Onaangepast rijgedrag ipv waarschuwing

glennd
Topic Starter
Berichten: 3

Onaangepast rijgedrag ipv waarschuwing

#1 , 24 nov 2011 16:12

Aan de werken bij de op & afrit van brasschaat, moet je momenteel de pechstrook nemen om de afrit te nemen van brasschaat.

De agent heeft me tegengehouden omdat ik al sinds één km op de pechstrook reed, maar toen ik hem erop wees dat de borden al 3km op het voorhand aangeven dat de pechstrook de afrit is (en er verder nergens iets met wegmarkeringen word aangeduid), zei de agent: "ja dat is correct, normaal had ik jou een waarschuwing gegeven, maar nu krijg je een pv voor onaangepast rijgedrag gezien je toch ook te snel reed".

Nu had ik beter mijn mond gehouden, maar vind ik het toch vaag dat dit zomaar kan? De enigste "referentie" dat ze hebben gehad om die meting uit te voeren, is hun rechter achteruikijk spiegel. Verder heb ik nog nooit een snelheidsovertreding gehad (heb mijn rijbewijs 5 jaar).

Nu vraag ik me af of ik kans maak als ik dit aanvecht, of dat ik de boete (100€) beter betaal... (heb gelezen op internet dat mensen dat plots een boete krijgen voorgeschoteld van 400€ of meer).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
adviesje
Berichten: 19

#2 , 24 nov 2011 17:25

als in de minnelijke schikking enkel iets vermeld staat ivm de overdreven snelheid,
kan je dit idd aanvechten,
om dit te kunnen vaststellen moet men een meting uitvoeren met een geijkt apparaat, dit is met name nattevingerwerk, waarbij je niet eens weet hoeveel je precies wel zou rijden

als er echter iets staat ivm het op de pechstrook rijden,
zou ik dan weer wel betalen
het is nl niet omdat het reeds 3km voor de afrit staat aangegeven, dat je er dan al op mag rijden vanaf daar,
een afrit in normale omstandigheden staat ook al op 1600m aangegeven op een autostrade, maar dan moet je ook wachten tot de invoegstrook er is en ga je ook niet vanaf daar op de pechstrook rijden, dus daar zit je wel fout

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#3 , 24 nov 2011 18:10

als er gele strepen ( die gebruikt worden bij wegenwerken ) op de baan zijn getrokken heeft de agent wel ergens een punt en is het beste dat ge betaald.

als er geen gele strepen zijn, dan denk ik wel dat ge het kunt aanvechten.

het is niet omdat er een bord staat dat over 1600m aantal meter er een "afrit" is, de afslag strook niet langer kan zijn. Op de ring van Antwerpen ( richting Nederland ) is de afslag strook naar de E-19 ongeveer 1,5km lang ( indien niet langer ).

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 24 nov 2011 23:23

als in de minnelijke schikking enkel iets vermeld staat ivm de overdreven snelheid,
kan je dit idd aanvechten,
om dit te kunnen vaststellen moet men een meting uitvoeren met een geijkt apparaat, dit is met name nattevingerwerk, waarbij je niet eens weet hoeveel je precies wel zou rijden
Meting moet niet uitgevoerd worden met geijkt apparaat, dit is enkel van belang bij grensgevallen bij 2 categorieën van overtredingen. Indien in de PV staat dat de politiewagen snelheid X had (waarschijnlijk maximaal toegelaten snelheid), en jij met een hoge snelheid hen naderde, is dit voldoende voor een PV wegens onaangepast rijgedrag.
Alternatief kan een politiewagen u een tijdje volgen, en de snelheid die zij aflezen in het PV zetten. Ook daar een PV, ditmaal voor te hoge snelheid.

