Boete op fiets door rood

sjef008
Topic Starter
Berichten: 2

Boete op fiets door rood

#1 , 27 sep 2011 15:43

Dag,

Ik fietste in antwerpen door rood licht (Op een rustige plek zonder verkeer op dat moment) De agenten hebben mij staande gehouden, mijn naam en rijksregistratienr. genoteerd. Ze hebben geen procesverbaal gemaakt of gezegd of ik een boete zou krijgen of niet.

Kunnen ze mij nu alsnog een boete toesturen? En kan ik deze weigeren omdat er niet direct een PV is opgesteld?
Weten jullie hoeveel de boete is? Wanneer ik deze kan ontvangen?

ALvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 27 sep 2011 16:25

Op basis van welk juridisch element gaat u weigeren.
Een Proces-Verbaal wordt verzonden binnen de 14 dagen na identificatie van de overtreder.
Voor zware feiten wordt geen onmiddellijke inning of minnelijke schikking aangeboden maar wordt gedagvaard voor de politierechtbank.
Daar kan je dan je verhaal en je argumenten voorleggen.

Algemene regel
Normaal gezien betreft dit een overtreding van de derde graad, waarvoor er geen onmiddellijke inning van €150 meer wordt uitgeschreven. Het betreft een overtreding die wordt afgehandeld d.m.v. een minnelijke schikking van €160 of men kan beslissen om u meteen te dagvaarden. Mocht u toch een onmiddellijke inning ontvangen, dan kunt u het bijgevoegde antwoordformulier terugzenden waarin u verklaart niet akkoord te zijn met de vaststellingen.
Maar zoals reeds gezegd wat is uw juridische argumentatie?
Die wil ik wel eens horen of beter geschreven zien.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 13 okt 2011 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#3 , 27 sep 2011 16:44

ik denk dat je mag rekenen op minimum 400 euro en als je een rijbewijs hebt, zou het best kunnen dat je het mag afgeven

wat is trouwens het verschil met een auto die net hetzelfde zou doen
men zou moord en brand schreeuwen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

sjef008
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 27 sep 2011 17:36

Fransiscus, Het was een situatie waarbij ik de bus die voor het stoplicht stond links passeerde. Deze bus stond zodoende voor het stoplicht dat ik niet kon zien of de bus daar stond om mensen uit te laten of voor een rood licht. Ik besloot dus door te fietsen. Net op dat moment begonnen mensen ook dwars over te steken. Ik ben dus niet met opzet express door rood gereden.

Maar de politie kan dus door enkel naam en rijksnr op te schrijven alsnog een boete opsturen? En ik kan hier ook een verweerschrift tegen schrijven?

Door rood fietsen, zwaar feit derde graad. "vanzelfsprekend"...

En sniper, ik zat op de fiets en heb geen rijbewijs...

Lightning

#5 , 27 sep 2011 17:58

Het was een situatie waarbij ik de bus die voor het stoplicht stond links passeerde. Deze bus stond zodoende voor het stoplicht dat ik niet kon zien of de bus daar stond om mensen uit te laten of voor een rood licht. Ik besloot dus door te fietsen. Net op dat moment begonnen mensen ook dwars over te steken. Ik ben dus niet met opzet express door rood gereden.
Die uitleg zal u niet helpen...WANT
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :
...
8° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten op de kruispunten, behoudens plaatselijke reglementering;
9° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten buiten de kruispunten;
...
Zodoende mocht de buschauffeur op die plaats geen passagiers laten in- of uitstappen, waaruit u had moeten besluiten dat het licht op rood stond.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 27 sep 2011 18:25

Wat moeten ze anders opschrijven?
Ze hoeven zelfs geen verklaring van u te noteren. Hun vaststelling is voldoende en geldig tot bewijs van het tegendeel (bijzondere bewijskracht)

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#7 , 27 sep 2011 18:37

En sniper, ik zat op de fiets en heb geen rijbewijs...
dan heb je geluk
een collega van mij had minder geluk (hij reed ook met de fiets door rood)
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 27 sep 2011 18:49

Dat u (nog) geen RB hebt maakt niets uit .... elk voertuig ook een fiets 'kan'.
Op het ogenblik dat u een rijbewijs behaald ... wordt het rijverbod uitgevoerd. (Natuurlijk indien de wet dit voorziet en of nog van toepassing is dus bij wijze van spreken)

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 28 sep 2011 14:51

Moesten ze een dubbele boete voor geven.
Gisterenavond rond 21.30 Hr door Leuven gereden met al die nieuwe studentjes.
Bijna 2 fieters (totaal onverlicht, in donkere kledij en nog in verboden richting fietsend) aangereden.
3 fietsers gezien die het rode licht negeerden.
En dan nog enige tijd opgehouden in een smalle straat door 3 fietsers die naast elkaar reden (slecht 1 achterlicht werkte). Op mij getoeter reageerden ze met een opgestoken vinger en fietsten lustig verder. Zou ze met plezier overhoop hebben gereden, maar kon me tijdig inhouden, omdat ik moest aflaan in een zijstraat.

