rood/oranje licht

jansens
Topic Starter
Berichten: 2

rood/oranje licht

#1 , 07 nov 2011 18:41

Vorige week woensdag reed ik nog rap door het oranje licht. als ik vlak voor het licht stond was het nog oranje, als ik er naast reed was het nog steeds oranje voor zover ik mij kan herinneren. Ik zag geen flits, maar bij een digitale flitscamera zou je dit niet zien. (camera had groene lens).
Maar voor het geval ik een pv toegestuurd krijg. Waaraan kan ik mij verwachten?
Ik verloor vorig jaar mijn rijbewijs voor overdreven snelheid. 162km/h gecorrigeerd.
Ik kreeg mijn rijbewijs echter na 2 dagen terug omdat ik het beroepshalve nodig heb.
Dit wat tot dan mijn enige ernstige overtreding.
Kan ik mijn rijbewijs om door deze omstandigheden behouden?
Wat is zo de gemiddelde boete hiervoor?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
huurder45
Berichten: 62

#2 , 07 nov 2011 19:20

Hallo

Ik ben zelf in 2008 door het rood gereden snachts. Ik kreeg een boete van 250 €.
Maar aangezien je geen flits hebt gezien zou ik mij nog geen zorgen maken.

ps.ik reed in een zone 50 en zat er niet boven

sheepie
Berichten: 164

#3 , 08 nov 2011 12:07

Vorige week woensdag reed ik nog rap door het oranje licht. als ik vlak voor het licht stond was het nog oranje, als ik er naast reed was het nog steeds oranje voor zover ik mij kan herinneren. Ik zag geen flits, maar bij een digitale flitscamera zou je dit niet zien. (camera had groene lens).
Maar voor het geval ik een pv toegestuurd krijg. Waaraan kan ik mij verwachten?
Ik verloor vorig jaar mijn rijbewijs voor overdreven snelheid. 162km/h gecorrigeerd.
Ik kreeg mijn rijbewijs echter na 2 dagen terug omdat ik het beroepshalve nodig heb.
Dit wat tot dan mijn enige ernstige overtreding.
Kan ik mijn rijbewijs om door deze omstandigheden behouden?
Wat is zo de gemiddelde boete hiervoor?
Ik dacht dat ze voor roodlichtrijders geen minnelijke schikkingen meer geven, maar altijd een dagvaarding voor politierechtbank.

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 08 nov 2011 15:58

Vorige week woensdag reed ik nog rap door het oranje licht. als ik vlak voor het licht stond was het nog oranje, als ik er naast reed was het nog steeds oranje voor zover ik mij kan herinneren. Ik zag geen flits, maar bij een digitale flitscamera zou je dit niet zien. (camera had groene lens).
Maar voor het geval ik een pv toegestuurd krijg. Waaraan kan ik mij verwachten?
Ik verloor vorig jaar mijn rijbewijs voor overdreven snelheid. 162km/h gecorrigeerd.
Ik kreeg mijn rijbewijs echter na 2 dagen terug omdat ik het beroepshalve nodig heb.
Dit wat tot dan mijn enige ernstige overtreding.
Kan ik mijn rijbewijs om door deze omstandigheden behouden?
Wat is zo de gemiddelde boete hiervoor?
Ik dacht dat ze voor roodlichtrijders geen minnelijke schikkingen meer geven, maar altijd een dagvaarding voor politierechtbank.

meestal wel, maar niet altijd

voor zo ver ik weet voorziet de wegcode dat men beboet dient te worden bij rood licht negatie en is het rechtstreeks dagvaarden maar een "richtlijn" besproken in een omzendbrief.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 nov 2011 12:04

Als de TS door het oranje gereden is, en niet door het rood, is er geen probleem. Zo'n flitser flits echt pas als het rood is, niet als het nog oranje is. Maar ik vermoed dat we de zinsnede "als ik er naast reed was het nog steeds oranje voor zover ik mij kan herinneren", moeten interpreteren als "als ik er naast reed, ben ik vrij zeker dat het al rood was, maar ik hoop echt dat het nog maar oranje was". Als je dan ook nog eens let op de kleur van de lens (ik wist zelfs niet dat je hier iets kon uit opmaken), vraag ik me af in hoeverre je niet bewust de "grenzen aftast" en een boete dus op zijn plaats zou zijn.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jackrussell
Berichten: 701

#6 , 09 nov 2011 12:45

Misschien flitst die flitser (ook) op snelheid?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 nov 2011 13:23

Misschien flitst die flitser (ook) op snelheid?
Zou kunnen, maar ik dacht dat flitspalen aan lichten specifiek dienden om roodrijders te flitsen, en dat daar geen radarapparatuur in zat om snelheid te meten. Maar ik kan uiteraard mis zijn...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sam8
Berichten: 3

#8 , 09 nov 2011 13:36

Flitser aan stoplichten meet altijd de snelheid en het aantal seconden rood. Toestel flitst permanent op te hoge snelheid; pas na 1 seconde rood wordt er ook geflitst op roodrijden. Ik geloof dat op bepaalde kruispunten onder een zekere snelheid niet door rood wordt geflitst -iets in de orde van 10-15km/u- zodat het apparaat niet constant afgaat bij fileverkeer.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 nov 2011 15:24

