boete foutparkeren na aanrijding

Sam8
Topic Starter
Berichten: 3

boete foutparkeren na aanrijding

#1 , 09 nov 2011 10:21

Mijn situatie is de volgende:
Enkele weken geleden werd ik in centrum Brussel in de linkerflank aangereden door een voertuig dat op de linkerrijstrook plots uitweek. Ik stop onmiddellijk, en kom daarbij tot stilstand op een zebrapad. De andere chauffeur en ik komen niet tot een vergelijk bij het invullen van het aanrijdingsformulier, en ik besloot daarop de politie te bellen. De agenten komen ter plaatse, maar manen ons aan de zaak onderling uit te klaren en desnoods elk onze versie op het formulier in te vullen. Daarop rijden ze door zonder verder commentaar.
Nu, 5 weken later, ontvang ik een minnelijke schikking van 150 euro omdat de agenten hebben vastgesteld dat ik met 4 wielen op het zebrapad stond na het ongeval.
Is het de moeite om dit aan te vechten wegens 'gegronde reden' en omstandigheden, of kan ik beter betalen en de zaak vergeten? Voor hetzelfde geld wordt mijn boete immers gewoon verdubbeld door de politierechter. Ik heb als enige bewijs het ingevulde aanrijdingsformulier en de schade aan mijn auto.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#2 , 09 nov 2011 10:43

ik zou dit doorsturen naar de verzekering
als je niet in fout bent kunnen ze het misschien verhalen op de tegenpartij
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 nov 2011 11:45

Indien het gaat om een ongeval met gewonden, heeft U kans om gelijk te krijgen. Maar indien het enkel ging om stoffelijke schade, had U, conform art 51 en 52 van de wegcode, Uw voertuig moeten parkeren.

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 nov 2011 11:54

Is de politie niet verplicht PV op te maken indien er bij een ongeval door de twee partijen niet tot een éénduidige verklaring van de feiten kan gekomen worden?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sam8
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 09 nov 2011 13:23

Ik was niet in fout en er waren geen gewonden, enkel blikschade. Ik heb mijn voertuig niet direct verplaatst omdat toch verwacht wordt dat je eerst uitstapt en de situatie overschouwt/ tegenpartij aanspreekt, foto's neemt, etc. Ik vind het zeer vervelend dat de betrokken inspecteur het op mijn verzoek niet nodig vond om pv te maken van het ongeval, maar er achter mijn rug wel een heeft opgesteld omdat ik verkeerd stond.
Dat ik dit kan doorspelen naar de verzekeraar lijkt me geen slecht idee en het proberen waard. Bedankt voor de tip.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 nov 2011 16:17

Sam, moest ik van jou zijn, ik zou aan de verzekeraar ook melden dat de politie geweigerd heeft een PV op te stellen van het ongeval (en de andere partij zal dit ook kunnen getuigen, vermoed ik). Dit kan mogelijk van belang zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 09 nov 2011 16:22

Neen, politie is niet verplicht PV op te stellen, want u bent toch tot een vergelijk gekomen. Trouwens het vergelijk gaat over het invullen van het document niet over de inhoud. Ieder verklaart wat hij/zij wil op het blad.
Opstellen door politie is maar nodig ( bij stoffelijke) in bepaalde gevallen vb dronken, intoxicatie, zware feiten enz

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”