Verkeerd voorsorteren, géén rood licht genegeerd

WebApp
Topic Starter
Berichten: 4
Contacteer: Website

Verkeerd voorsorteren, géén rood licht genegeerd

#1 , 08 dec 2011 18:02

Ik ben vorige maand geflitst aan een druk kruispunt (2lanen naar links, 2 rechtdoor, 1 voor naar rechts). De verkeerslichten stonden op groen voor rechtdoor te rijden, rood voor naar rechts. Ik reed 40km/u (34 corr.) rechtdoor, helaas per ongeluk over het vak om links af te slaan. Vandaag heb ik een PV gekregen voor het negeren van een rood verkeerslicht, er staat ook vermeld dat ik nog geen 2 jaar in het bezit ben van mijn rijbewijs.

Mijn vraag is nu; Is het de moeite waard dit aan te vechten? Zo ja, wat zal vermoedelijk de uitspraak zijn? En zo niet, moet ik dan voorkomen, of wordt dit met een minnelijke schikking geregeld?

Alvast bedankt voor jullie reactie's!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 08 dec 2011 18:35

Kan u bewijzen dat u rechtdoor ging? Zoniet, lijkt het mij niet nuttig om dit aan te vechten.

Lightning

#3 , 08 dec 2011 18:56

Negeren van een rood licht is tegenwoordig doorgaans dagvaarding.
Opgelet, het niet opvolgen van de gekozen richting is ook een overtreding (die men niet heeft kunnen vaststellen).

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 08 dec 2011 19:44

Het niet volgen, van de voorsorteringsrichting wordt bestrafet. Heb dat ook eens voorgehad. Stond op de rechter rijstrook, voorzien om rechts af te slaan. Omdat ik zag dat daar een lange fille stond, op het laatste moment besloten om toch rechtdoor te rijden en de volgende afslag te nemen. De lichten voor zowel rechtdoor als rechts afslaan waren groen, en toch een boete gekregen, met zelfs de toenmalige rijkswacht thuis om mij hierover te ondervragen. Had niemand gehinderd, niet door het oranje of het rood gereden. Mijn enige fout was dat ik een rijkswachtcombi achter me had staan. Die mannen hebben met niet staande gehouden, enkel nummerplaat opgenomen, en 3 dagen later stonden ze aan mijn deur. Ik mocht vertellen wat ik wilde, een boete heb ik toch gekregen. :(

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 08 dec 2011 19:47

Ook het niet gebruiken van de RA is strafbaar.
Dus rood licht, rijstrookpijl genegeerd, richtingsaanwijzer niet gebruikt, mogelijk over een volle witte lijn, andere weggebruikers in gevaar gebracht....

robman
Berichten: 7

#6 , 11 dec 2011 10:33

Beste WebApp,
Uw verhaal lijkt ongelooflijk veel op mijn verhaal . Het kruispunt waar je over reed was toch niet bij toeval de Noorderlaan in Antwerpen .
Waarom ik deze vraag stel ? Wel ik heb eergisteren een soortgelijke PV in de bus gekregen . Met exact dezelfde snelheid en zelfde verkeersituatie .
Ik reed dat kruispunt op dat moment pal achter een andere motorijder over . Samen met een wagen naast ons .
U bent bij toeval toch niet de motorijder die voor me reed ?
Indien dit wel het geval zou zijn , wieweet kunnen we dan elkanders getuige zijn ?
Want we reden wel degelijk rechtdoor ipv linksaf .
Trouwens , dat kruispunt overrijden als de roodlicht-fase al 99,5 sec bezig is ....ik zou hier niets meer kunnen schrijven wegens dood .
mvg

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 dec 2011 12:05

Kan u bewijzen dat u rechtdoor ging? Zoniet, lijkt het mij niet nuttig om dit aan te vechten.
Als de TS zou kunnen bewijzen dat hij rechtdoor gereden is, heeft hij 2 boetes aan zijn been: ééntje voor door het rood licht te rijden en ééntje voor de voorsortering niet te volgen. Enkel indien de TS kan bewijzen dat hij rechtdoor is gereden en van voorsorteringsstrook veranderd is voordat hij de lichten passeerde, maakt hij een kans, maar dan mogen de voorsorteringsstroken ook niet gescheiden zijn door een volle lijn.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 dec 2011 12:09

Trouwens, hier heeft een paar maanden geleden een post gestaan van een motorrijder. Aan de verkeerslichten was hij de rij wachtenden die rechtdoor voorgesorteerd stonden voorbijgestoken op de voorsortering voor links af te slaan. Als het licht voor rechtdoor op groen sprong was hij rechtdoor gereden terwijl het licht voor links af te draaien nog op rood stond. Er was toen consensus dat hij drie fouten had begaan: door het rood gereden, voorsortering niet gevolgd en richtingsaanwijzer niet gebruikt. Wat is het verschil met dit geval?