Ah, goed om te weten dat er pas na 1 seconde rood, geflitst wordt ;-). Ik dacht dat meteen op rood, geflitst werd op door het rood rijden. Afin, ja. Ik neem altijd het zekere voor het onzekere door bij iedere flitspaal me mooi aan de snelheid te houden, hoewel er een aantal palen staan die er overduidelijk staan om de schatkist te spijzen. Ik ken een baan waar je 70 mag, en om een onduidelijke reden staat er haverwege die baan een bord 50, enkele meters verder, na een flauwe bocht, staat dan de flitspaal, en daarna mag je terug 70. Het is niet dat die bocht gevaarlijk is als je 70 rijd (is jaren en jaren gewoon een héle baan 70 geweest, sinds kort zijn echter die borden en de flitspaal gezet). je moet dus voor die bocht irritant in de remmen tot 50, om vervolgens na de bocht terug op te kunnen trekken tot 70. Wie die baan niet gewoon is en het bord niet of te laat opmerkt, hangt er dus gewoon aan. De reden? Geen flauw idee!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jansens
Topic Starter
Berichten: 2

#10 , 09 nov 2011 15:30

Als de TS door het oranje gereden is, en niet door het rood, is er geen probleem. Zo'n flitser flits echt pas als het rood is, niet als het nog oranje is. Maar ik vermoed dat we de zinsnede "als ik er naast reed was het nog steeds oranje voor zover ik mij kan herinneren", moeten interpreteren als "als ik er naast reed, ben ik vrij zeker dat het al rood was, maar ik hoop echt dat het nog maar oranje was". Als je dan ook nog eens let op de kleur van de lens (ik wist zelfs niet dat je hier iets kon uit opmaken), vraag ik me af in hoeverre je niet bewust de "grenzen aftast" en een boete dus op zijn plaats zou zijn.
Dat de lens groen was, zag ik 2 dagen later als ik op diezelfde plek passeerde.
Dat het oranje was tot vlak voor (1à2 m) het licht ben ik ook zeker.
Dat het licht op oranje stond als mijn zijkant ernaast stond ben ik ook tamelijk zeker. maar daarna niet meer (achterkant).

Oude Belg
Berichten: 3192

#11 , 09 nov 2011 16:45

Als je dan ook nog eens let op de kleur van de lens (ik wist zelfs niet dat je hier iets kon uit opmaken), .
Je kan er alleen uit opmaken dat het een Belgische flitscamera is. Voor de flitser staat een groen glas om een beter contrast te hebben : anders zijn onze rode Belgische nummerplaten vrijwel onleesbaar. Geen groen glas? Dan zit er geen flitser in :D
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#12 , 13 nov 2011 21:48

Als de TS door het oranje gereden is, en niet door het rood, is er geen probleem. Zo'n flitser flits echt pas als het rood is, niet als het nog oranje is. Maar ik vermoed dat we de zinsnede "als ik er naast reed was het nog steeds oranje voor zover ik mij kan herinneren", moeten interpreteren als "als ik er naast reed, ben ik vrij zeker dat het al rood was, maar ik hoop echt dat het nog maar oranje was". Als je dan ook nog eens let op de kleur van de lens (ik wist zelfs niet dat je hier iets kon uit opmaken), vraag ik me af in hoeverre je niet bewust de "grenzen aftast" en een boete dus op zijn plaats zou zijn.
Dat de lens groen was, zag ik 2 dagen later als ik op diezelfde plek passeerde.
Dat het oranje was tot vlak voor (1à2 m) het licht ben ik ook zeker.
Dat het licht op oranje stond als mijn zijkant ernaast stond ben ik ook tamelijk zeker. maar daarna niet meer (achterkant).

De tijdsduur en het tijdsverschil tussen oranje en rood licht is bepaald door de maximum snelheid. Koppel daar ook de niet opgelegde maar wel raadzaam te houden afstand met uw voorligger. Als uw wagen met de achterkant pas zover was dat u kon zien dat het rood was dan denk ik dat een boete misschien wel op zijn plaats was. Ik denk dat je kan vermoeden dat je niet wenste te stoppen voor het oranje maar er net nog even doorglipte.
nochtans is dat verboden. Oranje licht is geen uitnodiging om er net nog eens door te gaan maar wel een eerste verbodsteken om te stoppen.
Niet stoppen voor een oranje licht is alleen van toepassing indien u niet veilig meer kan stoppen. En daar moet u in vele gevallen toch wel rekening meehouden. Wie zich aan de regels houdt kan af en toe wel eens een oranje licht passeren maar nooit een rood licht tenzij je verstrooid bent. Maar zelfs verstrooid zijn is geen excuus om een oranje of rood licht te passeren. Ik denk wel dat de wetgever met een oranje stoplicht een autobestuurder meer dan voldoende krediet geeft om te stoppen. Als u dus beboet wordt dan zal dit zeker wel gerechtvaardigt zijn.

De kleur groen zal wel een weerspiegeling geweest zijn typisch voor dit soort toepassingen (glas achter glas)
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”