Turaki
Berichten: 6870

#10 , 28 sep 2011 15:01

En dan nog enige tijd opgehouden in een smalle straat door 3 fietsers die naast elkaar reden (slecht 1 achterlicht werkte).
43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.

Ik vermoed dat u ze zelfs niet had kunnen voorbijsteken mochten ze maar met 2 geweest zijn, in de smalle straten van Leuven. Goed, ze waren nu met 3, maar dat zal weinig verschil in de praktijk gemaakt hebben.
Dat kapotte achterlicht daarentegen... Veel op controles gevloekt in mijn jeugd, maar nu ik zelf met de auto rijd meen ik dat er niet genoeg controles op kunnen zijn.

vtec
Berichten: 170

#11 , 28 sep 2011 15:14

ik denk dat je mag rekenen op minimum 400 euro en als je een rijbewijs hebt, zou het best kunnen dat je het mag afgeven
Waar haalt U dat?
Wanneer er geen 'verzwarende elementen' zijn (zoals anderen in gevaar brengen, telefoneren...) zal u hoogstwaarschijnlijk een minnelijke schikking krijgen van €160 & is daarmee de kous af. Bron : 2 collega's die recent 'post' hebben gekregen van de leasemaatschappij voor door het rood rijden

Redrum
Berichten: 574

#12 , 28 sep 2011 15:26

Bijna 2 fieters (totaal onverlicht, in donkere kledij en nog in verboden richting fietsend) aangereden.
Veel eenrichtingsverkeer is tegenwoordig zogeheten beperkt eenrichtingsverkeer waarbj de verboden richting niet voor fietsers geldt.

In de Leuvense binnenstad geldt overal ook zone 30, het is eigenlijk niet meer de bedoeling dat je nog fietsers inhaalt :wink:

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 28 sep 2011 15:55

En dan nog enige tijd opgehouden in een smalle straat door 3 fietsers die naast elkaar reden (slecht 1 achterlicht werkte).
43.2. De fietsers die de rijbaan volgen, mogen met twee naast elkaar rijden, behalve wanneer het kruisen niet mogelijk is. Buiten de bebouwde kom moeten zij bovendien achter elkaar rijden bij het naderen van een achteropkomend voertuig.

Ik vermoed dat u ze zelfs niet had kunnen voorbijsteken mochten ze maar met 2 geweest zijn, in de smalle straten van Leuven. Goed, ze waren nu met 3, maar dat zal weinig verschil in de praktijk gemaakt hebben.
Dat kapotte achterlicht daarentegen... Veel op controles gevloekt in mijn jeugd, maar nu ik zelf met de auto rijd meen ik dat er niet genoeg controles op kunnen zijn.
Hadden ze achterelkaar gereden had ik wel kunnen doorrijden. Staat ooz in de wet: Ze mogen met 21 naast elkaar rijden BEHALVE al het kruisen niet mogelijk is. En vooral de BEHALVE vergeten fietsers blijkbaar maar al te graag.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 28 sep 2011 15:58

[Veel eenrichtingsverkeer is tegenwoordig zogeheten beperkt eenrichtingsverkeer waarbj de verboden richting niet voor fietsers geldt.

In de Leuvense binnenstad geldt overal ook zone 30, het is eigenlijk niet meer de bedoeling dat je nog fietsers inhaalt :wink:
Het betrof hier de Tiensestaat, en die is ENKEL eenrichtingsverkeer. Politie heeft hier al HONDERDEN pV uitgescheven, maar blijkbaar blijven de fietsers hardleers.
En die zone 30 was hier van geen tel, want die fietsers reden hooguit aan 15 km/hr

Redrum
Berichten: 574

#15 , 28 sep 2011 15:59

[Hadden ze achterelkaar gereden had ik wel kunnen doorrijden. Staat ooz in de wet: Ze mogen met 21 naast elkaar rijden BEHALVE al het kruisen niet mogelijk is. En vooral de BEHALVE vergeten fietsers blijkbaar maar al te graag.
'Kruisen' gaat over tegenliggers, niet over achterkomend verkeer. In de wegcode staat dan ook uitdrukkelijk dat fietsers buiten de bebouwde kom naast elkaar moeten gaan rijden om achterkomend verkeer te laten inhalen. Binnen de bebouwde kom moeten ze dat echter niet.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”