorderen in het buitenland: via de gerechtsdeurwaarder bv. Het is nu al zo dat sommige Nederlandse gemeenten al dwangbevelen uitschrijven voor buitenlanders die hun retributies niet betalen.
jazeker en deze zijn hier in belgie waardeloos. een gerechtsdeurwaarder kan in belgie maar optreden met een vonnis van een belgische rechtbank. een dwangbevel opsturen " in naam van de koninging" is voor veel mensen wel imponerend genoeg maar betekent hier niks. want zoals gezegd geen enkel belgische rechtbank verleent medewerking voor deze kleine gemeentebelastingen die volgens de europese richtlijnen in het land zelf moeten geheven worden. ook nederlandse gemeenten weten dit en doen daar geen beroep op. het is juist de reden voor hen om met incassobureau's in zee te gaan die internationaal werken en waarbij ze dan ook rekenen op hun aggressieve werkwijze (met dreigementen) die wel succesvol is ( maar geen rechtsgrond heeft) i
Maar ik daag de TS uit om niet te betalen en ons op de hoogte te houden van het verdere verloop; de stappen die werden ondernomen. Inclusief de verhogingen... Ik ben benieuwd.
wel ik kan je hier alvast het verloop geven
- na de eerste aanmaning een dwangbevel van de koninging , verhoging van de kosten met ongeveer 40 euro.
- 3 maanden later brief met dreigende taal en verwijzing naar veel grotere kosten bij niet - betaling
- 3 maanden later weer gelijkaardige brief ietwat anders geformuleerd
- nog eens 3 maanden later zelfde brief, zelfde soort dreigementen weer ietwat anders geformuleerd. tja wat moet je als je de dreigementen van de eerste brief niet kan waarmaken ,

- na 6 maanden brief van belgisch incassobureau met dreigende taal. bij - niet betaling zware gerechterlijke kosten.....
- na 6 maanden nieuwe brief van belgisch incassobureau nu met dreigen dat hun advocaat de zaak in handen neemt
- weer 6 maanden later ; brief belgisch incassobureau dat vaststelt dat nog niet betaald is en dat er gerechterlijke stappen zullen ondernomen worden
- weer 6 maanden later ; gelijkaardige brief van belg. incassobureau met een andere formulering voor het verdere verloop..

tussendoor mag je je ook aan telefoontjes verwachten van het incassobureau op jouw prive-adres, zowel overdag als 's avonds om je tot betaling aan te manen en te dreigen !!

normaal verhoogt het bedrag ondertussen enkel nog met interesten maar misschien dat sommige incassobureaus ook nog de fantasie hebben daar nog bijkomende kosten bij te gooien.

en dan.... wordt vervolgd ??

Franciscus
Berichten: 38596

#15 , 21 dec 2011 11:14

Hen eens ter kennis brengen dat u blijven lastigvallen in België als stalking wordt beschouwd.
hhtp://economie.fgov.be/nl/consument/Schuldenlast_schuldinvordering/Incassobureau/index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”