Dashcam

William 13
Topic Starter
Berichten: 28

Dashcam

#1 , 12 sep 2011 15:41

Weet hier iemand hoe het gebruik van een dashcam, en de gemaakte beelden,
wettelijk bevat zijn?
Ik weet dat mijn verzekeringsmaatschappij het gebruik aanmoedigt, dat maakt hun job eenvoudiger,
maar hoe ziet de wet dat?
En de beelden, mag ik die 'zomaar' publiceren op bv youtube of een forum als dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J
Berichten: 650

#2 , 12 sep 2011 16:17

Ik veronderstel dat dit mag, zolang ze niet gestript zijn op de 5s. waar iemand te zien is.
Net zoals je een foto mag maken van publiek iets. (bvb plein/straat/...)
Zal de regels hiervoor ook wel gelden?

Maar exact zeker ben ik niet,
wel ook geïnteresseerd naar 't wettelijke kader,
heb mezelf ook al paar keer voorgenomen dit aan te schaffen...

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 12 sep 2011 17:11

U mag geen beelden publiceren zonder toestemming van betrokkenen. Dus ook niet van een wagen met nummerplaat en zeker niet van een persoon.
Kan u veel geld kosten.. ik heb weet van een krant die nu al wel enkele jaartjes geleden een som van 6 cijfers (BFr) heeft mogen betalen in beroep wegens publicatie van een foto :lol:.
Langs de andere kant het is nog altijd een rechter die beslist over het bewijsmateriaal.

Reclame

William 13
Topic Starter
Berichten: 28

#4 , 12 sep 2011 19:18

Dus als iemand een foto van zichzelf op bv facebook plaatst en ik ben daar in de achtergrond te zien is dit illegaal?

Maar eigenlijk mag ik mijn verzameling dashcam filmpjes publiceren zolang personen of voertuigen niet geïdentificeerd kunnen worden?

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 12 sep 2011 23:57

regel een : inderdaad mee opletten ...enkel als het een toevallig achtergrond is ....maar dan mag er nooit iets met de achtergrond gedaan worden en dan nog.
regel twee : volgens mij wel. Opgelet als je de filmpjes op een buitenlandse ( vb USA) site zet ... deze erkennen de EU wetgeving niet en trouwens door dit te doen heb je hun voorwaarden al aanvaard.
(Net zoals op deze website)

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#6 , 14 sep 2011 22:36

Dus als iemand een foto van zichzelf op bv facebook plaatst en ik ben daar in de achtergrond te zien is dit illegaal?

Maar eigenlijk mag ik mijn verzameling dashcam filmpjes publiceren zolang personen of voertuigen niet geïdentificeerd kunnen worden?
en de toegevoegde waard zou zijn ???
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

William 13
Topic Starter
Berichten: 28

#7 , 15 sep 2011 10:21

Dus als iemand een foto van zichzelf op bv facebook plaatst en ik ben daar in de achtergrond te zien is dit illegaal?

Maar eigenlijk mag ik mijn verzameling dashcam filmpjes publiceren zolang personen of voertuigen niet geïdentificeerd kunnen worden?
en de toegevoegde waard zou zijn ???
Vind u dat mijn plicht, toevoegen aan waarde?
Kan u uw vraag niet beter aan uzelf richten met deze opmerking in dit topic?

jojan
Berichten: 739

#8 , 15 sep 2011 15:15

alle wetgeving rond privacy vindt u hier: http://www.privacycommission.be/nl/legi ... /national/" onclick="window.open(this.href);return false;

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#9 , 16 sep 2011 19:51

Dus als iemand een foto van zichzelf op bv facebook plaatst en ik ben daar in de achtergrond te zien is dit illegaal?

Maar eigenlijk mag ik mijn verzameling dashcam filmpjes publiceren zolang personen of voertuigen niet geïdentificeerd kunnen worden?
en de toegevoegde waard zou zijn ???
Vind u dat mijn plicht, toevoegen aan waarde?
Kan u uw vraag niet beter aan uzelf richten met deze opmerking in dit topic?

Indien u van mening bent dat het ongevraagd filmen van andere weggebruikers de wereld zal verbeteren en dat u hun fouten al of niet onbewust gemaakt in de verf moet zetten door ze op youtube of een ander medium te zetten dan kan ik mij inbeelden dat u daar misschien wel plezeier aan hebt.
Vraag is echter wat u denkt of wenst te bereiken. Denkt u dat je daar een avondvullend interessant programma mee kan maken ? Voor mij ruikt het een beetje naar voyeurisme
Maar zoals ik zei als u er zich maar gelukkig mee voelt. Dat zal wel het belangrijkste zijn. Het moet nie allemaal food for thought zijn niewaar :wink:
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 16 sep 2011 20:03

Misschien geschikt om af te spelen in het oud mannekeshuis. Zo hebben die ook nog eens de indruk dat ze met de auto rijden....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

William 13
Topic Starter
Berichten: 28

#11 , 16 sep 2011 21:38

Indien u van mening bent dat het ongevraagd filmen van andere weggebruikers de wereld zal verbeteren en dat u hun fouten al of niet onbewust gemaakt in de verf moet zetten door ze op youtube of een ander medium te zetten dan kan ik mij inbeelden dat u daar misschien wel plezeier aan hebt.
Vraag is echter wat u denkt of wenst te bereiken. Denkt u dat je daar een avondvullend interessant programma mee kan maken ? Voor mij ruikt het een beetje naar voyeurisme
Maar zoals ik zei als u er zich maar gelukkig mee voelt. Dat zal wel het belangrijkste zijn. Het moet nie allemaal food for thought zijn niewaar :wink:
Dus u weet wat ik overweeg te publiceren, met welk opzet en resultaat?
U lijkt wel zo'n medium in de ochtend op VTM, dat is ook altijd lachen!

