Geen geldig rijbewijs

McGuil
Topic Starter
Berichten: 1

Geen geldig rijbewijs

#1 , 21 sep 2011 09:15

Hallo allemaal

In het voorjaar ben ik tegengehouden met mijn motorfiets. Bij controle bleek mijn voorlopig rijbewijs vervallen te zijn. Nu heb ik vandaag een brief ontvangen waarin mij gevraagd wordt volgende week voor de politierechtbank te verschijnen. Buiten de korte termijn tussen deze brief en de hoorzitting zijn er echter een paar dingen die me dwars zitten hierbij.
Zo wordt er in deze brief plotseling gezegd dat ik geen dimlicht gebruikt zou hebben, terwijl hier nooit eerder, noch tijdens mijn verhoor, noch in de PV die ik eerder ontvangen heb, vermelding van gemaakt wordt. Kan dit zomaar?
Een tweede punt is, toen ik werd tegengehouden en de politie vaststelde dat ik geen geldig rijbewijs had hebben ze me toch zelf mijn motorfiets tot een stalplaats laten duwen. Aangezien men bij het duwen van een motorfiets ook als bestuurder wordt beschouwd (en er dus een geldig rijbewijs vereist is) vroeg ik me af of dit niet als procedurefout ingeroepen kan worden?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 21 sep 2011 09:34

Ik denk dat dat dimlicht wel de minste van jouw zorgen zal zijn... en had men de motorfiets dan moeten achterlaten op de plaats waar je was tegengehouden? Waar het mogelijk hinderlijk zou kunnen staan en een gevaar voor andere weggebruikers?

sheepie
Berichten: 164

#3 , 21 sep 2011 11:18

Hallo allemaal

Aangezien men bij het duwen van een motorfiets ook als bestuurder wordt beschouwd (en er dus een geldig rijbewijs vereist is) vroeg ik me af of dit niet als procedurefout ingeroepen kan worden?

Alvast bedankt!
Je kan het altijd proberen... maar als er 1 ding is waar rechters echt niet tegenkunnen is dat iemand probeert zijn straf te ontlopen!
Veel succes!

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 30 sep 2011 18:18

En stond de politie daar bij toen u dat deed?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”