geldigheid ijkingsattest Multanova

Fiekes
Topic Starter
Berichten: 95

geldigheid ijkingsattest Multanova

#1 , 31 okt 2011 15:45

Tussen haakjes, iets wat ik hier nog niet heb gelezen en wat mijn liefste zusje ooit heeft gered van een boete:

Elk van die flitstoestellen dient elk jaar opnieuw geijkt te worden en aldus een nieuw attest te krijgen.
In België is, het belg zijnde getrouw, gemiddeld 25 à 30% van de flitstoestellen niet tijdig herijkt. Je hebt het recht de boete te betwisten en als onderdeel daarvan het ijkingsattest van het toestel op te vragen.

Het gebeurt regelmatig dat jouw boete dan wordt geseponeerd, immers voor de politierechter moeten verschijnen met een vervallen certificaat betekend dat alle boetes in de periode van niet certificatie herroepen kunnen worden.

Het akkefietje van mijn zus was wel een kleine 3 jaar geleden. Weet niet hoe de situatie momenteel is.

Zijn er misschien flikken in de zaal? :P
Ik haal een oudere post van Vandebos boven omdat ik benieuwd ben naar het antwoord vandaag ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 31 okt 2011 18:01

zonder "geldig" ijkingsattest kan de rechter oordelen dat de overtreding niet 'geldig' is en bijgevolg zijn er dan ook geen bewijzen van de overtreding.

ik zeg kan, want de ene rechter zal zo oordelen en de bestuurder vrijspreken, de andere zal de foto aanvaarden als "bewijs" en de bestuurder veroordelen.


het is altijd afwachten van de rechter oordeelt, maar strikt genomen, zonder een geldige ijking van het toestel staat de politie niet echt sterk qua "bewijslast" :wink:

Jerommeke
Berichten: 80

#3 , 31 okt 2011 18:51

het is altijd afwachten van de rechter oordeelt, maar strikt genomen, zonder een geldige ijking van het toestel staat de politie niet echt sterk qua "bewijslast" :wink:
Doorgaans staat de ijkingsdatum vermeld op het PV.
Degene die daar aan twijfelt, of tegenin gaat, is bij voorbaat al de pineut, dat het hem meer gaat kosten dan de minnelijke schikking.

Reclame

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#4 , 31 okt 2011 19:10

regels zijn regels, of de datum op het pv moet staan of niet is nog het minste vind ik, maar de regels zijn er voor iedereen, ook voor diegene die ons controleren ;)

net zoals die traject controle camera's, ja ze werken "zoals het moet", maar ze zijn nog niet geijkt, dus men kan hier door geen boete opleggen ( ook al hebben ze het gedaan )

Fiekes
Topic Starter
Berichten: 95

#5 , 31 okt 2011 20:47

En nu weet ik nog steeds niet hoelang zo'n ijkingsattest geldig is ...

Jerommeke
Berichten: 80

#6 , 31 okt 2011 20:55

En nu weet ik nog steeds niet hoelang zo'n ijkingsattest geldig is ...
Ook dat staat vermeld op het PV, net zoals het type camera.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”