website overtreders (mindervalideparkings)

jojan
Berichten: 739

Re: website overtreders (mindervalideparkings)

#16 , 04 okt 2011 12:46

In hoeverre is de politie bevoegd als dit om parkings op priveterreinen gaat? Als het een gehandicaptenparking op de openbare weg is kan ik mij nog voorstellen dat ze er tegen optreden, maar ik denk niet dat de politie op een parking van de supermarkt veel te zeggen heeft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#17 , 04 okt 2011 14:45

Voorbeeld van supermarkt is misschien niet echt een goed voorbeeld, aangezien dit in veel gevallen als openbare weg wordt beschouwd, maar in de zin van: "Wat met parkeerplaatsen op privaat terrein" kan ik uw vraag begrijpen.

Geen idee of ze daar tussenkomen. Ze komen blijkbaar wel tussen als een wagen beschadigd wordt (= sticker gekleefd op de ruit) op privaat terrein (maar dit is dan voor het "vandalisme", niet voor een verkeersovertreding).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#18 , 04 okt 2011 17:54

op een parking van een suppermarkt, privé is de suppermarkt verantwoordelijk voor de parkeerproblemen. politie zal er niet tussen komen.
Wat ik dan doe is mij achter de betreffende wagen parkeren en melden aan de kassa (de dame met de micro) meestal zitten ze dan beschaamd te wachten in de auto tot ik terug ben. Dit is terug alles in eigen handen nemen. Wat moet ik doen als ik niet kan parkeren.
Dit doe ik enkel op privé parkings en meld het aan de winkel.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#19 , 04 okt 2011 19:32

De meeste grote privé parkings denk aan supermarkt in Schoten en een heel grote in Deurne tegen Wijnegem ( geen reclame) worden zelfs specifiek vermeld in rechtspraak als openbaar karakter waar zelfs de wegcode van toepassing is.
In Deurne treedt de politie zelfs gewoon op en stelt de nodige PV's op voor de gehandicaptenplaatsen.
Op echter particuliere parkeerplaatsen vb woonblok kan veldwetboek art 87 °8 uitkomst bieden met eventueel nog vermelding gehandicapten.
Voor veldwetboek is politie ook bevoegd en kan dus PV opstellen. Het takelen kan ook ( parketten willen dat niet zo graag) dus hier de burgerlijke procedure met deurwaarder. Met eis voor politierechter.
Of een wielklem plaatsen. Zie oa onder zoeken wielklem en mijn naam.
Achter het voertuig gaan staan mag niet :mrgreen:

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#20 , 05 okt 2011 09:19

Achter het voertuig gaan staan mag niet :mrgreen:
Dat dacht ik ook: een voertuig blokkeren om weg te rijden is steeds strafbaar. Denk maar aan het incident met de man die een BMW blokkeerde met een bulldozer en kraan (http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=023DQMTC" onclick="window.open(this.href);return false;).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jojan
Berichten: 739

#21 , 05 okt 2011 09:44

Er is inderdaad rechtspraak (tot en met Cassatie toe) dat parkings met een openbaar karakter soms als openbare weg worden beschouwd (bv rijden onder invloed, voorrang van rechts, etc). Maar ivm parkeerplaatsen geldt toch dat de eigenaar van de parking de wegsignalisatie aan moet brengen? D.w.z. dat om een parkeer plaats voorbehouden voor een mindervalide de juiste verkeersborden op de juiste plaats moeten staan?

croos
Topic Starter
Berichten: 231

#22 , 05 okt 2011 13:31

dat klopt, de verkeersborden en regels gelden ook voor een privé parking

jojan
Berichten: 739

#23 , 05 okt 2011 14:55

Dus de verkeersborden E9 (a tot g - dacht ik) moeten VOOR de parkeerzones in de richting van de rijrichting aangebracht zijn zoals de wegcode voorziet. Vaak zie ik bij parkings aan winkels dat deze borden ACHTER de parkeerplaats staan (wat wel veel duidelijker is - maar dus niet reglementair).

Ik begrijp eigenlijk niet waarom de wetgever het blauw geschildere vak met witte rolstoel logo niet in de wegcode wil opnemen.

Turaki
Berichten: 6870

#24 , 05 okt 2011 16:13

Dus de verkeersborden E9 (a tot g - dacht ik) moeten VOOR de parkeerzones in de richting van de rijrichting aangebracht zijn zoals de wegcode voorziet. Vaak zie ik bij parkings aan winkels dat deze borden ACHTER de parkeerplaats staan (wat wel veel duidelijker is - maar dus niet reglementair).
70.2.2. Geldigheid van de verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g.
1° De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en E9a tot E9g gelden langs de kant van de openbare weg waar zij geplaatst zijn en vanaf het verkeersbord tot het volgende kruispunt.
2° In afwijking van de bepalingen onder 1° gelden de verkeersborden E9a tot E9d, die een parking aanduiden, alleen op deze parking.
Zij worden op de meest geschikte plaatsen aangebracht en worden niet aangevuld met witte borden met zwarte pijl.

Zij mogen toch wel achter de (individuele) parkeerplaatsen staan?

jean pierre1950
Berichten: 194

#25 , 06 okt 2011 09:47

Stond laatst aan de Colruyt en er was een wagen geparkeerd van de Brandweer? Waren om boodschappen voor hun barbecue!!!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#26 , 06 okt 2011 10:13

Stond laatst aan de Colruyt en er was een wagen geparkeerd van de Brandweer? Waren om boodschappen voor hun barbecue!!!
Heu... en wat is uw punt? Die mannen mogen niet eten of zo? 't Zou wel grappig zijn moest het hun grootste ladderwagen zijn waar ze mee gekomen waren. Maar 'k zou niet inzien wat er mis mee is?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jean pierre1950
Berichten: 194

#27 , 06 okt 2011 13:17

nee ze stonden op een plaats voor gehandikapten

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#28 , 06 okt 2011 13:41

nee ze stonden op een plaats voor gehandikapten
Ah, da's iets anders natuurlijk. Stond er een gehandicaptenkaart voor de ruit? ;)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jean pierre1950
Berichten: 194

#29 , 06 okt 2011 18:28

nee hoor, maar ze zouden toch een voorbeeldfunctie moeten hebben

Franciscus
Berichten: 38599

#30 , 06 okt 2011 21:27

Kunnen IN de winkel een dringende opdracht hebben gehad. U kan daar niet over oordelen. :D

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”