2x geflitst op hetzelfde tijdstip

Franciscus
Berichten: 38601

Re: 2x geflitst op hetzelfde tijdstip

#46 , 29 nov 2011 11:22

Overtreding is op een andere PLAATS gebeurd dus twee feiten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#47 , 29 nov 2011 11:55

En mogelijks werd uw flitsfoto door 2 verschillende agenten bekeken, en hebben dus 2 verschillende agenten het PV opgemaakt.

Rapture
Topic Starter
Berichten: 124

#48 , 02 dec 2011 17:37

Overtreding is op een andere PLAATS gebeurd dus twee feiten.
Geef eens een voorbeeld van een snelheidsovertreding die slechts op 1 plaats gebeurt?
Dus eigenlijk heb ik zo'n 350 snelheidsovertredingen begaan (als we per meter dat ge te snel rijdt als een aparte ovetreding gaan zien) maar zijn ervan slechts 2 vastgesteld.
Dus eigenlijk had ik een boete van 350.000 euro moeten krijgen. Seffes ga ik de Procureur nog moeten bedanken voor zijn barmhartigheid dat hij mij een minnelijke schikking voorstelt van slechts 180 euro ipv 350.000 euro.

Reclame

Rapture
Topic Starter
Berichten: 124

#49 , 02 dec 2011 17:48

In uw geval is het "bis in idem" omdat u door twee verschillende palen bent geflitst.
U hebt maar één keer te snel gereden maar lang genoeg om twee palen te passeren.
Tja, dan is de kwestie of die palen wel ver genoeg van elkaar stonden.

Ik zal mijn vraag dan nog maar eens herhalen (want niemand wenst erop te antwoorden).

Wat als ze over een afstand van pakweg 25 meter 5 verschillende flitspalen zetten. Een bestuurder die over die afstand te snel rijdt krijgt dus 5 boetes (het zijn tenslotte op 5 verschillende plaatsen). Dus volgens jullie is dit perfect legaal en zal elke rechter die bestuurder ook veroordelen tot het betalen van die 5 boetes omwille van het feit dat er 5 verschillende overtredingen zijn vastgesteld?

Voorbeeld 2, ook een methode om snelheidsovertreders te pakken is dmv het achtervolgen met een politiewagen over een bepaalde afstand (zoals vaak te zien was in programma's a la "de zware voet" en "wegmisbruikers"). Wat houdt hen tegen om in dit geval geen meerdere boetes uit te schijven, ze hebben tenslotte video-opnames van alle overtredingen. Waarom komen overtreders er in dit geval dan vanaf met een boete gelijk aan de topsnelheid?

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#50 , 02 dec 2011 21:39

Er worden effectief 5 inbreuken vastgesteld. Als dat 5 snelheidsovertredingen zijn kan toepassing gemaakt worden van art. 65 Sw. Het zal uiteindelijk aan de rechter zijn om te oordelen of hij al dan niet eenheid van opzet aanvaardt.

De politie kan in jouw geval daar niet over oordelen en het is dan ook logisch dat zij twee onmiddellijke inningen versturen. Als u daar niet akkoord mee gaat, dan vult u het formulier in en zal het parket oordelen over uw zaak en misschien een minnelijke schikking voorstellen.

Franciscus
Berichten: 38601

#51 , 02 dec 2011 22:58

Een overtreding is een ogenblikkelijke gebeurtenis. Het strafbare feit IS gebeurd op plaats een.
Het is zoals een vluchtmisdrijf. Op het ogenblik van het feit de aanrijding de vlucht neemt wetende dat hij/zij oorzaak of aanleiding tot....
Het feit dat men daarna spijt heeft en terugkeert of het feit is gepleegd.
Over de vervolging beslist een rechter en die heeft zoals reeds door scorpioen gezegd is en nu ook door float een gamma van mogelijkheden.
In principe is er voor overtredingen (anders dan voor wanbedrijven en misdaden) GEEN opzet vereist.
Voortdurend misdrijf ...overtreder wordt toch elke maal verwittigd dat hij rijdt op een plaats gezien verbodsbord 50 dus eerder herhaling

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#52 , 03 dec 2011 10:35

Een overtreding is een ogenblikkelijke gebeurtenis. Het strafbare feit IS gebeurd op plaats een.
Het is zoals een vluchtmisdrijf. Op het ogenblik van het feit de aanrijding de vlucht neemt wetende dat hij/zij oorzaak of aanleiding tot....
Het feit dat men daarna spijt heeft en terugkeert of het feit is gepleegd.
Over de vervolging beslist een rechter en die heeft zoals reeds door scorpioen gezegd is en nu ook door float een gamma van mogelijkheden.
In principe is er voor overtredingen (anders dan voor wanbedrijven en misdaden) GEEN opzet vereist.
Voortdurend misdrijf ...overtreder wordt toch elke maal verwittigd dat hij rijdt op een plaats gezien verbodsbord 50 dus eerder herhaling
Ik heb een vermoeden dat je een voorgezet misdrijf bedoelt in plaats van een voortdurend. Anders zou er geen toepassing kunnen gemaakt worden van art. 65 Sw. Bovendien zou ik niet het woord 'herhaling' in de mond nemen. Er kan hier verwarring ontstaan met het begrip wettelijke herhaling.
Tot slot, is mijn inziens elke snelheidsovertreding een aflopend misdrijf.