Redrum
Berichten: 574

#9 , 12 dec 2011 10:27

Had niemand gehinderd, niet door het oranje of het rood gereden. Mijn enige fout was dat ik een rijkswachtcombi achter me had staan. (
Neen, jouw enige fout was dat je niet correct voorgesorteerd had.

We zien nu al heel straffe stoten bij het voorbijrijden van files en het niet volgen van sorteringen, als dat niet zou bestraft worden gaat het nog wat worden.

Het gebeurt uiteraard dat er misverstanden zijn en dat mensen per ongeluk op de verkeerde strook zitten, maar denk eens vanuit de omgekeerde richting: als het gerecht 'per ongeluk' als excuus gaat aanvaarden, dan zullen plots alle dergelijke overtredingen 'per ongeluk' gebeurd zijn. Overtredingen kunnen enkel objectief geregistreerd worden, het is onmogelijk om uit te maken of ze expres of per ongeluk begaan worden.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 dec 2011 11:10

Nogmaals, minstens 2, mogelijk 3 fouten:
- door het rood gereden (aangezien TS door een vaste camera geflitst is, is heeft hij de lichten gepasseerd via de linkse voorsortering en is hij dus door het rood gereden)
- verplichte richting niet gevolgd (links voorgesorteerd maar toch rechtdoor gereden)
- (richtingaanwijzers gebruikt?)

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 12 dec 2011 12:31

Overtredingen hebben geen immaterieel bestanddeel, er wordt geen opzet vereist, het louter plegen is voldoende.
Het is voltrokken van het ogenblik dat het wordt vastgesteld. Het volgende kruispunt hetzelfde doen is een ander misdrijf.

ludo2
Berichten: 6

#12 , 15 dec 2011 00:20

Hallo,

Ik heb exact hetzelfde voor (kruispunt Groenendaallaan - Noorderlaan) : stond verkeerdelijk op vak om links af te slaan maar het was 's nachts, er was quasi geen volk op de baan en 'k ben voorzichtig rechtdoor gereden. Geflitst natuurlijk.

Gisteren de foto's gaan bekijken in het politiekantoor : geen discussie mogelijk .... behalve dat het eigenlijke verkeerslicht niet op de foto staat. De politieagent zei dat dat niet moet omdat camera en lichten gesynchroniseerd zijn maar klopt dit wel ? Ik dacht dat een foto zonder rood licht niet rechtsgeldig is.

Alvast bedankt voor de reacties

Ludo

WebApp
Topic Starter
Berichten: 4
Contacteer: Website

#13 , 15 feb 2012 19:19

Hallo,

Ik heb exact hetzelfde voor (kruispunt Groenendaallaan - Noorderlaan) : stond verkeerdelijk op vak om links af te slaan maar het was 's nachts, er was quasi geen volk op de baan en 'k ben voorzichtig rechtdoor gereden. Geflitst natuurlijk.

Gisteren de foto's gaan bekijken in het politiekantoor : geen discussie mogelijk .... behalve dat het eigenlijke verkeerslicht niet op de foto staat. De politieagent zei dat dat niet moet omdat camera en lichten gesynchroniseerd zijn maar klopt dit wel ? Ik dacht dat een foto zonder rood licht niet rechtsgeldig is.

Alvast bedankt voor de reacties

Ludo
Beste WebApp,
Uw verhaal lijkt ongelooflijk veel op mijn verhaal . Het kruispunt waar je over reed was toch niet bij toeval de Noorderlaan in Antwerpen .
Waarom ik deze vraag stel ? Wel ik heb eergisteren een soortgelijke PV in de bus gekregen . Met exact dezelfde snelheid en zelfde verkeersituatie .
Ik reed dat kruispunt op dat moment pal achter een andere motorijder over . Samen met een wagen naast ons .
U bent bij toeval toch niet de motorijder die voor me reed ?
Indien dit wel het geval zou zijn , wieweet kunnen we dan elkanders getuige zijn ?
Want we reden wel degelijk rechtdoor ipv linksaf .
Trouwens , dat kruispunt overrijden als de roodlicht-fase al 99,5 sec bezig is ....ik zou hier niets meer kunnen schrijven wegens dood .
mvg
Inderdaad het kruispunt aan de Metropolis, er zijn precies redelijk wat mensen die zich hier op miskijken, maar helaas robman, ik was niet de motorrijder voor u.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”