rijden met voorlopig rijbewijs en onder invloed van alcohol

ocnad
Topic Starter
Berichten: 11

rijden met voorlopig rijbewijs en onder invloed van alcohol

#1 , 05 nov 2011 17:51

hallo,


ik ben dus zondagnacht tegengehouden door de politie, ik heb een voorlopig rijbewijs van 36 maand dus ik moet met een begeleider rijden. Ik had ook 2 passagiers bij mij waarvan ook de eigenaar van de auto, de reden waarom ik de auto bestuurde is omdat mijn andere 2 passagiers nog veel meer op hadden als mij en als het ware lagen te slapen in de auto. ik heb echter ook positief geblazen 1.8 promille ik verschoot enorm dat het zo hoog was en ik vermoed dat dit kan komen door het drinken om een nuchtere maag? nu is mijn vraag welke straf en hoeveel jaar rijverbod hangt er mij nu boven het hoofd? en zijn er eventueel verzachtende omstandigheden de eigenaar van de auto is 32 jaar en al lang in het bezit van een rijbewijs hij kan dus aanzien worden als begeleider?

MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 nov 2011 19:41

zijn er eventueel verzachtende omstandigheden de eigenaar van de auto is 32 jaar en al lang in het bezit van een rijbewijs hij kan dus aanzien worden als begeleider?
En ik die dacht dat een begeleider nuchter en oplettend moest zijn, om de jonge bestuurder op zijn fouten te kunnen wijzen. :mrgreen:

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 05 nov 2011 22:10

ook in andere posting

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 nov 2011 11:55

Ik herinner het mij niet meer, maar moet een begeleider niet vermeld staan op het voorlopige rijbewijs? Ik denk niet dat je zomaar iedereen, wanneer het je goed uitkomt, als begeleider kan aanduiden op het moment zelf.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

seniorke
Berichten: 11

#5 , 13 nov 2011 20:08

De verkeerswet zegt dat noch bestuurder met voorlopig rijbewijs, noch de begeleider onder invloed mogen zijn. Rijd de bestuurder niet onder invloed maar is de begeleider onder invloed , mag de politie hiervoor een PV opstellen tegen de begeleider.

Nevermore
Berichten: 4

#6 , 06 dec 2011 13:13

Ik ben gisteren naar de rechtbank geweest, ik had 2.9 promille in het bloed.

Ik moet 500 euro boete betalen en geen rijverbod.

sheepie
Berichten: 164

#7 , 06 dec 2011 14:37

Ik ben gisteren naar de rechtbank geweest, ik had 2.9 promille in het bloed.

Ik moet 500 euro boete betalen en geen rijverbod.
Niet te vlug victorie kraaien... parket heeft 15 dagen tijd om beroep aan te tekenen.
En wil je niet ongerust maken, maar bij gunstige uitspraken durven ze wel eens beroep aantekenen. Ik spreek uit ervaring ;-)

Ik weet niet wat het parket gevorderd heeft... maar als de uitspraak van de rechter aanzienlijk minder is dan wat het parket vraagt...

Nevermore
Berichten: 4

#8 , 06 dec 2011 15:15

Oh je maakt met niet ongerust hoor , ik kreeg 1000 euro waarvan de helft voowaardelijk , en ik was bij de politiecontrole meteen 15 dagen mijn rijbewijs kwijt :)

sheepie
Berichten: 164

#9 , 06 dec 2011 15:57

Oh je maakt met niet ongerust hoor , ik kreeg 1000 euro waarvan de helft voowaardelijk , en ik was bij de politiecontrole meteen 15 dagen mijn rijbewijs kwijt :)
Ik ken die uitspraak van ergens... bij mij wast 1100 euro boete (helft met uitstel) en enkel 15 dagen rijverbod door onmiddellijke intrekking rijbewijs (parket had 1100 euro effectief gevorderd en 30 dagen rijverbod gevraagd)... Blijkbaar was de straf voor parket te laag en bij mij hebben ze beroep aangetekend... In beroep 1650 euro boete (helft met uitstel) en 45 dagen rijverbod... (rechtbank te gent en oja 2,4 promille).

Nevermore
Berichten: 4

#10 , 06 dec 2011 16:08

dat komt dan nog maar neer op 825 euro effectief (bij mij was het rechtbank kortrijk)

edit: 20 jaar rijbewijs , geen strafblad, veroordeeld voor artikel 34 en niet 35 (ik was dus niet dronken maar onder invloed, groot verschil) ondanks promillage.

als het zover moest komen stuur ik je wel een PM :P

sheepie
Berichten: 164

#11 , 07 dec 2011 08:06

dat komt dan nog maar neer op 825 euro effectief (bij mij was het rechtbank kortrijk)

edit: 20 jaar rijbewijs , geen strafblad, veroordeeld voor artikel 34 en niet 35 (ik was dus niet dronken maar onder invloed, groot verschil) ondanks promillage.

als het zover moest komen stuur ik je wel een PM :P

Bij mij was het ook enkel alcoholintoxicatie... 14 jaar rijbewijs en ook blanco strafblad... Zo zie je maar hoe het kan verschillen van parket tot parket en van rechtbank tot rechtbank

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”