Turaki
Berichten: 6870

#53 , 03 dec 2011 11:38

Ben even mijn licht gaan opsteken bij de collega's van wegcode.be.
Daar is men van mening dat de procureur 1 van de 2 wel zal laten vallen, indien men dit in het invulformulier vermeld. Echter zeker is dit niet, daar elke procureur wel een lichtjes andere interpretatie van de wet heeft. Neem eens contact op met het parket om meer info hierover te krijgen.

http://wegcode.be/forum/showthread.php/ ... l+geflitst

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#54 , 03 dec 2011 14:29

bovendien is het technisch onmogelijk om op HETZELFDE tijdstip 2 x te worden geflitst.
De palen zouden al naast elkaar moeten staan :mrgreen:

voor de rest hou ik mij nu ook af van het oeverloze "ikhebtochgelijk" standpunt van TS
dat hij zijn rechtszaak afwacht we zien wel
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Vandebos
Berichten: 16087

#55 , 03 dec 2011 15:23

Onderwerp wat opgefrist à la methode "grove borstel". Zorg ervoor dat ik niet een nog grovere borstel moet bovenhalen: Vandebos

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#56 , 03 dec 2011 22:30

ik stel mij al de gehele tijd de vraag of er op de plaats waar deze flitspalen staan er ook geen kruispunten zijn die worden bewaakt door de palen.
Vermoedelijk in eerste instantie voor roodrijden en in tweede instantie op snelheid omdat het misschien gevaarlijke kruispunten zijn.
Ik kan echt moeilijk aannemen dat de overheid die deze palen daar plaatste de enige bedoeling zou hebben om het potje te vullen en ze daarom zo
dicht op elkaar zet. Dat zou bij mijn weten dan ook de enige plaats zijn waar dit zo is.
Als de overheid idd zulks bedoeling heeft dan zou je dat waarschijnlijk wel juridisch kunnen aanvechten om welke reden deze 2 palen dan zo dicht op elkaar staan. Mocht dit dus een baan zijn zonder kruispunten dan haalt men misschien zijn gelijk maar als er dus mogelijks 2 kruispunten zijn die gecontroleerd moeten worden denk ik wel dat de verbaliserende overheid weinig of niks ten laste kan worden gelegd. Dat TS op volgens hem dezelfde baan werd geflitst doet dus mi niks ter zake volgens mij is hij geflitst op 2 kruispunten en net dat zal het verschil maken.
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Vandebos
Berichten: 16087

#57 , 03 dec 2011 23:32

Leuven is een historische stad met ditto wegennetwerk. Er zijn tal van kruispunten waar je bij het oversteken 6 richtingen tegelijk moet uitkijken.... Dat en een absolute nultolerantie van de burgervader tov van snelheidsovertredingen die "zijn" studenten in gevaar brengen...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#58 , 04 dec 2011 11:19

ik stel mij al de gehele tijd de vraag of er op de plaats waar deze flitspalen staan er ook geen kruispunten zijn die worden bewaakt door de palen.
.
De eerste paal waar poster werd geflitst staat aan een gewoon (met 4 wegen dus) druk kruispunt, en staat aan de rechterkant van de rijweg. Hij dient zowel voor roodlichtrijders als voor snelheidduivelspakker. De volgende flitspaal in deze soap staat 350 à 400 meter verder (tegenover de centrale gevangenis) aan de LINKER kant van de rijweg en dient enkel als snelheidsflitser.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#59 , 04 dec 2011 12:04

Leuven is een historische stad met ditto wegennetwerk. Er zijn tal van kruispunten waar je bij het oversteken 6 richtingen tegelijk moet uitkijken.... Dat en een absolute nultolerantie van de burgervader tov van snelheidsovertredingen die "zijn" studenten in gevaar brengen...
Ik heb Tobback senior altijd gezien als één van de groten in de politiek die vaak zijn partijgrenzen oversteeg ten voordele van het algmeen belang.
Iets wat de huidige politieke meute volledig onbekend is.
Maar ik vrees ook dat zijn aanhoudende machtspositie ervoor heeft gezorgd dat hij af en toe zich laat verleiden om de despoot uit te hangen. Mijn inziens heeft hij de laatste jaren beslissingen genomen die je autoritair democratisch zou kunnen noemen. Maw beslissingen die hij persoonlijk wil maar die hij zo kan verpakken dat ze wel niets anders dan democratisch lijken. De fluwelen handschoen met de ijzeren greep . Dat hij daarbij de vrijheden ontneemt die ook aan minderheden toekomen vergeet hij steeds meer. Hopelijk neemt de paus van Leuven voorwat dat betreft wat gas terug.
En alhoewel hij zijn waardigheid al decennia lang heeft bewezen en geen zoektocht naar respect moet voeren mag dat toch geen rechten geven om een beetje teveel de patriarch uit te hangen. Hij blijft vooralsnog steeds een verkozene hé niet voor het leven benoemd
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Rapture
Topic Starter
Berichten: 124

#60 , 04 dec 2011 15:11

Leuven is een historische stad met ditto wegennetwerk. Er zijn tal van kruispunten waar je bij het oversteken 6 richtingen tegelijk moet uitkijken.... Dat en een absolute nultolerantie van de burgervader tov van snelheidsovertredingen die "zijn" studenten in gevaar brengen...
"zijn studenten" pakt hij anders ook hard aan. Al genoeg geweten dat daar fietsers op de bon werden geslingerd wegens fietsen op plaatsen waar dit niet mag (achter die Pieter de Somer-aula bijv.). Ook voetgangers die oversteken wanneer het rood licht is voor voetgangers hebben het zitten. Het is zeker voor hun eigen goed dat ze op de bon vliegen...

Ik vraag mij trouwens af wie, als voetganger, effectief op het groen licht blijft wachten om over te steken wanneer er geen verkeer is?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”