Mocht het fatsoen zich gemoeid hebben en u de vraag gesteld met welk doel ik dergelijke filmpjes zou willen
publiceren had ik kunnen laten weten dat
-ik al maanden niet meer met de wagen mag rijden,
-ik als autoliefhebber dat ten zeerste mis,
-de filmpjes die mijn vriendin maakt met de dashcam van opzet preventief zijn maar tegelijk leuk voor mij om zien,
-haar route eentonig is en ik besefte hoe leuk het zou zijn als meerdere mensen filmpjes zouden uploaden van bepaalde routes,
-ik daar eerst wat wettelijke info over wens te verzamelen alvorens mensen aan te zetten dit te doen,
-ik daarvoor naar dit forum kom met deze vraag,
-het wel een extra vind wanneer wegpiraten zouden geconfronteerd worden met hun eigen stommiteiten vanuit een andere hoek
-dat niet mijn opzet zou zijn

Voeg nu gerust zelf wat waarde toe, dat is ethisch correct, vooraleer u dat van een ander verwacht.

Ps: driedubbele vraagtekens, is dat vragenderder?, of zocht u naar het uitroepteken?

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#12 , 16 sep 2011 23:34

asjemenou
been there done that.
Uw idee is spijtig genoeg verre van innoverend. Jaren gelden kon je tijdens de nacht op de Duitse tv uren aan een stuk zo'n rit van
een auto of trein volgen. De reden zoeken waarom het s'nachts werd uitgezonden is hopelijk nie moeilijker dan d eoptelsom dat 1+1=2
Echt lang heeft het programma ook niet gelopen. Na een tijdje heeft het nogal een slaapverwekkend effect.
Voor mezelf (en waarschijnlijk vele anderen): als u mij zou filmen en er is nog één zaak in het beeld waaraan je kan zien dat ik het ben
dan staat er morgen een advocaat aan uw deur. Maar dat zal dan wel zijn omdat ik een ouwe zak ben die waarschijnlijk iets meer beseft
wat privacy in feite is en u waarschijnlijk tot de jongere generatie behoort die een ander idee heeft over privacy. Toch hoor ik veel lui van
de jongere generatie die zich al op vele vlakken het beklaagd dat zoveel is geweten over hen terwijl ze niet eens vrijpostig zijn geweest
over zichzelf op gelijk welk medium.
En ja mijn vriendin vind het idd wel dik vervelend dat foto's van haar op FB staan en ze nu aangesprken wordt waarom ze wel en waarom
ze niet op dit of dat feest was.
En voorwat betreft die wegpiraterij: laat dat maar aan de bevoegde instanties over.
T'iw wel spijtg om te lezen dat u al maanden te ziek bent om met de auto te rijden :mrgreen: :wink:
en voor de rest: i don't understand a word from the jibberisch you're talking
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#13 , 16 sep 2011 23:54

Krijg je zo een Dashcam bij een doos waspoeder?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

William 13
Topic Starter
Berichten: 28

#14 , 17 sep 2011 10:32

@ganapathi tantra: ik poog niet innoverend te zijn, enkel vragen in te vullen over de privacy wet in een onderwerp dat 'ik' interessant vind.
De beelden op de duitse tv zijn me wel bekend, maar als u mijn vorig bericht echt gelezen had, was u duidelijk dat ik autoliefhebber ben,
waar dat programma de opzet had zoveel mogelijk verkeer te vermijden en rust te scheppen, vandaar het zenduur.
Uw mening is duidelijk, en voegt inderdaad geen enkele waarde toe.
Vooral de feestjes die uw vriendin welles/nietes bezoekt vond ik mateloos interessant!
Maar: lachen met mijn aandoening? Echt?
Ik ben niet 'te ziek' om met de wagen te rijden maar heb geen gevoel meer in mijn rechterbeen na een mislukte rugoperatie.
Dus nogmaals, flink van u om daarmee te lachen. Gelooft u in karma?
Vind het nogal raar dat u op een juridisch forum met een advocaat komt lopen dreigen.
Misschien kan u vragen hem/haar te laten antwoorden in uw plaats?
Uw etiket is klaar. Kan u raden wat er op staat? Heeft u zelf ingevuld!

@roharro: 22euro, verzending inclusief, vanuit China.
Veel scheelt dat dus niet, nee.

Lightning

#15 , 17 sep 2011 11:00

Vind het nogal raar dat u op een juridisch forum met een advocaat komt lopen dreigen.
Misschien dat dit u kan verder helpen?
http://www.privacycommission.be/nl/in_p ... fbeelding/" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”