ongeldig bewijs herkeuring

mijnmening
Topic Starter
Berichten: 5

ongeldig bewijs herkeuring

#1 , 26 okt 2011 18:35

dag iedereen,

ik zal eerst even de omstandigheden uiteenzetten alvorens vragen te stellen:

onderworpen aan een routine controle door agenten uit een politiezone verschillend van mijn woonplaats.
paperen gecontroleerd: enkel keuringsbewijs is reeds een lange tijd vervallen wegens de te hoge CO uitstoot
politieagent stelt vast dat ik het voertuig doelbewust niet hierom wil laten herkeuren; ik treedt hem daarin bij
na wat discussie etc. wordt me medegedeeld dat een boete volgt.
diezelfde agent vertelt met dat ik een herkeuring moet laten uitvoeren, anders zal hij er persoonlijk voor zorgen dat de wagen in beslag wordt genomen.

mijn vraag: kan dit op basis van slechts een ongeldig keuringsbewijs ?
zo ja; indien ik slechts de auto laat herkeuren, welk gevolg wordt er dan gegeven aan het niet betalen boete ?


dankuwel voor uw tijd!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 26 okt 2011 18:40

U hebt uw auto niet laten herkeuren en nu spreekt u weer van het niet-betalen van de boete?
Blijkbaar leert u niet bij. Ik hoop dat ze uw auto confisqueren en aan de boete een gevangenisstraf toevoegen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 okt 2011 19:27

waar ik woon rijd de politie mee tot aan het keuringscenter, en als deze gesloten is word er een wielklem bevestigd, je mag niet op de openbare weg zonder een geldig keuringsbewijs !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 26 okt 2011 19:34

En ook de verzekeraar zou ingeval van een ongeval een verhaalvordering kunnen instellen omdat de wagen niet geldig is gekeurd?

mijnmening
Topic Starter
Berichten: 5

#5 , 26 okt 2011 22:00

en u zegt dat ik de intentie heb om dit naast me te leggen...?
mijn vraagstelling was onder hypotetisch voorbehoud, wat niet wegneemt dat ik het oneens ben met de situatie;
er zijn echter rechten die ik geniet en die zijn nu eenmaal gekoppeld aan plichten waar me bij deze op werd gewezen.

@roharro: u bent niet in staat mijn persoon te beoordelen op basis van mijn vraag!

dankuwel voor u tijd

Turaki
Berichten: 6870

#6 , 26 okt 2011 22:06

Als u de auto niet laat herkeuren, mag u hem niet meer gebruiken.
Als u de boete niet betaald, mag u het komen uitleggen aan de rechter (wat uiteindelijk meer gaat kosten, u geeft al toe dat u in fout bent).
Beide zaken staan los van elkaar.

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 26 okt 2011 22:15

Politie heeft u opdracht gegeven om te laten herkeuren dat is ONMIDDELLIJK uit te voeren.
Ongeacht van het PV dat al opgesteld is.
U kan nu nog een tweede PV bekomen. De politie kan ook nog 'navraag' doet bij uw verzekering.
Politie kan namelijk zien of de herkeuring is uitgevoerd via controle EN ze moeten aan de keuring trouwens een document opvragen om bij PV te voegen. ( Via DIV gegevens en bij mijn weten kan een verzekering deze dus ook controleren)
Parket laat zulke zaken, indien niet in orde gebracht, meestal voorkomen bij politierechtbank.
Kans dat uw wagen wegens niet in orde dus ook niet verzekerd word ingehouden is reëel.

Welke boete gaat u niet betalen. U gaat zo wie zo een boete krijgen over de toestand van het verleden.
U kan er nog een veel hogere krijgen indien er dus nu wordt vastgesteld dat u (nog) niet naar de keuring bent geweest.
U hebt maximaal enkele dagen in principe geen enkele om naar de keuring te gaan. Een niet gekeurde wagen mag trouwens onmiddellijk uit het verkeer genomen worden.
Wat u doet is zoals rijden met een verlopen definitieve rode kaart.

U had toch een RB hoop ik.

bosprocureur
Berichten: 6858

#8 , 27 okt 2011 08:13

RB zoals in RechtsBijstand?
Komt zo'n verzekering ook al tussen bij moedwillig begane overtredingen? Sorry mijnmening, maar moedwil is toch de enige manier waarop ik uw vraag kan interpreteren.

bartvdv
Berichten: 1911

#9 , 27 okt 2011 09:09

...dat ik het oneens ben met de situatie; er zijn echter rechten die ik geniet en die zijn nu eenmaal gekoppeld aan plichten waar me bij deze op werd gewezen.
Heb je het hier over specifieke rechten i.v.m. de keuring of spreek je gewoon in het algemeen?

mijnmening
Topic Starter
Berichten: 5

#10 , 27 okt 2011 12:53

Beide zaken staan los van elkaar.
correct.
Politie heeft u opdracht gegeven om te laten herkeuren dat is ONMIDDELLIJK uit te voeren.
Ongeacht van het PV dat al opgesteld is.
U kan nu nog een tweede PV bekomen. De politie kan ook nog 'navraag' doet bij uw verzekering.
Politie kan namelijk zien of de herkeuring is uitgevoerd via controle EN ze moeten aan de keuring trouwens een document opvragen om bij PV te voegen. ( Via DIV gegevens en bij mijn weten kan een verzekering deze dus ook controleren)
Parket laat zulke zaken, indien niet in orde gebracht, meestal voorkomen bij politierechtbank.
Kans dat uw wagen wegens niet in orde dus ook niet verzekerd word ingehouden is reëel.
voldoende antwoord op de vraag.
U had toch een RB hoop ik.

u doelt op de controle ?
Sorry mijnmening, maar moedwil is toch de enige manier waarop ik uw vraag kan interpreteren.

u mag dit zeker zo interpreteren van mij, reeds in mijn 2de post gaf ik aan de ik de situatie aanvaardt.
toch oneens ben met de regelgeving,echter besef dat dit een typisch 'straatje-zonder-einde' wordt.
Heb je het hier over specifieke rechten i.v.m. de keuring of spreek je gewoon in het algemeen?
specifieke situatie, al kan de uitspraak veralgemeend worden natuurlijk.

dankuwel voor u tijd.

