Een leuke met parkeerkaarten

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

Een leuke met parkeerkaarten

#1 , 23 sep 2011 11:22

Wou toch even mijn verhaal vertellen, in Brussel/ Elsene, waar ik in een blauwe zone parkeerde en de blauwe paarkeerkaart voor het raam heb gelegd. Mijn parkeerkaart met het gratis kwartiertje van Aarschot lag er echter ook, haha. EN met al die kranten artikels van slimmerikken die 3 blauwe parkeerkaarten leggen, dachten ze zeker: we zullen ze eens hebben! En ik heb een boete, terwijl ik wel degelijk nog in de periode van de blauwe parkeerkaart was. Dat gratis kwartiertje is een grijze kaart en dus niet geldig. Dit heb ik Vinci, bedrijf verantwoordelijk voor uitschrijven van boetes in Brussel, geschreven. Ze schreven me dat ze er niets meer aan konden doen... Waarop ik geantwoord heb dat ik wel zal wachten tot ik voor de politie rechtbank moet verschijnen. Ik heb fotos en zelf bewijs dat ik rechstreeks van Ikea daar ben gaan parkeren. In elk geval, het lijkt me duidelijk dat sinds enkel de Europese blauwe parkeerkaarten geldig zijn in de blauwe zone, mijn gratis kwartierje kaart gezelschap mag houden zonder probleem. Er staat in geen enkel reglement dat je dashboard leeg moet zijn behalve de blauwe parkeerkaart!! En verder lag er trouwens niet veel, misschien nog een betalend ticket van ergens anders. Het is ongelooflijk hoe ze de mensen onder druk zetten, en frauduleus geld willen innen. Er is trouwens jurisprudentie dat het gratis kwartiertje kaart van de ene stad zelfs niet geldig is in een andere stad. Ze kunnen het wel ver zoeken bij Vinci!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 sep 2011 14:47

Vraag even de foto op bij Vinci die aantoont dat je in fout was. Zeg hen ook dat je niet van plan bent te betalen als zij je dit bewijs niet kunnen leveren. Parkeerfirma's zijn inderdaad echte maffia! Ik heb er ook mijn buik van vol.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 23 sep 2011 19:22

Politierechtbank? moet dat niet vrederechter zijn?

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 23 sep 2011 20:14

Politierechtbank? moet dat niet vrederechter zijn?
Gerechterlijk Wetboek Art. 601.ter: De politierechtbank neemt kennis van:
1° het beroep tegen de beslissing tot het opleggen van een administratieve geldboete door de ambtenaar die daartoe door de gemeente wordt aangewezen overeenkomstig artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 23 sep 2011 21:37

Ja als het een GAS boete is. Gezien een aantal artikels uit het strafwetboek komen vb overtredingen van xste categorie
Als het een retributie is (parkeren) en ook gezien een parkeerbedrijf GEEN GAS-bevoegheid hebben (GAS is gemeentelijk politiereglement) is het volgens mij vrederechter.
Een inbreuk op retributie is een burgerlijk geschil

zie reglement gapaAntwerpen
""""Als u bezwaar aantekent tegen een retributie, zal u geen dwangbevel ontvangen vooraleer u een antwoord heeft gekregen. De klantendienst van het Parkeerbedrijf engageert zich om elk bezwaar grondig te onderzoeken en elke klant een duidelijk antwoord te verschaffen. Als uw argumenten worden aanvaard, wordt uw retributie geannuleerd. Als in het gefundeerde antwoord van het Parkeerbedrijf staat dat de retributie te betalen blijft, wordt de inningsprocedure verdergezet. U doet er goed aan te betalen indien u terecht een parkeerretributie heeft ontvangen. Wil u na het dwangbevel nog steeds niet betalen, dan kan u verzet aantekenen bij de burgerlijke rechtbank.
Voor de retributies uitgeschreven voor 2010 wordt de vorige procedure nog aangewend. Deze dossiers worden bij niet-betaling en na het versturen van twee aanmaningen overgeheveld naar een deurwaarder. De deurwaarder stuurt op zijn beurt nog een aanmaning. Als hier geen betaling op volgt, daagt het Parkeerbedrijf de retributieplichtige voor de vrederechter. Het dwangbevel dat voor onbetaalde retributies uitgeschreven vanaf 2010 gebruikt wordt, heeft dezelfde juridische waarde als een dergelijk vonnis. """

