Namaak nummerplaat

webmaster
Topic Starter
Beheerder
Berichten: 1146

Namaak nummerplaat

#1 , 22 jan 2007 19:13

Afzender van onderstaand bericht gaf toestemming voor plaatsing:

Beste,

Ik zit met een bijzonder vervelend probleem.
Enkele weken geleden werd mijn wagentje afgekeurd. Ik had het "fantastische" plan om er voor beperkte tijd een namaak-nummerplaat aan te hangen... Enorm dom, ik weet het.
Ik heb dus een nummerplaat nagemaakt (inclusief doordruk van het kenteken) en aan mijn wagen gehangen.
Vandaag werd ik betrapt...

Kan u me zeggen wat het kostenplaatje zal zijn voor deze overtreding ? Hangen daar strafrechtelijke gevolgen aan vast ?

Dank u,

<geanonimiseerd>

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan S
Berichten: 397

#2 , 22 jan 2007 19:39

Laat mij eerst even toe om te zeggen...AMAI! wat zijn de pakkansen van een valse nummerplaat?! Je hebt duidelijk pech gehad!

Ten tweede: bekijk even deze post op volgend forum:

http://flits.bnet.be/mvnforum/mvnforum/ ... ?thread=53

misschien helpt dit jou in de goede richting.

Mvg

Jan

Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#3 , 22 jan 2007 20:07

Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
(B.S. 27.03.1968):

Artikel 62bis

Onverminderd de bepalingen van de wet van 30 juli 1979 betreffende de radioberichtgeving is het verboden elke uitrusting die of elk ander middel dat de vaststelling van overtredingen van deze wet en van de reglementen betreffende de politie over het wegverkeer, bemoeilijkt of verhindert of automatisch werkende toestellen bedoeld in artikel 62 opspoort, bij zich te hebben.

Artikel 29bis

Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot drie maanden en met geldboete van 100 euro tot 1 000 euro, of met een van die straffen alleen wordt gestraft, hij die een overtreding begaan heeft van artikel 62bis. Deze straffen worden verdubbeld bij herhaling binnen drie jaar.

Bedragen moeten vermenigvuldigd worden met 5,5.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”