Vraag ivm voorwaardelijke straf

PolSmets
Topic Starter
Berichten: 23

Vraag ivm voorwaardelijke straf

#1 , 16 sep 2011 04:31

Beste,

Ik ben recentelijk veroordeeld voor rijden onder invloed van alcohol. Ik heb een voorwaardelijke straf gekregen van de rechter.

Natuurlijk heb ik mijn les al geleerd en zal ik me niet meer wagen aan de combinatie drinken en rijden.

Maar wordt een voorwaardelijke strafe effectief vanaf elke 3de graadsovertreding of een 2de vastelling op inbreuk alcoholintoxicatie?

Situatieschets: ik rijd 90 op een baan waar je eigenlijk maar 70 mag, maar de signalisatie niet van superkwaliteit is (wat wel vaker voorkomt in ons belgenlandje) ik wordt geflitst en dat is dus een 3de graasdsovertreding. Ik moet mij verantwoorden op de rechtbank. Zal mijn voorwaardelijke straf dan effectief worden. Of heeft dit er niets mee te zien, aangezien het een andere soort overtreding is?

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 sep 2011 11:05

Voor zover mij bekend bestaat er - jammer genoeg - geen specifieke regeling m.b.t. het uitstel voor straffen voor verkeersinbreuken.

29 JUNI 1964. - Wet betreffende de opschorting, het uitstel en de probatie.

Art. 14. § 1. Het uitstel wordt van rechtswege herroepen ingeval gedurende de proeftijd een nieuw misdrijf gepleegd is, dat veroordeling tot een criminele straf of (hoofdgevangenisstraf van meer dan zes maanden) zonder uitstel ten gevolge heeft gehad. <W 1999-03-22/61, art. 9, A), 007; Inwerkingtreding : 2000-04-11>
(§ 1bis. Het uitstel kan worden herroepen indien gedurende de proeftijd een nieuw misdrijf gepleegd is dat veroordeling tot een effectieve hoofdgevangenisstraf van ten minste één maand en ten hoogste zes maanden ten gevolge heeft gehad.
In dat geval is de procedure bepaald in § 2, tweede en derde lid, van toepassing.) <W 1999-03-22/61, art. 9, B), 007; Inwerkingtreding : 2000-04-11>
§ 2. Het probatieuitstel kan worden herroepen indien degene voor wie die maatregel is genomen, de opgelegde voorwaarden niet naleeft.

Het uitstel wordt dus maar herroepen als u opnieuw een misdrijf pleegt waarvoor u dan veroordeeld wordt tot een effectieve gevangenisstraf van ten minste één maand. U moet het dus met andere woorden al heel bont maken.

Welk misdrijf maakt niets uit.

PolSmets
Topic Starter
Berichten: 23

#3 , 16 sep 2011 14:34

In principe mag ik niets meer tegenkomen waardoor ik een gevangenisstraf oploop, dan zal het in ieder geval opletten geblazen worden de komende 3 jaar. Aangezien mijn huidige straf 200e (*5.5) of een gevangenisstraf van 30 dagen. En ik deze met veel plezier voorwaardelijk wil behouden :)

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”