en verder als voorbeeld.
http://www.parkereninantwerpen.be/files ... lement.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

zeker de juridische motivatie wet 16 maart 1968
art 29
§ 2. De andere overtredingen van de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten zijn overtredingen van de eerste graad en worden gestraft met een geldboete van 10 euro tot 250 euro.

Het in voormelde reglementen omschreven parkeren met beperkte parkeertijd, betalend parkeren en parkeren op plaatsen voorbehouden aan houders van een gemeentelijke parkeerkaart worden niet strafrechtelijk bestraft, behoudens het halfmaandelijks beurtelings parkeren, de beperking van het langdurig parkeren, en bedrog met de parkeerschijf.

Het niet meer strafrechtelijk bestrafte parkeren bedoeld in het tweede lid kan, tot een datum bepaald door de Koning, door de agenten van politie worden vastgesteld met het oog op de vestiging van een parkeerretributie of -belasting, verschuldigd krachtens de wet van 22 februari 1965 waarbij aan de gemeenten wordt toegestaan parkeergeld op motorrijtuigen in te voeren.

jojan
Berichten: 739

#6 , 27 sep 2011 12:52

Voor retributies is de burgelijke rechtbank bevoegd. Voor parkeerovertredingen die door een politieagent worden vastgesteld = politierechtbank. Voor gemeentelijke administratieve sancties (GAS) is ook de politierechtbank bevoegd.

Een gemeente kan 3 mogelijke zaken opleggen waardoor een burger moet betalen:
Een belasting, een retributie of een gemeentelijke administratieve sanctie.
De verschillen:

Een belasting is een eenzijdig opgelegde verplichting vanuit de overheid waar geen individuele dienstverlening van de overheid tegenover staat. De belastingen hebben enerzijds tot doel de openbare dienstverlening in haar geheel te financieren. Anderzijds kunnen sommige belastingen ook een nevendoel hebben, bijvoorbeeld het ontmoedigen van sluikstorten en verwaarlozing.

Een retributie is een billijke vergoeding voor een prestatie of een dienst geleverd door de stad in het individueel belang of voordeel van degene die gebruik maakt van die dienst of prestatie.

Een gemeentelijke administratieve sanctie dat zijn dingen die vroeger in het strafrecht zaten maar sinds 1999 niet meer door agenten maar ook door aangeduide ambtenaren vastgesteld kunnen worden. bv: grafitti, wildplassen, nachtlawaai, vervuilen van het openbaar domein, vuilnis te vroeg buiten zetten, etc...

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#7 , 01 okt 2011 00:42

ik begrijp ook steeds minder en minder waarom het verhinderen van een maatschappelijk probleem wordt toegewezen aan een bedrijf dat in de eerste
plaats alleen winst wil maken. Mij kan je niet overtuigen dat je een bewind aan zo'n bedrijf kan toewijzen. Bij fout parkeren zijn er soms wel redenen
waarvoor de politie vroeger als bewaker van de goede orde begrip kon voor opbrengen. Dubbel parkeren in een drukke straat om bvb je bejaarde
net geopereerde moeder thuis af te zetten is zo'n voorbeeld. Bij bedrijven a la vinci ga je direct de bon op want je doet iets dat een inbreuk is op de
regels. Als ze zo'n beleid blijven doorvoeren dan zullen die boetekabouters net zoals in Engeland veruit één van de meest gehate straatlopers worden
die net door hun overdraagzaam gedrag hun eigen veiligheid compromiteren. Ja ja dat mag niet zullen sommigen denken
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

