gele mannekes en rode bordjes

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

gele mannekes en rode bordjes

#1 , 07 okt 2011 21:00

Deze namiddag in Brugge bijna een groepje bejaarden naar de hemel gereden.
Situatie: ik nader een rond punt, fietsers rechts van mij op afgescheiden pad.
Paar meter daarvoor één man van diezelfde groep met geel vestje en rond stopbordje.
Rijdt voor mijn neus rond punt op stopt op de weg en steekt zijn bordje omhoog zodat wagens
op rond punt moeten stoppen en de rest van die benidorm bas ..... de rotonde overgaan

Mag die dat wel ?
Mi is dit geen geregelementeerde seinhouder zoals je kent in de wielerkoersen en mag je die
eigenlijk feitelijk straal negeren en moeten zeker de rest van de bende zich op dat fietspad blijven
begeven en niet de strook van de auto's op rijden. ze waren met hooguit 10/12 pépé en mémé :)
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 07 okt 2011 22:39

Wegcode:
43bis1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.


Er moesten 2 wegkapiteins aanwezig zijn, of geen, niet 1. Heeft u de 2e misschien niet gezien?

9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.
43bis2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.


Zeker dat het er minder dan 15 waren? Anders mogen ze wel op de rijbaan rijden. Minder dan 15 is verplicht op het fietspad.

43bis2.3. Indien deze groep vergezeld wordt door door wegkapiteins, zijn de bepalingen van artikel 43bis3.3.1° en 2° van toepassing.
43bis3.3. 1° De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht. Deze wegkapiteins moeten ten minste 21 jaar oud zijn en zij moeten om de linkerarm een band dragen met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "wegkapitein".
2° Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen op de wijze bepaald in artikel 41.3.2., terwijl de groep met inbegrip van de twee begeleidende voertuigen oversteekt. (Begeleidende voertuigen zijn niet verplicht: 43bis2.2)


Wegkapitein mag het verkeer op de rotonde stil leggen om de groep de rotonde te laten oprijden, dit is namelijk een kruispunt zonder verkeerslichten.

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#3 , 07 okt 2011 22:55

zeker weten dat ze met minder dan 15 waren ik kan op dat vlak nogal rap tellen en ben steeds op mijn hoede voor dergelijke groepen omdat hun gedrag desondanks het respect
dat ze verdienen en ook wettelijk toekrijgen zeer asociaal aan het worden is. De kuddegeest leid bijna tot een wapen

Een tweede wegkapitein kan mogelijk geweest zijn maar ze droegen geen van de uiterlijke tekens zoals door u aangehaald. Volgens mij mag ik hen dan ook negeren als seingever
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 07 okt 2011 23:17

Indien u zeker bent dat niet aan de voorwaarden wordt voldaan, hoeft u de aanwijzingen van deze persoon niet te volgen. Weet wel dat bij een ongeval met zwakke weggebruikers u (eigenlijk uw verzekering) altijd de kosten van lichamelijke schade aan deze weggebruiker(s) moet betalen, ongeacht wie in fout is. Bovendien is er ook nog artikel 40ter:
Gedrag tegenover de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
De bestuurder van een auto of van een motorfiets mag een fietser of bestuurder van een tweewielige bromfiets die zich op de openbare weg bevindt onder de in dit reglement voorziene voorwaarden niet in gevaar brengen.
Hij moet dubbel voorzichtig zijn ten aanzien van fietsende kinderen en bejaarden.

Goed, ze voldeden niet aan de voorwaarden van het verkeersreglement, maar of een rechter ingeval van een ongeval dit voldoende gaat vinden om u vrij te spreken...

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#5 , 08 okt 2011 11:53

Uiteraard ga je niet moedwillig iemand in de vernieling rijden (al hoewel soms héél soms :twisted: :twisted: )
Maar ik ga er ook van uit dat iemand die zichzelf voorneemt dat hij/zij aan alle verplichtingen doet ook niet zijn eigen regels mag opmaken.
alsik een kompleet gereglementeerde groep zie dan ben ik natuurlijk gebonden aan de regels. In het andere geval niet me dunkt. Ik hoef dus
in princiepe niet echt voorafgaand op mijn hoede te zijn voor een niet gereglementeerde groep of wat zou mogelijks zou kunnen doen. Zij
dienen zich mi te houden aan de regels die hen werden op gelegd nl gebruik van fietspad en geen andere zaken als ze geen een hen toegekende
andere autoriteit hebben als groep. Je mag z eidd niet in gevaar brengen maar ik denk toch ook dat ze zichzelf niet in gevaar moeten brengen of
het uitlokken. Ik denk dat het de laatste jaren ook een beetje een sport aan het worden is van wij zitten op de fiets en mogen dus véél héél véél.
De wetgeving ter zake heeft weinig of niks verbetert aan het bewust gebruiken van fiets of dergelijke. Velen denken dat ze toch in hun recht zijn.
Onder welke voorwaarden dat recht van toepassing is zijn ze al jaren vergeten. Zo ook bvb met stopborden (omgekeerde driehoek) en haaietanden
aan fietspaden die de rijweg van auto's kruisen. volgens mij hebben fietsers daar geen enkel recht op voorrang en moeten zij stoppen
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#6 , 08 okt 2011 13:18

De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.
als ik het goed lees, moeten groepen met 2 wegkapiteins eigenlijk met minimum 17 zijn (kapiteins inclus)
als ik vergezeld ben van mijn echtgenote, ben ik nniet mijn echtgenote en zijn we dus met 2 ;)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”