na één jaar ontvangst retributiebon da vincipark

catch22
Topic Starter
Berichten: 5

na één jaar ontvangst retributiebon da vincipark

#1 , 13 okt 2011 19:51

Onlangs kreeg ik een brief van Da vincipark Oostende, waarin staat dat ik 25 euro moet betalen omdat er geen ticket (van betaling) zichtbaar was achter de ruit. De feiten dateren van één jaar geleden. Ik ontvang die brief dus voor de eerste maal.
Nu weet ik dat de wet van 16 maart 1968 art 62 zegt dat, en ik citeer "Een afschrift van die processen-verbaal dient aan de overtreders te worden gezonden binnen een termijn van 14 dagen, te rekenen van de datum van vaststelling van de inbreuk".
Duidelijk over tijd dus. Ik weet echter niet meer wat er ruim één jaar geleden gebeurd is. Dus verlies ik hierdoor mijn recht op verdediging.
Da vinci noemt het hier geen PV maar een retributiebon, maar ik meen toch te geloven dat deze wet hiervoor ook geldig is.
Ondertussen heb ik klacht neergelegd bij da vinci en u raadt het nooit, ...ze vinden mijn klacht niet gegrond en ik moet toch 25 euro betalen.
Iemand raad? aanvechten (en waar) of toch betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 13 okt 2011 19:59

Om te beginnen is het geen PV dus die wetgeving is niet van toepassing.
Het is een soort van belasting een 'retributie'. De verjaringstermijn is daar iets hoger en men kan perfect na een jaar nog een bon sturen.
In principe is het een soort van verbintenis die u hebt aangegaan door er te parkeren en de gemeente en de aangestelde organisatie mogen dat aanrekenen.
Als u daar stond en zij kunnen dat bewijzen met de middelen van burgerlijk recht zal de rechtbank u veroordelen.
Let hier dus mee op we spreken niet van een overtreding of van verkeerswetgeving of van strafrecht en strafrechter maar een niet-betalen van een burgerlijke verbintenis.
Dit is een gedepenaliseerd feit.
Trouwens inzake PV maar hier dus niets ter zake doende : te worden gezonden wil niet zeggen aangekomen en het PV verliest enkel zijn bijzonder bewijswaarde indien het later wordt verzonden.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”