#8 , 10 okt 2011 17:30

Vervolg: vandaag heb ik een brief van de deurwaarder gekregen waarin ze nogmaals deze betaling eisen; Ik heb dus nog maar eens geantwoord dat aangezien er slechts 1 geldige Europese parkeerkaart aanwezig was op mijn dashboard, en dat ik binnen de periode van 2 uur parkeren was, ik niets betaal. Met een link naar de foto van de kaart op de website van de Belgische wegcode. Ik heb ook gezegd dat ik schadevergoeding zal eisen indien dit voor de rechtbank gaat. We zullen nu eens zien. De bedrijven kunnen wel altijd schadevergoeding eisen, maar als de klant in zijn recht is, vind ik dat wij dat ook moeten kunnen . Me zo onder dwang zetten, en dat terwijl ze grof in fout zijn. Voilà, dat is er weeral uit!

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 10 okt 2011 17:48

Als bewijs zullen zij de foto moeten tonen op de rechtbank. De rechter zal dan wel zien dat er een correcte parkeerkaart lag.
Idd niet vergeten schadevergoeding te vragen. Want zij hadden het bewijs van uw 'recht' de hele tijd bij hen.
Tergend en roekeloos?? Lasterlijke aantijgingen????

Scorpio
Topic Starter
Berichten: 242

#10 , 10 okt 2011 18:34

Idd!

Ik was verbaasd toen ze me als reden voor de boete schreven dat er 2 parkeerkaarten lagen, mijn antwoord was:
Geachte,
Er lag volgens reglement één geldige Europese blauwe parkeerschijf. De tweede GRIJZE parkeerschijf is exclusief voor de STAD AARSCHOT (en dit staat op de parkeerschijf) en is dus niet van toepassing om twee redenen: ten eerste voldoet ze niet aan de voorwaarden van het reglement ivm parkeerschijven, ten tweede is ze exclusief voor de stad Aarschot. Gelieve de retributiebon onmiddelijk te annuleren zoniet dien ik klacht in. U moet zich schamen de mensen zo proberen te bedriegen!
Hoogachtend,
Hier was het antwoord van Vinci park destijds: Geachte,
Wij hebben uw klacht betreffende het parkeren te ELSENE in goede orde ontvangen en hebben er de nodige aandacht aan besteed.
Uw dossier werd definitief afgesloten in ons systeem en kunnen we onmogelijk terug komen op onze beslissing. Er zal dus geen annulatie aanvaard worden.
Daarom zijn wij verplicht u te vragen deze kosten per kerende te voldoen op het rekeningnummer 733-0562710-43 en met de uitdrukkelijke vermelding van het bonnummer in de mededeling.
Met vriendelijke groeten,

Ik ben het kotsbeu dat bedrijven naar willekeur mensen proberen te bedriegen en dan dreigen met deurwaarders en rechtbanken! Elke brief wordt aangerekend, maar de onkosten die wij doen als we in ons recht zijn kunnen we naar fluiten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 okt 2011 09:38

Wat een antwoord, zeg! Ik zou iets terugschrijven in de aard van:

Beste,

Hoe [parkeerfirma] hun dossiers beheert, maakt mijn zaak niet. Feit blijft dat deze boete onterecht is om de redenen die ik in mijn vorige mail gestipuleerd heb. Ik ga dan uiteraard ook helemaal niet betalen aangezien ik niet in fout ben. Ik vraag dan ook met aandrang het dossier terug te openen en de boete te annuleren. Graag had ik van u dan ook een bevestiging ontvangen van zodra dit gebeurd is.

Indien ik verder mails met dergelijke bedreigende toon blijf ontvangen, zal ik mij genoodzaakt zien hier verder stappen voor te ondernemen. Ik ben helemaal niet gediend met dit soort praktijken die op het randje van afpersing balanceren. Ofwel stuurt u me een foto waarop twee reglementaire Europese parkeerschijven te zien zijn. In dat geval betaal ik de boete. Indien u me dergelijk bewijs niet kunt voorleggen, verwacht ik dat u de boete annuleert (dat het dossier "afgesloten" is, maakt mijn zaak helemaal niet) en me laat weten dat dit gebeurd is.

met vriendelijke groeten,
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”