Dräger 8510

Toinoo
Topic Starter
Berichten: 5

Dräger 8510

#1 , 15 sep 2011 00:30

Op 21/04 het voorbije jaar werd ik tegengehouden voor een alcoholcontrole. Waar ik alarm heb geblazen. Na echter de berichten in de pers gevolgd te hebben de voorbije dagen, ben ik tot de vaststelling gekomen dat ik heb moeten blazen met het toestel Dräger 8510.
( http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 110914_017" onclick="window.open(this.href);return false; )

Ik heb hier van geen minnelijke schikking of ben hier nog niet voor opgeroepen om te moeten verschijnen voor de rechtbank.
Dus heb ik hier enkele vragen rond.
1. Zal ik hier nog voor worden opgeroepen nu blijkt dat deze toestellen niet wettig waren
2. Indien ik word opgeroepen, kan ik er vanuit gaan dat de onwettigheid van dit toestel mij automatisch 'vrijpleit', of is dit afhankelijk van mijn eventuele verklaring?

Alvast bedankt voor de hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
PolSmets
Berichten: 23

#2 , 16 sep 2011 04:15

Beste,

Ik ben dit jaar met de jaarlijkse bob-campagne in de winter ook tegen de lamp gelopen. Blaasde positief in December, direct mijn rijbewijs ingetrokken geweest. Daarna een brief gekregen met de pv en de hele rim-ram. Het is doorverwezen naar het parket en dan ben ik voor de rechtbank gedaagd geweest. Mijn straf is uitgesproken geweest. Normaliter als je alarm blaast moet u meegaan naar het politiekantoor waar ze verdere ademanalyse uitvoeren (om na te gaan hoeveel u effectief in uw systeem zitten hebt)

Maar nu de grote domper op de feestvreugde: http://www.polinfo.be/NewsView.aspx?con ... S201348613" onclick="window.open(this.href);return false; de toestellen wel wettig. De media heeft er gewoon weer een superverhaal van gemaakt.

Mvg

sheepie
Berichten: 164

#3 , 16 sep 2011 10:12

Beste,

Normaliter als je alarm blaast moet u meegaan naar het politiekantoor waar ze verdere ademanalyse uitvoeren (om na te gaan hoeveel u effectief in uw systeem zitten hebt)

Mvg

Niet noodzakelijk... ademanalyse wordt ook ter plaatse gedaan ;-)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#4 , 16 sep 2011 10:16

oa Wodca wagens in provincie Antwerpen

sheepie
Berichten: 164

#5 , 16 sep 2011 10:17

Beste,

Maar nu de grote domper op de feestvreugde: http://www.polinfo.be/NewsView.aspx?con ... S201348613" onclick="window.open(this.href);return false; de toestellen wel wettig. De media heeft er gewoon weer een superverhaal van gemaakt.

Mvg

Wil hier even op terugkomen... Een quote uit het artikel "Die zogenaamd onwettige testers waren in mei zelfs nog niet in dienst bij de politie." Kan er mij dan iemand zeggen hoe het komt dat ik in zo'n toestel heb moeten blazen in oktober 2009 (en ja heb mijn pv hier liggen en daar staat op Dräger 8510 BE)??? Dus is blijkbaar niet alleen de media die liegt ;-)

Franciscus
Berichten: 38603

#6 , 16 sep 2011 10:20

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 35&t=32088" onclick="window.open(this.href);return false;
daarin meer uitleg

PolSmets
Berichten: 23

#7 , 16 sep 2011 14:31

Bij mij was het ook dat toestel waarmee ze mij tegengehouden hebben in december (staat zo op het geprint ticket). Maar het berust een software-update van het toestel. Dus eigk 2 dezelfde toestellen met andere software erop, en kan enkel maar gecontroleerd worden adhv het serienummer van het toestel. Zie het als een iPhone, ze hebben de wettekst upgedate zodanig dat ze iOS 5 mogen draaien op de iPhone, de huidige iphone 4 die een iOS 4 versie draait is perfect legaal, maar in de toekomst met iOS 5 moest de wet aangepast worden, daardoor een wijziging in de wettekst.

Natuurlijk kan het altijd zijn dat ze je laten blazen hebben met een illegaal toestel, maar uit mijn ervaringen met de politierechtbank: als je niet 100% zeker weet dat je in je recht in je schoenen staat, en met bewijzen (dus moet je in feite al fysieke toegang tot het toestel hebben, en weten welke softwarerevisie er op draait) anders zou ik mij niet belachelijk maken en gewoon braaf knikken. Kheb ook mijn les geleerd, ben er wel héél goedkoop vanaf gekomen, dus zal ik geen beroep aantekenen op louter media-praat.

Natuurlijk als het je lukt zoveel te beter voor je, maar ik denk dat je al een minnelijke schikking betaald hebt. Dan is het jammergenoeg te laat vrees ik.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”