2x geflitst op hetzelfde tijdstip

Rapture
Topic Starter
Berichten: 124

2x geflitst op hetzelfde tijdstip

#1 , 13 nov 2011 16:26

Onlangs kreeg ik een flitsboete in de bus van 110 euro omdat ik 72 km/u reed waar slechts 50 km/u toegelaten was (ring van Leuven).

Tijdstip: 23-10-2011 om 02:18 ('s nachts), locatie Geldenaeksevest (aan de gevangenis).


Twee dagen later krijg ik nog een boete van 70 euro omdat ik 68 km/u reed waar slechts 50km/u is toegelaten.

Tijdstip: 23-10-2011 om 02:18, locatie Ruelensvest (Heverlee).

Beide flitspalen staan blijkbaar op enkele honderden meters van elkaar.
Ten eerste: beboeten ze hier niet tweemaal voor dezelfde overtreding? Het tijdstip en de gemeten snelheid tonen aan dat de afstand tussen de 2 vaststellingen heel klein moet zijn geweest. Kan men dan in theorie 5 flitspalen op 1 meter van elkaar zettten, en iedere overtreder 5 boetes aansmeren (1 voor elke meter dat ge te snel reed).

Ten tweede: spreken de pv's elkaar niet tegen? Ze zeggen beiden "23-10-2011 om 02:18". Indien ik het letterlijk lees, beweren zij dus dat ik op 2 verschillende plaatsen tegelijk was op hetzelfde tijdstip.

Ik ben bereid 1 van deze 2 boetes te betalen, maar ben niet van plan 2 keer te betalen voor hetzelfde (maar gewoon 100 meter verder). Kan men hier trouwens wel spreken van 2 afzonderlijke misdrijven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 13 nov 2011 17:03

Ten eerste: beboeten ze hier niet tweemaal voor dezelfde overtreding? Het tijdstip en de gemeten snelheid tonen aan dat de afstand tussen de 2 vaststellingen heel klein moet zijn geweest.
Nee, het is niet tweemaal dezelfde overtreding. U reed te snel op punt X en U reed ook te snel op punt Y. Overigens zou mogen verwacht worden dat, nadat U een eerste keer geflitst bent, U vervolgens op uw hoede bent wetende dat Leuven zowat het dichtst beplantte flitspalenbos van Vlaanderen heeft.
Ten tweede: spreken de pv's elkaar niet tegen? Ze zeggen beiden "23-10-2011 om 02:18". Indien ik het letterlijk lees, beweren zij dus dat ik op 2 verschillende plaatsen tegelijk was op hetzelfde tijdstip.
Nee, de PV's spreken mekaar niet tegen. Tussen tijdstip 02:18:00 en 02:18:59 (beiden 02:18 zonder vermelding van de seconden) hebt U, in de wetenschap dat U die minuut gemiddeld 70 km/u reed (wat de vaststellingen zou kunnen doen vermoeden), 1147m afgelegd. U kan dus perfect omstreeks dat tijdstip op de 2 plaatsen geweest zijn.

Rapture
Topic Starter
Berichten: 124

#3 , 13 nov 2011 17:37

Ten eerste: beboeten ze hier niet tweemaal voor dezelfde overtreding? Het tijdstip en de gemeten snelheid tonen aan dat de afstand tussen de 2 vaststellingen heel klein moet zijn geweest.
Nee, het is niet tweemaal dezelfde overtreding. U reed te snel op punt X en U reed ook te snel op punt Y. Overigens zou mogen verwacht worden dat, nadat U een eerste keer geflitst bent, U vervolgens op uw hoede bent wetende dat Leuven zowat het dichtst beplantte flitspalenbos van Vlaanderen heeft.
Ten tweede: spreken de pv's elkaar niet tegen? Ze zeggen beiden "23-10-2011 om 02:18". Indien ik het letterlijk lees, beweren zij dus dat ik op 2 verschillende plaatsen tegelijk was op hetzelfde tijdstip.
Nee, de PV's spreken mekaar niet tegen. Tussen tijdstip 02:18:00 en 02:18:59 (beiden 02:18 zonder vermelding van de seconden) hebt U, in de wetenschap dat U die minuut gemiddeld 70 km/u reed (wat de vaststellingen zou kunnen doen vermoeden), 1147m afgelegd. U kan dus perfect omstreeks dat tijdstip op de 2 plaatsen geweest zijn.

Eerste flits heb ik niet gezien, want ben beginnen remmen van zodra ik zag dat ik geflitst was. Dus kon daarna onmogellijk nog eens geflitst zijn. Ik rij nooit in Leuven (behalve die dag dan) dus wist ik veel dat ze daar een dergelijk wanbeleid voeren qua flitspalen. Volgens u is het dus perfect legaal om 5 flitspalen op 1 meter van elkaar te zetten en vervolgens iedere keer 5 boetes uit te schrijven voor iedere meter (punt X, punt Y, enz) dat ge te snel rijdt. Zo kunnen we nog de financiele crisis oplossen...

