Parking op Bedrijf

Genetica
Topic Starter
Berichten: 3

Parking op Bedrijf

#1 , 01 nov 2011 06:35

Hallo,

even een vraagje. Ik werk op een bedrijf waar we onze wagens op een bepaalde parking zette die gebruikt werd voor... personen die vlug eens langskwamen, informatie etc bekomen en dan weer weggaan. We zetten die eigenlijk enkel in de nacht, aangezien die nooit wordt gebruikt tijdens die bepaalde uren. Jaren heeft het bedrijf waarvoor we werken hier niets over gezegd, maar nu ineens mag onze wagen daar niet meer staan. Soit, geen probleem maar om de hoek worden wel nog wagens gezet, die daar ook niet mogen staan, waar niets over gezegd wordt...
Soit, sommigen van mijn collega's parkeren wel nog op die parking, enkel 's nacht met "op eigen verantwoordelijkheid" als antwoord.
Na bekijken van de baan zou het een privé arking zijn met openbaar karakter.
Mogen die wagens daar nu wel of niet staan? (er staat nergens een aanduiding dat er geen wagens mogen staan) Plus, kan het bedrijf waarvoor je werkt hier effectief sancties op uitoefenen? En eventuele verdediging hiertegen?

Elke vorm van hulp zou aangenaam zijn.

Alvast bedankt.

Vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 01 nov 2011 11:46

staan er borden die aanduiden dat de plaatsen van het bedrijf waarvoor u werkt ( en bij andere bedrijven ) alleen voor "bezoekers/klanten/ . . .* etc is?

zonder enige duidelijke aanduiding dat het om privé plaatsen ( of plaatsen met een bepaalde bedoeling ) gaat van een bedrijf denk ik niet dat enig bedrijf zomaar mensen ( en dan nog werknemers ) zomaar mag gaan verbieden om ergens te parkeren.

Genetica
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 01 nov 2011 12:48

Het is zogezegd "algemeen geweten" dat het die functie heeft, maar geen borden die de intentie aantonen...

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 01 nov 2011 13:17

dan zou ik die plaatsen als beschikbaar voor bezoekers/werknemers/ . . . beschouwen en u niet te veel aantrekken wat het bedrijf zegt.

als de parking ( parkeerplaatsen ) niet afgesloten word ( slagboom, . . . ) dan kan deze inderdaad als "openbaar" worden beschouwd tenzij het bedrijf dit duidelijk aanduid met de nodige borden.

Franciscus
Berichten: 38595

#5 , 01 nov 2011 15:32

Ik denk niet dat ik mijn wagen buiten de (werk) uren op de parking van mijn werk mag laten staan ZONDER toelating van de eigenaar.
Evenmin is een parking zomaar voor het publiek beschikbaar. Ook al staan er geen borden.
Maar het heeft idd veel te maken met bepaalde voorzieningen uitzicht van parking, bereikbaarheid, doorlopen wegdek van borduur en trottoir.
In een ander geval een parking gelegen achter een winkel waar men om deze te bereiken onder een huis moet doorrijden zou dus zoals gesteld ook voor het publiek toegankelijk zijn na de winkeluren?

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#6 , 01 nov 2011 15:57

ik ga er vanuit dat het een parking is die "vlak" naast de rijbaan ligt en waarvan er geen duidelijk uitzicht is of dit al dan niet "privé-terrein" is.

als de eigenaar niet wilt dat er bepaalde personen op de parking staan, zal hij dit toch duidelijk moeten laten tonen, meest simpele is dus via borden lijkt mij.

Genetica
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 02 nov 2011 06:40

Het ligt in een havengebied waar tot op dat stuk baan de baan nog een openbaar karakter heeft. Het ligt tegen een gebouw waar geen verkeer hoeft te passeren, waar geen uren aan verbonden zijn etc... Er zijn borden genoeg die aantonen wat de voorschriften zijn voor het toetreden van het havengebid (na de parking) maar geen enkel bord die iets van functie aantoont van de parking zelf.
Niemand van ons maakt er misbruik van, dus het is niet zo dat we het tijdens niet-werkuren daar onze wagen zetten.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#8 , 02 nov 2011 10:21

Als de parking privé is en dus van het bedrijf kan het bedrijf u als personeel wel degelijk de regels opleggen die voor hen van toepassing zijn.
Zo hebt u ook binnen uw arbediskontrakt de verplichting om u op uw werkplek te bevinden en niet zomaar te kiezen aan welk buro of werktafel
of machine gaat staan/zitten
Het is evident dat een bedrijf zijn eigen regels inzake interne organisatie zelf kan opleggen. Eén en ander binnen de redelijkheid natuurlijk.
Maar ik zie nks onredelijks aan de huidige vraag om niet meer te parkeren waarop u denkt rechten te kunnen uitoefenen.
Uiteraard zal dit best worden aangeduid via borden
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”