Franciscus
Berichten: 38602

#11 , 27 okt 2011 13:12

RB = rijbewijs.
U had toen ipv niet te voldoen aan de regels de zaak voor de rechtbank moeten trekken.
Het zijn rechters die indien nodig een wet kunnen toetsen.

Mijn vraag was retorisch maar rijden zonder keuring m.a.g ook zonder verzekering en nu geen gevolg geven aan het bevel van de politie 'kan' tot gevolg hebben dat de rechter u de mogelijkheid om bestuurder te zijn voor een tijdje gaat afblokken.
Als u mijn hint begrijpt.....

mijnmening
Topic Starter
Berichten: 5

#12 , 27 okt 2011 23:02

RB = rijbewijs.
U had toen ipv niet te voldoen aan de regels de zaak voor de rechtbank moeten trekken.
Het zijn rechters die indien nodig een wet kunnen toetsen.

Als u mijn hint begrijpt.....
jazeker had ik een RB.
u moet mij excuseren voor mijn juridische onwetendheid: welke mogelijkheden lagen/liggen onbenut danwel ?
uw hint omvat danwel 'the-worst-case-scenario'; daarentegen beschik ik wel over minimum normbesef om niet zomaar alles naast me neer te leggen uiteraard, kwestie van mijn leven op rails te houden.

Franciscus
Berichten: 38602

#13 , 27 okt 2011 23:25

Dus naar controle en maken dat de vaststellers het groene documentje kunnen zien.
Dan kunnen zij hun PV's afsluiten en doorsturen. PdK heeft dan de mogelijkheid om een minnelijke schikking voor te stellen.
Gezien alles dan geregeld is en er niets meer dient onderzocht te worden zal pdK dit 9/10 in 'bakje' MS gooien.

Oude Belg
Berichten: 3192

#14 , 28 okt 2011 12:43

Dus naar controle en maken dat de vaststellers het groene documentje kunnen zien.
Dan kunnen zij hun PV's afsluiten en doorsturen. PdK heeft dan de mogelijkheid om een minnelijke schikking voor te stellen.
Gezien alles dan geregeld is en er niets meer dient onderzocht te worden zal pdK dit 9/10 in 'bakje' MS gooien.
Daarvan ben ik niet zeker; bij een controle, enkele jaren geleden, bleek dat ik vergeten was naar de keuring te gaan,dus was al twee maanden te laat. Volgens de agent moest ik de auto meteen laten keuren en me aanbieden met het keuringsbewijs, dan zou het hoogstwaarschijnlijk geseponeerd worden. Ik heb dat de volgende morgen meteen in orde gebracht. Gevolg : politierechtbank. Ben zonder advocaat gegaan, met alle papieren omdat ik dacht dat het met een sisser (voorwaardelijke boete bv) zou aflopen. Heeft me alles bij mekaar maar liefst 710 euro gekost.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mijnmening
Topic Starter
Berichten: 5

#15 , 29 okt 2011 11:06

Daarvan ben ik niet zeker; bij een controle, enkele jaren geleden, bleek dat ik vergeten was naar de keuring te gaan,dus was al twee maanden te laat. Volgens de agent moest ik de auto meteen laten keuren en me aanbieden met het keuringsbewijs, dan zou het hoogstwaarschijnlijk geseponeerd worden. Ik heb dat de volgende morgen meteen in orde gebracht. Gevolg : politierechtbank. Ben zonder advocaat gegaan, met alle papieren omdat ik dacht dat het met een sisser (voorwaardelijke boete bv) zou aflopen. Heeft me alles bij mekaar maar liefst 710 euro gekost.
hetvolgende ik ga beweren dient u niet op te vatten als 'mijn levenswijze'.
het verhaal bewijst te meer dat we in een financiele dictatuur wonen; dit is een reactief beleid met 2 doelen:
de 'schatkist' vullen en de overtreder straffen
pro-reactief beleid zou erin kunnen bestaan de gevolgen van een niet gekeurde auto van te laten zien; kwestie van onder ogen te zien dat er dodelijke slachtoffers kunnen volgen.

heb me reeds te vraag gesteld indien ik miljonair zou zijn, in hoeverre ik mijn eigen regels zou kunenn stellen;immers 750 euro stelt bij grove benadering 50% gemiddeld nettoloon.
zulke boete is enkel effectief voor de lage klassen het 'gepeupel' als het ware
uiteraard zal ik volgende keer wel in orde zijn risico van het betalen van zulke boete, mocht ik echter over kapitaal beschikken trok ik me van zulke banaliteiten als CO uitlaat niks aan en deed ik gewoon zo verder.
dit is de realiteit zoals het er aan toe gaat in de wereld, regelgeving moet er zijn, absurde regelgeving is misdadig.
u moet dit niet opvatten als potentieel crimineel gedrag; de context van de situatie moet volstaan te begrijpen wat ik bedoel

dit geheel terzijde, ik zal uiteraard zo snel mogelijk de nodige maatregelen zodat ik mezelf legaal kan verplaatsen.
zo ik heb m'n antwoorden gehad

dankuwel voor u tijd

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”