Dashcam

William 13
Topic Starter
Berichten: 28

Re: Dashcam

#16 , 17 sep 2011 12:05

@jojan, @Lightning: ik zou de mensen die wel bijdragen nog vergeten te bedanken.
Mijn excuses en bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Joeri_J
Berichten: 650

#17 , 19 sep 2011 08:46

Wanneer bepaalde personen toevallig op een foto of video staan, genomen op een publieke plaats (bv. een foto van een monument waar enkele personen toevallig mee op afgebeeld staan), dan gaat men er in principe van uit dat een toestemming voor het verdere gebruik van die foto of video niet vereist is.
http://www.privacycommission.be/nl/in_p ... fbeelding/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maw als ik bovenstaande correct begrijp:

als iemand op straat (publieke plaats),
toevallig (niet door mijn doen/willen)
voor mijn auto rijdt/zichtbaar is, dan is dit toegelaten...


Voor mij zou het niet gaan om systematisch online te zetten,
heb al enkele modellen online gezien die syclisch de laatste 60min opslaan,
ik zou dus niet eens een archief bij willen houden, daar zie ik (persoonlijk) geen toegevoegde waarde aan.

maar in sommige wijken heb ik al meermaals enorm nipt een ongeval vermeden,
waar mijn gelijk te bewijzen zonder getuigen (of ev. beelden) het een welles/niettes spel wordt...

William 13
Topic Starter
Berichten: 28

#18 , 19 sep 2011 10:46

Potentieel bewijsmateriaal is ook bij ons de basis reden om een dashcam te plaatsen.
Zoals u zegt zijn er situaties genoeg waarin gemaakte fouten moeilijk te bewijzen zijn zonder getuigen.
Ikzelf heb ooit een ongeval gehad, waarbij ik de wagen van een oudere man ontweek en op een paal langs de straat knalde.
Was de man er vandoor gegaan had ik niets te vertellen gehad, geen getuigen!
Gelukkig was de man eerlijk (en waarschijnlijk in shock) en gaf zijn fout ook toe. Maar zo is niet iedereen. Zelfs minder en minder.

Mijn goedkope 'made in china' camera 'looped' ter grootte van het geplaatste SD-kaartje.
De cyclus is dus afhankelijk van het opslag geheugen van het kaartje en de kwaliteit waarop de camera ingesteld staat.
De filmpjes worden afgekapt in lengte (instelbaar) om verwerking en tijdsbepaling te vergemakkelijken. Is het kaartje vol wordt dus het oudste filmpje eerst overschreven etc..
Eens geïnstalleerd hoef je niets meer te doen. Opnames starten van zodra je je contact aanzet en eindigen wanneer dat terug uit gaat.
Je kan uiteraard ook manueel een opname starten. Maar genoeg reclame.. :wink:

Ik geloof dat zolang je de beelden niet publiceert er sowieso niets aan de hand is.
Maar toch zal elk geval afhankelijk aanzien moeten worden.
Met de links die hier gegeven zijn kom ik er niet uit.
In sommige gevallen mag het (publicatie), soms niet.
Zoals ik het lees mag zo'n filmpje van een rit gerust gepubliceerd worden. Zelfs wanneer identificatie mogelijk is zolang
niemand geviseerd wordt in de opnames. Knip ik dus een filmpje van een stommiteit tot die enkele gebeurtenis en meer niet, mag ik deze niet publiceren.
Is die gebeurtenis onderdeel van een hele rit zou er geen probleem zijn.
Of ben ik dingen aan't mis interpreteren?

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”