Inspecteur of wegpiraat? Advies

chipper
Topic Starter
Berichten: 2

Inspecteur of wegpiraat? Advies

#1 , 18 okt 2011 11:26

Afgelopen zaterdag reed mijn vrouw een rondpunt op om direct weer af te slaan. Bij het afslaan kwam er een auto achter haar rijden die nog niet op het rond punt reed toen zij daarop reed. Heftig gebarend met een stukje papier kwam hij naast haar rijden (2-baans weg) en deed het raam open. Al rijdend zei hij dat hij inspecteur van de politie was en dat hij voorang had op het rondpunt (waar hij veel te snel kwam opgereden). Hij zou haar bekeuren voor het niet verlenen van voorrang en ook dat de twee kinderen achterin geen gordel om hadden (die ze, zoals altijd, wel omhadden in hun kinderzitje). Daarna is hij hard doorgereden en de volgende straat naar rechts ingereden. De twee kinderen waren erg bang van de aggressieve manier waarop mijn vrouw werd benaderd.
Het vreemde is dat de 'inspecteur' met een kaartje zwaaide dat wit was met een foto aan de rechterkant terwijl ik weet dat een politieidentificatie blauw-geel is met een foto aan de linker kant. Ook de manier van benaderen vond ik erg ongepast.
Ik weet niet goed hoe ik hierop moet reageren en voel we wat machteloos omdat er op geen enkele manier sprake was van een overtreding (voorang verlenen was niet nodig omdat de auto nog niet op het rondpunt was en kinderen hadden wel degelijk de gordel om) . Ik weet dat een inspecteur buiten dienst in prive wagen wel PV's mag uitschrijven.
1) afwachten of er een PV komt van de betrokken inspecteur? Hij kan nooit gezien hebben of de kinderen wel of niet vastgezeten hebben vanuit zijn lage bmw tov. onze ford s-max. Wat betreft het voorrang hebben is de inspecteur betrokken partij wat volgens mij ook niet kan.
2) Een klacht tegen onbekenden indienen wegens gevaarlijk rijgedrag en aggressie in het verkeer en het zich voordoen als agent mbv een vals identificatiepapier?
3) Als er een PV komt betalen of naar rechtbank gaan?



kan iemand mij advies geven?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
krisje1973
Berichten: 281

#2 , 18 okt 2011 12:11

Ik betwijfel of er een PV en bijhorende boete zal komen.
Je vrouw bevond zich op een rondpunt, de wagen van die 'zogenaamde' inspecteur had geen zwaailicht of sirene?
Dan hoef je die ook geen voorrang te geven.

Als ze een nummerplaat heeft, kan ze eventueel wel eens langs gaan bij het politiekantoor. Ze kunnen dan misschien eens kijken of er effectief iemand rond rijdt met die anonieme wagen.

Ik heb een sterk vermoeden dat dit een wegpiraat was.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 18 okt 2011 12:28

daar krijg je nooit een PV van, de kerel was minstens op 3 vlakken zelf in overtreding:

- moet een zwaailicht hebben om voorrang te mogen krijgen
- praten met een andere chauffeur: al rijdend door een venster (?? dat is gewoon gevaarlijk)
- zich duidelijk en deugdelijk legimiteren (je zwaait niet snel even met een onduidelijk papiertje door een venster)

jammer dat je het autoplaatnummer niet hebt kunnen noteren....

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 okt 2011 13:29

Inderdaad dit incident gaan aangeven bij de politie. Als het al een inspecteur was, is deze zeer zwaar in de fout gegaan (om de redenen die hierboven vermeld worden), en als het geen inspecteur was, zal de politie waarschijnlijk ook wel interesse hebben in het opsporen van deze persoon. Heb je eventueel merk / kleur / model van de wagen? (Nummerplaat zou uiteraard ideaal zijn) Als je merk en kleur weet, in combinatie met de omgeving waar zich dit afspeelde, zou de politie misschien de persoon in kwestie kunnen vinden (als ze tijd en zin hebben).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sheepie
Berichten: 164

#5 , 18 okt 2011 15:57

[quote="eylis"]- moet een zwaailicht hebben om voorrang te mogen krijgen
quote]

Een prioritair voertuig heeft enkel voorrang als zowel het zwaailicht brandt en de sirene gaat... als enkel het zwaailicht brandt (dus geen sirene) moet je geen voorrang geven! ;-)

chipper
Topic Starter
Berichten: 2

#6 , 18 okt 2011 16:17

Het gaat hier niet zozeer over het voorrang verlenen aan wel of niet een prioritair voertuig maar om voorrang te verlenen aan voertuigen die op het rondpunt aanwezig zijn. Volgens mijn vrouw reed ze het rondpunt op terwijl de auto van de 'inspecteur' er nog niet op was. Deze kwam aan met hoge snelheid en heeft waarschijnlijk wat moeten remmen omdat mijn vrouw van stilstand het rondpunt opreed. Dit moet de 'inspecteur' geirriteerd hebben.

WP002
Berichten: 1479

#7 , 18 okt 2011 16:21

Ik heb mij ook eens door zo'n kerel laten intimideren die beweerde dat hij van de politie was maar het niet nodig vond om zich deftig te legitimeren. Alleszins, als er gevolg aan komt zeker klacht indienen bij comité P., de "inspecteur" is op meerdere punten zelf in de fout gegaan. Typisch zo weer ene die van zichzelf vindt dat hij een übermensch is als hij een paar strepen op zijn mouw heeft staan, waarschijnlijk.

itsme
Berichten: 66

#8 , 18 okt 2011 17:58

er rijden nogal wat cowboys (da's ni tegen u hé chipper) rond tegenwoordig. en 't zal er niet op verbeteren...

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 18 okt 2011 22:04

Wit met foto???
Calog personeel heeft zoiets dacht ik .... stond logo politie daar op??

itsme
Berichten: 66

#10 , 18 okt 2011 22:05

wit met foto? een wit product?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 okt 2011 09:10

Waarschijnlijk zijn bibliotheek kaart.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”