Ten tweede, als ze 02:18:59 sec bedoelen dan moeten ze dat maar zo schrijven in hun pv, in hun pv staat nu 2x hetzelfde. Pv's moeten vrij zijn van interpretatiemogelijkheden, anders konden ze evengoed schrijven "ergens in de nacht van de zaterdag op de zondag" want we weten tenslotte allemaal wat er bedoeld wordt, niet?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 13 nov 2011 19:39

Als je 5 jaar rechten gestudeerd hebt, wat kom je hier dan doen? Dan zou je het zelfs beter moeten weten dan velen hier. Dacht je hier juridische raad te vinden hoe je onder die boetes onderuit kan?
Een tweevaksweg met middenberm binnen een bebouwde kom geeft je nog niet het recht om 70 km per uur te rijden. dat zou je toch moeten weten na 5 jaar studie. :mrgreen:

Rapture
Topic Starter
Berichten: 124

#5 , 13 nov 2011 20:02

Als je 5 jaar rechten gestudeerd hebt, wat kom je hier dan doen? Dan zou je het zelfs beter moeten weten dan velen hier. Dacht je hier juridische raad te vinden hoe je onder die boetes onderuit kan?
Een tweevaksweg met middenberm binnen een bebouwde kom geeft je nog niet het recht om 70 km per uur te rijden. dat zou je toch moeten weten na 5 jaar studie. :mrgreen:
Ik zeg nergens dat ik rechten gestudeerd heb?

En ik zeg ook niet dat ik geen overtreding heb begaan.

Het gaat em enkel om de strafmaat en de wijze waarop; kunnen 2 snelheidsovertredingen op amper paar honderd meter van elkaar worden gezien als afzonderlijke overtredingen?
Een persoon die iemand 2 vuistslagen verkoopt, wordt toch ook niet 2x veroordeeld wegens slagen en verwondingen (1x voor de eerste slag en een tweede maal voor de tweede slag). En bij mijn weten kunt ge niet 2x bestraft worden voor hetzelfde misdrijf (ne bis in idem). Men gaat toch niet komen vertellen dat iedere meter dat ge te hard rijdt kan gezien worden als een nieuwe inbreuk.

Lightning

#6 , 13 nov 2011 20:12

En bij mijn weten kunt ge niet 2x bestraft worden voor hetzelfde misdrijf (ne bis in idem). Men gaat toch niet komen vertellen dat iedere meter dat ge te hard rijdt kan gezien worden als een nieuwe inbreuk.
Er zijn 2 vaststellingen op 2 verschillende plaatsen. Jammer voor U, maar dat zijn 2 afzonderlijke overtredingen.
Uw redenering volgend zou U dus het hele land kunnen doorkruisen, her en der geflitst worden, om vervolgens bij de rechter te verklaren dat U continu te hard reed en dus maar 1 overtreding begaan hebt. De rechter zal in het beste geval eens fijntjes lachen omwille van uw creativiteit, om U daarna met even veel plezier te veroordelen tot het betalen van uw boetes (en de gerechtskosten).

Rapture
Topic Starter
Berichten: 124

#7 , 13 nov 2011 20:58

Dus het is perfect legaal om pakweg 10 flitpalen achter elkaar te zetten met telkens 1 meter tussen?

Tja, dan zal ik dat geld terugvorderen van de overheid via een andere manier.

Rapture
Topic Starter
Berichten: 124

#8 , 13 nov 2011 22:14

Welkom in de stad van keizer Louis. :lol:
Gezien het 2 verschillende overtredingen waren op 2 verschillende plaatsen, zijn het ook 2 boetes.
En veel succes voor de politierechter als het zover komt.
2 verschillende overtredingen? Tis toch niet omdat het op 2 verschillende plaatsen is, dat er sprake is van 2 verschillende overtredingen. In theorie bestaat een snelheidsovertreding dan altijd uit meerdere overtredingen (want een snelheidsovertreding gebeurt technisch gezien altijd op meerdere plaatsen want in principe komt het erop neer dat ge u te snel van punt a naar punt b begeeft). Een snelheidsovertreding gebeurt altijd op verschillende plaatsen tenzij gij een voorbeeld kunt aanhalen van een snelheidsovertreding op dezelfde plaats.

Politiecombi's die aan trajectcontrole doen, kunnen dan ook zeker boetes uitschrijven voor iedere meter dat ge te snel reed :roll:

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 nov 2011 23:56

Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer
Art. 29 § 3
Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde
wetten wordt gestraft met een geldboete van 10 euro tot 500 euro.

De boete is te vermenigvuldigen met 5,5.