glennd
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 25 nov 2011 09:48

..Indien in de PV staat dat de politiewagen snelheid X had (waarschijnlijk maximaal toegelaten snelheid), en jij met een hoge snelheid hen naderde, is dit voldoende voor een PV wegens onaangepast rijgedrag.
Alternatief kan een politiewagen u een tijdje volgen, en de snelheid die zij aflezen in het PV zetten. Ook daar een PV, ditmaal voor te hoge snelheid.
Wel de boete is namelijk voor "te snel" rijden, omdat er geen wegmarkeringen waren. In de pv staat dat ik een aanzienlijk hogere snelheid had tov het andere verkeer. Echter is dit omdat het verkeer daar afremt doordat ze een scherpe bocht naar links moeten nemen om op de andere kant van de autostrade te gaan rijden. Ik vermoed dat het doorgaand verkeer, die naar links moesten, +- 50km/u zullen hebben gereden, en mijn snelheid misschien wel 80km/u was (waar je 70 mocht). Dus de snelheid is dan misschien wel aanzienlijk hoger.. Maar of dit onaangepast rijgedrag is? Ps: er stond ook niets in van dat de politie wagen een bepaalde snelheid reed...
Laatst gewijzigd door glennd op 25 nov 2011 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.

glennd
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 25 nov 2011 09:51

als er gele strepen ( die gebruikt worden bij wegenwerken ) op de baan zijn getrokken heeft de agent wel ergens een punt en is het beste dat ge betaald.

als er geen gele strepen zijn, dan denk ik wel dat ge het kunt aanvechten.

het is niet omdat er een bord staat dat over 1600m aantal meter er een "afrit" is, de afslag strook niet langer kan zijn. Op de ring van Antwerpen ( richting Nederland ) is de afslag strook naar de E-19 ongeveer 1,5km lang ( indien niet langer ).
En het bord, dat op 3km reeds al een keer stond, toonde aan dat er 3 rijstroken waren, de 2 linkse, gaan verder richting antwerpen en de derde, gaat richting afrit brasschaat. Echter zijn er op dat stuk maar 2 rijstroken, dus vermoed ik dat de derde rijstrook die afgebeeld is de afrit is... Hier zit ook het probleem, de agent hield me tegen vanwege op de pechstrook te rijden, maar toen ik hem op de borden wees, zei hij dat ik normaal een waarschuwing had gekregen, maar nu een pv kreeg vanwegen onaangepast rijgedrag, omdat ik toch ook te snel reed... Redelijk flauw, als je een goed argument hebt geven ze je voor wat anders een boete..

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#7 , 25 nov 2011 10:26

ik heb zo een klein vermoeden dat u dan wel eens gelijk kunt krijgen voor de rechtbank, immers, een bord is geldig vanaf de plaats waar het staat.

aangezien het niet uitzonderlijk is dat de pechstrook bij wegenwerken als gewone rijstrook mag worden gebruikt en er dan duidelijk 3km voor de werkelijke afslag al te kennen word gegeven dat er 3 "rijstroken" zouden zijn ( 2 normale, 1 afslag ) lijkt het mij dat ofwel de wegbeheerder of de signalisatie firma een fout hebben gemaakt.

als het mogelijk is neem foto's van de plaats en van de bord(en) die ge daar tegenkomt ( neen google street view telt niet mee :p ) om eventuele fouten te kunnen aantonen.

Turaki
Berichten: 6870

#8 , 25 nov 2011 14:05

..Indien in de PV staat dat de politiewagen snelheid X had (waarschijnlijk maximaal toegelaten snelheid), en jij met een hoge snelheid hen naderde, is dit voldoende voor een PV wegens onaangepast rijgedrag.
Alternatief kan een politiewagen u een tijdje volgen, en de snelheid die zij aflezen in het PV zetten. Ook daar een PV, ditmaal voor te hoge snelheid.
Wel de boete is namelijk voor "te snel" rijden, omdat er geen wegmarkeringen waren. In de pv staat dat ik een aanzienlijk hogere snelheid had tov het andere verkeer. Echter is dit omdat het verkeer daar afremt doordat ze een scherpe bocht naar links moeten nemen om op de andere kant van de autostrade te gaan rijden. Ik vermoed dat het doorgaand verkeer, die naar links moesten, +- 50km/u zullen hebben gereden, en mijn snelheid misschien wel 80km/u was (waar je 70 mocht). Dus de snelheid is dan misschien wel aanzienlijk hoger.. Maar of dit onaangepast rijgedrag is? Ps: er stond ook niets in van dat de politie wagen een bepaalde snelheid reed...
Wel, als u 80 reed op een locatie waar er in- of uitvoegend verkeer is met een snelheid van 50, dan reed u onaangepast, al mocht de toegelaten snelheid 120 zijn.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”