Niet-parkeren bord werd pas gezet NA parkeren.

athw
Topic Starter
Berichten: 29

Niet-parkeren bord werd pas gezet NA parkeren.

#1 , 16 nov 2011 16:03

Ik heb een bewonerskaart, en gebruik vooral de fiets in de stad waar ik woon (Elsene). Daarom blijft mijn auto soms voor een langere tijd geparkeerd op dezelfde plaats. Er is nu echter iets vreemds gebeurd. Ik stond reeds 6 dagen geparkeerd langs een baan, maar men had intussen een mobiel niet-parkeren bord geplaatst omwille van een verhuiswagen die daar moest werken enkele dagen later. Ik had dat dus niet gezien... Op die bewuste dag merkte ik plots dat ze mijn auto aan het wegslepen zijn, en kan nog nét tussenbeide komen. De man van het sleepbedrijf kon dus terug vertrekken, en de politie liet me gaan nadat ik mijn identiteitskaart had laten zien.

Mijn vraag is:
- ga ik een boete / rekening krijgen voor deze zaak?
- indien ja: moet ik deze betalen of kan ik deze contesteren op grond dat ik niet op de hoogte was van de restrictie?

Bedankt voor uw antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 16 nov 2011 16:14

Normaal dienen de nrplaten van de wagens die er reeds stonden te worden genoteerd door de plaatser van de borden, en moeten de eigenaars, indien er tot slepen wordt overgegaan, niet hiervoor betalen.

Carlo
Berichten: 72

#3 , 16 nov 2011 16:52

zoals Turaki schreef, worden de nummerplaten van de voertuigen, die er tijdens het plaatsen van die borden, genoteerd door de verkeersdienst.
Meestal is deze dienst ondergebracht bij de gemeente of stadsdiensten. In sommige steden worden er zelfs foto's genomen van die voertuigen.

Reclame

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 nov 2011 20:02

zoals Turaki schreef, worden de nummerplaten van de voertuigen, die er tijdens het plaatsen van die borden, genoteerd door de verkeersdienst.
Meestal is deze dienst ondergebracht bij de gemeente of stadsdiensten. In sommige steden worden er zelfs foto's genomen van die voertuigen.
In Antwerpen kan men zo een parkeerverbod aanvragen bij de politie. Indien U zelf beschikt over de nodige verkeersborden, mag U als aanvrager zelf een blad invullen met de nummerplaten van de auto's die er op dat moment stonden. Een procedure waar ik toch wel mijn vragen bij heb.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 17 nov 2011 12:46

:mrgreen: U niet alleen, maar de gemeentelijke overheid legt op dat het die wijze kan.

artemis
Berichten: 3293

#6 , 17 nov 2011 13:48

zoals Turaki schreef, worden de nummerplaten van de voertuigen, die er tijdens het plaatsen van die borden, genoteerd door de verkeersdienst.
Meestal is deze dienst ondergebracht bij de gemeente of stadsdiensten. In sommige steden worden er zelfs foto's genomen van die voertuigen.
In Antwerpen kan men zo een parkeerverbod aanvragen bij de politie. Indien U zelf beschikt over de nodige verkeersborden, mag U als aanvrager zelf een blad invullen met de nummerplaten van de auto's die er op dat moment stonden. Een procedure waar ik toch wel mijn vragen bij heb.
Klopt. Als aannemer heeft mijn man dit al menig keer gedaan. De nummerplaten moeten dan doorgefaxt worden naar de politie.
Heb mij ook al afgevraagd wat indien hij zich vergist of een auto vergeet.

werner1
Berichten: 110

#7 , 18 nov 2011 09:33

Bij de plaatsing van de verbodsborden worden de nummerplaten van de reeds geparkeerde voertuigen genoteerd. Bij de aanvang van de werken wordt door de politie nagekeken of het voertuig er al dan niet stond. Stond het voertuig er niet dan kan dit getakeld worden, stond het voertuig er wel bij de plaatsing van de borden dan kan dit niet worden getakeld tenzij de kosten van takeling ten laste vallen van de firma welke de werken uitvoert. Zijn het werken van openbaar belang, vb werken aan de rijbaan ,kosten ten laste van de Stad.
Indien u er reglementair geparkeerd stond en u er reeds stond bij de plaatsing van de borden kan men u niets ten laste leggen.

Lanox
Berichten: 3518
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 nov 2011 09:37

Bij de plaatsing van de verbodsborden worden de nummerplaten van de reeds geparkeerde voertuigen genoteerd.
Zoals al eerder aangehaald, als het noteren van de reeds geparkeerde voertuigen door een burger gebeurt en niet door de politie, dan heeft de politie een huizenhoog probleem bij elk voertuig dat ze willen beboeten of takelen.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 18 nov 2011 14:46

Politie niet --- die baseren zich op de (verplichte) gegevens.
Het zal de gemeente veel geld kosten om elke maal te moeten betalen voor hun fout ....maar...

Er is ook een strekking die zegt vanaf het ogenblik dat de gemeente toegelaten heeft het stuk openbare weg te 'huren' cf een werf dan is het niet meer openbaar en is het de verantwoordelijkheid van de huurder.
Dus wordt het een burgerlijke zaak.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”