Bij een veroordeling tot een boete van 26 euro of meer moet ook een bijdrage van 137,5 euro betaald worden voor het fonds voor hulp van slachtoffers aan geweldmisdrijven.

De rechter kan oordelen dat het gaat om één misdrijf omwille van eenheid van opzet. Maar voor dat ene misdrijf loopt u toch al snel het risico dat de rechter u veroordeelt tot een geldboete van 26 euro x 5,5 en een bijdrage van 137,5 euro. Dat is meer dan de minnelijke schikking voor twee feiten ...

Een voorbeeld van een straf die in Leuven werd uitgesproken: 82 km per uur in de bebouwde kom: 50 euro (x 5,5) + 15 dagen rijverbod + de bijdrage voor het slachtofferfonds.

Ik zou betalen, de kans dat u er goedkoper afkomt dan nu voorgesteld is klein.

Franciscus
Berichten: 38587

#10 , 14 nov 2011 13:45

U had perfect kunnen afremmen.
Ik wil graag uw argumentatie die u hier gebruikt aanhoren bij de politierechter.
Ik denk dat je van een kale kermis zal terugkomen maar je mag altijd proberen hoor.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#11 , 14 nov 2011 14:22

Het volgende zou pas onfair zijn
Als een flitspaal twee foto's kan trekken en je tweemaal beboet zou worden. Want op de tweede foto sta je 2 meter verder...


breng ze niet op het idee :mrgreen:

Redrum
Berichten: 574

#12 , 14 nov 2011 15:05

Als een flitspaal twee foto's kan trekken en je tweemaal beboet zou worden. Want op de tweede foto sta je 2 meter verder...
Maar dat is allemaal 'als, als, als'. Je wordt geen tweemaal beboet per flitspaal, en er staan nog geen 5 flitspalen per 5 meter. Die afstanden zijn voor iedereen trouwens hetzelfde.
Ik begrijp dat het wat wringt, maar hoeveel borden van 50 km/u heb je op die korte tijd genegeerd? Dat zal ook meer dan 1 zijn vermoed ik.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 14 nov 2011 15:57

Ben even op een kaart gaan kijken. Uit uw post blijkt dat je geflitst werd op de Ruelensvest en op de Geldenaakse vest. Dan reed je waarschijnlijk van de Naamse poort richting station van Leuven.
Tussen de Naamse poort en de Parkpoort, de Ruelensvest dus, staan 2 (TWEE) camera's. Na de Parkpoort begint de Geldenaakse vest. Hier ook staan er 2 camera's (één tegenover de centrale gevangenis en één aan de Tiense poort.
In totaal is dit een afstand van 1.250 meter. er staan hier geen snelheidsborden, want het is overal max 50 Km/hr (bebouwde kom)
Waarschijnlijk ben je de eerste maal geflitst door de roodlichtcamera aan de Parkpoort, en niet door die die een goede 250 meter vroeger staat. Gelukkig maar of je had 3 PV's in uw bus mogen ontvangen. :mrgreen:

Rapture
Topic Starter
Berichten: 124

#14 , 14 nov 2011 17:13

Als een flitspaal twee foto's kan trekken en je tweemaal beboet zou worden. Want op de tweede foto sta je 2 meter verder...
Maar dat is allemaal 'als, als, als'. Je wordt geen tweemaal beboet per flitspaal, en er staan nog geen 5 flitspalen per 5 meter. Die afstanden zijn voor iedereen trouwens hetzelfde.
Ik begrijp dat het wat wringt, maar hoeveel borden van 50 km/u heb je op die korte tijd genegeerd? Dat zal ook meer dan 1 zijn vermoed ik.
Volgens de post van Mava105 staan er helemaal geen snelheidsborden daar.

Rapture
Topic Starter
Berichten: 124

#15 , 14 nov 2011 17:17

Ben even op een kaart gaan kijken. Uit uw post blijkt dat je geflitst werd op de Ruelensvest en op de Geldenaakse vest. Dan reed je waarschijnlijk van de Naamse poort richting station van Leuven.
Tussen de Naamse poort en de Parkpoort, de Ruelensvest dus, staan 2 (TWEE) camera's. Na de Parkpoort begint de Geldenaakse vest. Hier ook staan er 2 camera's (één tegenover de centrale gevangenis en één aan de Tiense poort.
In totaal is dit een afstand van 1.250 meter. er staan hier geen snelheidsborden, want het is overal max 50 Km/hr (bebouwde kom)
Waarschijnlijk ben je de eerste maal geflitst door de roodlichtcamera aan de Parkpoort, en niet door die die een goede 250 meter vroeger staat. Gelukkig maar of je had 3 PV's in uw bus mogen ontvangen. :mrgreen:
De tweede was aan de gevangenis (staat in pv) en de eerste in de ruelensvest (er staat enkel "kilometerpaal 3.8" en rijrichting "parkpoort").

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”