ROOD LICHT BOETE

sensi
Topic Starter
Berichten: 22

ROOD LICHT BOETE

#1 , 05 dec 2011 20:43

IK BEN VOORGEKOMEN IVM ROODLICHT NEGEREN VOOR DE EERSTE KEER. IK KEN MIJN UITSPRAAK AL .MAAR WAT IK NIET BEGRIJP IS IK MOET MIJN RIJEXAMEN OPNIEUW DOEN PLUS EN BOETE BETALEN.MIJN VRAAG IS WAT HOUD DIE RIJEXAMEN IN IS HET EEN PSYCHOLOGISCHE TEST OF MOET IK OPNIEUW MIJN RIJBEWIJS HALEN DOOR EN EXAMEN AF TE LEGGEN.DANK U

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 05 dec 2011 20:53

Wat staat er juist in het vonnis?
Geen hoofdletters gebruiken aub

sensi
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 06 dec 2011 22:25

Daar dat ik een beginners chauffeur ben heb ik een rijverbod op gekregen van 8 dagen. Een boete van 150 euro plus gerechtskosten en alsook mocht ik kiezen tussen het afleggen van mijn theorie of praktijk examen. Ik heb gekozen voor praktijk.

Mijn vraag is? Is het zodanig mogelijk dat ik tussen het rijverbod en het betalen van de boete het ook van toepassing is dat ik mijn praktijk moet afleggen. Want ik persoonlijk vind dit toch wel een zware straf. En is het mogelijk dat ik deze vonnis kan aanvechten? Een wat houd die praktijk examen in is het gewoon een herstel of moet ik terug slagen voor een rijbewijs voor aleer ik in beroep kan

Reclame

sheepie
Berichten: 164

#4 , 07 dec 2011 07:59

Daar dat ik een beginners chauffeur ben heb ik een rijverbod op gekregen van 8 dagen. Een boete van 150 euro plus gerechtskosten en alsook mocht ik kiezen tussen het afleggen van mijn theorie of praktijk examen. Ik heb gekozen voor praktijk.

Mijn vraag is? Is het zodanig mogelijk dat ik tussen het rijverbod en het betalen van de boete het ook van toepassing is dat ik mijn praktijk moet afleggen. Want ik persoonlijk vind dit toch wel een zware straf. En is het mogelijk dat ik deze vonnis kan aanvechten? Een wat houd die praktijk examen in is het gewoon een herstel of moet ik terug slagen voor een rijbewijs voor aleer ik in beroep kan
Zware straf??? Volgens de wet heb je de minimumstraf gekregen... En dat je je praktijk opnieuw moet doen heeft enkel te maken met het feit dat je nog geen 2 jaar je rijbewijs hebt! Ik ken mensen die zwaardere straffen hebben gekregen voor het negeren van het rood licht.

Wet 16/03/68
Art. 29§1
De Koning kan overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten die de veiligheid van personen rechtstreeks in gevaar brengen en overtredingen die bestaan uit het negeren van een bevel van een bevoegd persoon, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, als zodanig aanwijzen als overtredingen van de derde graad. Deze overtredingen worden gestraft met een geldboete van 30 euro tot 500 euro (*).
(*) x 5.5 opdeciemen

Wet 16/03/68
Artikel 38
§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
3° indien hij veroordeelt wegens een van de overtredingen van de tweede of de derde graad, zoals bedoeld in artikel 29, § 1;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of voorgoed indien de schuldige binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen.

Je kan beroep aantekenen tegen de uitspraak... je hebt hiervoor 15 dagen de tijd. Als je beroep aantekend vervalt het vonnis... en moet je wachten op de nieuwe uitspraak. Bedenk wel dat je nu de minimumstraf hebt en dat je in beroep een zwaardere straf kan krijgen...

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 07 dec 2011 10:30

En vermoedelijk ook de bijdrage slachtofferfonds van € 137,5.
In beroep hebt u een kans dat u een lager straf krijgt..... ik schat die HEEL laag in.

sensi
Topic Starter
Berichten: 22

#6 , 07 dec 2011 11:38

MAAR wat houdt die examen eigenlijk in is het een herstel dat ik moet voorleggen aan de rechter of moet ik opnieuw slagen om mijn rijbewijs terug te krijgen heeft er iemand enig idee?dank u.

sheepie
Berichten: 164

#7 , 07 dec 2011 11:48

MAAR wat houdt die examen eigenlijk in is het een herstel dat ik moet voorleggen aan de rechter of moet ik opnieuw slagen om mijn rijbewijs terug te krijgen heeft er iemand enig idee?dank u.
Zoals je zelf zegt... praktisch rijexamen opnieuw... het attest van slagen zal je moeten voorleggen op de griffie als je je rijbewijs mag afhalen (dus na periode van rijverbod). Zonder het attest zal je je rijbewijs niet terugkrijgen!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”