Boete op fiets door rood

reg
Berichten: 10

Re: Boete op fiets door rood

#31 , 17 okt 2011 20:35

dank u voor de uitleg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#32 , 18 okt 2011 00:03

Mijn vraag blijft wat staat er in het PV dus de tekst met artikels en de tekst met de vaststelling van de agent/inspecteur en waar was het juist ... oversteken aan de Leopoldstraat naar het plein komende vanuit Bourlastraat?

reg
Berichten: 10

#33 , 19 okt 2011 21:34

Wat betreft het rode licht, weet ik niet op welk dit slaagt, aangezien ik door geen enkel rood licht reed. (mogelijk heeft de agente het voetgangerslicht bedoelt, maar dat was groen toen ik er voorbij reed).
Op de boete staat : Bestuurder reed met de fiets voorbij het rode verkeerslicht, tegenover de Nationale bank, reed dan voorbij het bord C1 verboden toegang en over het trottoir (mooi Nederlands)
art. 5 en 68 KB 1/12/1975 Bord C1 - verboden richting
art. 5 en 61.1.1 KB 1/12/1975 rood licht

Akkoord met de verboden richting, al dacht ik in eer en geweten dat mijn overtreding over het voetpad rijden was (gelukkig heb ik helemaal geen rijbewijs :-)). Het rood licht is gewoon woord tegen woord. Weinig tegen te beginnen vermoed ik.
Ik vrees dat ik mij erbij zal moeten neerleggen.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#34 , 19 okt 2011 22:10

Artikel 61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.

Fietspad en voetpad liggen buiten de rijbaan (maar beiden nog steeds op de openbare weg). Bijgevolg tellen deze ook voor de fietsers die het fiespad gebruiken links van de lichten, maar nog steeds op de openbare weg (en dus ook voor fietsers die het voetpad nemen).

Redrum
Berichten: 574

#35 , 20 okt 2011 10:30

en 61.1.1. Rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;

Dat licht helemaal langs links-links proberen te ontwijken kan hierdoor nog steeds een overtreding betekenen. Het licht, of de stopstreep, vormt inderdaad een lijn over de hele breedte van de openbare weg. Je kan het bv ook niet zomaar ontwijken door je met de wagen het trottoir op te schieten en het langs rechts te passeren.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#36 , 20 okt 2011 12:21

Het licht, of de stopstreep, vormt inderdaad een lijn over de hele breedte van de openbare weg.
niet echt
de streep is enkel de geschilderde streep en geen cm daarbuiten
het licht geld enkel voor de weggebruikers die zich links van het licht bevinden

de rechtbank mag wel oordelen dat je zou door rood gereden zijn indien je niet op het voetpad had gereden
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Redrum
Berichten: 574

#37 , 20 okt 2011 12:43

Het licht, of de stopstreep, vormt inderdaad een lijn over de hele breedte van de openbare weg.
niet echt
de streep is enkel de geschilderde streep en geen cm daarbuiten
Dus volgens jou geldt die stopstreep niet als je op de linkerrijstrook rijdt? De wegcode spreekt toch uitdrukkelijk over voorbijrijden, zowel voor licht als voor de streep.
Laatst gewijzigd door Redrum op 20 okt 2011 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Redrum
Berichten: 574

#38 , 20 okt 2011 12:51

het licht geld enkel voor de weggebruikers die zich links van het licht bevinden
Dat staat nergens op die manier in de wegcode en dat is een belangrijk onderscheid. Het moet immers uitgesloten zijn dat je zelf zo maar kan kiezen of een licht voor jou geldt. De regel is dat het licht zich rechts van de rijbaan bevindt, en omdat je je zelf ook op de juiste plaats op de rijbaan moet bevinden is dat licht dan voor jou geldig.

Redrum
Berichten: 574

#39 , 20 okt 2011 12:58

Het is misschien wel een interessante oefening. Wat als op onderstaande afbeelding de blauwe wagen rechtdoorrijdt ipv af te slaan? Negeert hij dan het rode licht of niet?

Afbeelding

reg
Berichten: 10

#40 , 20 okt 2011 13:32

Euh, ik weet niet of iemand het bewust kruispunt kent, maar ik snap nog steeds niet welk verkeerslicht ik - links of rechts - kan gepasseerd zijn buiten het voetgangerslicht, aangezien auto's komende van de Mechelsesteenweg (aww) richting binnenstad, op dat kruispunt enkel naar rechts mogen en er midden op het kruispunt of aan de linkerzijde van de Nationale Bank dus helemaal geen andere verkeerslichten zijn.
Kan je ergens navragen door welk licht je veronderstelt wordt gereden te hebben als je daar een pv voor krijgt ? Moeten ze dit kunnen bewijzen (foto van de camera's die er ongetwijfeld hangen) of is het gewoon woord tegen woord ?

Redrum
Berichten: 574

#41 , 20 okt 2011 14:02

Kan je ergens navragen door welk licht je veronderstelt wordt gereden te hebben als je daar een pv voor krijgt ? Moeten ze dit kunnen bewijzen (foto van de camera's die er ongetwijfeld hangen) of is het gewoon woord tegen woord ?
Woord tegen woord zeker niet, als er effectief nergens een verkeerslicht staat, kan je het uiteraard ook niet genegeerd hebben. Maar anders is de verklaring van de politieagent voldoende.

Turaki
Berichten: 6870

#42 , 20 okt 2011 14:18

Het is misschien wel een interessante oefening. Wat als op onderstaande afbeelding de blauwe wagen rechtdoorrijdt ipv af te slaan? Negeert hij dan het rode licht of niet?

Afbeelding
Ronde verkeerslichten moeten rechts van de rijbaan staan, dus als je de rijbaan kan volgen, en geen verkeerslicht tegenkomt rechts van jouw, mag je de lichten links negeren (ze mogen wel links herhaald worden als aanwijzing):
Artikel 5: Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#43 , 20 okt 2011 16:26

Het is misschien wel een interessante oefening. Wat als op onderstaande afbeelding de blauwe wagen rechtdoorrijdt ipv af te slaan? Negeert hij dan het rode licht of niet?

Afbeelding
hij mag doorrijden
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#44 , 20 okt 2011 19:39

Denk dat deze situatie alleeen voorkomt voor rechtsafslaand verkeer. Verkeer rechtdoor laten rijden zal gegarandeerd tot ongevallen lijden.

Franciscus
Berichten: 38596

#45 , 20 okt 2011 23:24

Ik heb nog altijd niet door welk kruispunt je bedoeld. Korte Leemstraat en dan Nationale bank en Leopoldstraat .....geef anders eens de coördinaten via g...le maps of zo.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”