verkeersovertreding - ten onrechte - klacht tegen onbekenden

aet
Topic Starter
Berichten: 8

verkeersovertreding - ten onrechte - klacht tegen onbekenden

#1 , 01 dec 2011 12:42

Ik heb een verkeersboete gekregen voor een overtreding die ik zeer zeker niet heb begaan (ttz een parkeerboete in een stad waar ik nog nooit met de auto ben geweest). Ik heb op de PV gereageerd, maar ik zal daar verder niets over vernemen volgens de vermelding op de PV.

Moet ik nu mijn voorzorgen nemen en "klacht tegen onbekenden" indienen, voor het geval er iemand met mijn nummer zou rondrijden (vervalste nummerplaat)?
Indien ja, moet dat bij een politiebureau gebeuren (van mijn woonplaats)? Of ergens anders?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 01 dec 2011 13:25

Ik zou zo snel mogelijk eens gaan praten met de politie van je woonplaats; zij kennen de te volgen procedures het best.

Het volgende heb ik "gepikt" bij wegcode.be :
Er zijn nooit twee dezelfde (originele) kentekenplaten in omloop.
U dient de bijgevoegde vragenlijst in te vullen, waarbij u uw verhaal doet. Verzoek om een verder onderzoek met betrekking tot hetgeen op de foto staat.
Sommige kentekenplaten zijn niet bijster goed leesbaar (omwille van bv. lading, ontkleuring, trekhaak, ...), waardoor een foute interpretatie kan ontstaan. Wanneer het voorstel onmiddellijke inning uiteindelijk niet betaald wordt (ook niet na de herinnering daartoe, dewelke trouwens geheel automatisch wordt toegestuurd), dan verhuist het dossier naar het politieparket. De parketmagistraat kan dan beslissen om een verder nazicht te laten uitvoeren.

Dit geef ik alvast ook mee : artikel 67bis van de Wet 16/03/1968 :

Wanneer een overtreding van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten is begaan met een motorvoertuig, ingeschreven op naam van een natuurlijke persoon, en de bestuurder bij de vaststelling van de overtreding niet geïdentificeerd werd, wordt vermoed dat deze is begaan door de titularis van de nummerplaat van het voertuig. Het vermoeden van schuld kan worden weerlegd met elk middel.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 01 dec 2011 20:05

parkeerboete... zal zeker geen foto bij zijn.
vermoeden schuld weerlegt ttz ...de rechtbank moet dit wel aanvaarden.
mogelijkheid een: vaststeller heeft foute nplt genoteerd op bij invullen wat cijfers en letters omgedraaid.
stelt dat na uw antwoord zelf vast en schrijft heb me vergist.
mogelijkheid twee: heeft zich niet vergist en geeft een verdere beschrijving van het voertuig, merk maar ook kleur en een specificatie.
In dat geval zal u moeten bewijzen dat u daar niet waart.
De politieambtenaar ( niet een parkeerwachter) is een beëdigd persoon.
U kan enkel mits een procedure valsheid zijn vaststelling betwisten
lees bijgevoegde tekst eens .... moet ik geen moeite doen verder.
http://www.wegcode.be/forum/showthread. ... van-een-PV" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”