gratis kwartier parkeren

ray
Topic Starter
Berichten: 57

gratis kwartier parkeren

#1 , 09 sep 2011 11:17

Hallo,

eind vorig jaar parkeerde ik mij in het centrum waar men gratis een kwartier mag parkeren. Toen ik aankwam, zag ik reeds de parkeerwachters lustig retributies opschrijven dus dacht ik: ik ga mijn gratis kwartier gebruiken om te parkeren. Bon, ik plaatste mijn parkeerschijf op 16u, ging naar de winkel en 5 minuten later kwam ik terug. Tot mijn verbazing stak er een retributie onder mijn voorruit. De parkeerwachter van dienst liep daar nog rond en wilde hem er op attent wijzen dat ik wel degelijk mijn schijf had gelegd. Daarop zei hij: ah neen sorry, maar die parkeerschijf is niet geldig want je moet een speciale kwartierschijf gebruiken. Ik had tot dan nog nooit gehoord van zo'n schijf en zei dan dat ze toch ook zien dat ik maar 5 minuten stond geparkeerd en dat ik echt ter goeder trouw heb gehandeld. Daarop zei de parkeerwachter droog dat ik dan maar klacht moest indienen bij het parkeerbedrijf.

Daarop heb ik een beleefde klacht ingestuurd met de vraag of er een mogelijkheid was om de retributie in te trekken omdat ik uiteindelijk maar gebruik wilde maken van mijn rechten en ik ter goeder trouw heb gehandeld. En in de praktijk blijkt dus ook duidelijk dat ik de wet niet heb overtreden. Het gaat hem tenslotte om het principe en de bewijzen zijn er dat ik effectief maar 5 minuten heb geparkeerd. Hun argument was: het heeft voldoende in de media gestaan om de kwartierschijf te kennen. Van alle mensen waar ik mijn verhaal heb verteld, was er geen enkele persoon die ooit van een kwartierschijf heeft gehoord!

Zij hebben mijn klachten elke keer afgewezen en in november heb ik dan ook niks meer van hen gehoord, tot ik vorige maand plots een dagvaarding in de bus kreeg voor de vrederechter. Nu zit ik natuurlijk verveeld met de zaak maar heb toch een aantal argumenten die ik zal willen gebruiken. Zo is er bijvoorbeeld hun website: op hun website stond toen dat men een gratis kwartier mag parkeren op voorwaarde dat er een speciale parkeerschijf werd geplaatst. Daar werd ten eerste nooit gerept over een kwartierschijf. Bovendien stond in een andere sectie van de site, een aantal afbeeldingen. En daar stond dan de parkerschijf aangeduid met een foto van een gewone parkeerschijf. Daaronder dan een parkeerschijf voor een blauwe met identiek dezelfde afbeelding van een gewone parkeerschijf. Ik vind dus als burger dat we verkeerd werden geïnformeerd en dat zij zelf in hun mededelingen altijd steevast het over een parkeerschijf hadden. Weliswaar een speciale, maar dat kan ik niet weten dat zij daarmee een kwartierschijf bedoelden. Intussen is de website wel al aangepast met de juiste benamingen en afbeeldingen... lijkt mij toch duidelijk dat zij ook zagen dat er een fout stond bij op de website...

Daarnaast vind ik het ook hun plicht dat bestuurderd TER PLAATSE moeten geïnformeerd worden over hun rechten. Zo zie je in veel steden op de parkeerautomaat dat ze een gratis kwartier mogen parkeren. Bij ons zie je NERGENS een bord of aanduiding dat wij daarvan kunnen genieten. Daardoor zijn er veel ontwetende mensen die gewoon voor 5 minuten parkeren zonder te weten dat ze eigenlijk niet zouden moeten betalen. Ik vind dat het parkeerbedrijf op die manier opzettelijk mensen in het ongewisse willen laten en zo meer winsten willen halen.

In se heb ik geen overtreding begaan, maar heb ik gewoon de verkeerde schijf gelegd. Kon dat parkeerbedrijf niet zijn goede kant laten zien en dat gewoon laten vallen? Nu komt die zaak voor de vrederechter en weet ik totaal niet wat ik het beste zal doen: alleen voor de vredrechter verschijnen of een advocaat zou moeten inhuren... Maar die kosten lopen dan ook weer op...

Ik wil dan ook nog verwijzen naar de andere topic op dit forum met de volgende quote dat mij nog interessant lijkt te zijn:
uit vlaams parlement voostel tot decreet
Ten slotte haalt de heer van Rouveroij een recent vonnis aan van Sint-Niklaas. De rechtbank stelt dat een retributie gebaseerd is op een contractuele verhouding tussen de parkeerder en de gemeente. In die optiek moet de burger kennis krijgen van de contractuele voorwaarden waaronder hij parkeert. Dat is niet evident. In een vonnis heeft de Vrederechter van Sint-Niklaas geoordeeld dat de burger onvoldoende kennis had van de contractuele voorwaarden: “De rechten van de burger worden schaamteloos opgeofferd aan de platte commercie.”.
Ik weet dat ik volgens de letter van de wet een overtreding heb begaan, maar telt de geest van de wet niet? Als pakweg mijn bewijs van betaling op de grond is gevallen van het dashbord, en ze schrijven mij op, dan trekken ze de boete achteraf toch ook in? Telt het gezond verstand dan niet? Ze zijn toch perfect wanneer ik ben aangekomen?
Laatst gewijzigd door ray op 09 sep 2011 11:36, 2 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 sep 2011 11:26

Over welke gemeente/stad hebben we het hier?

ray
Topic Starter
Berichten: 57

#3 , 09 sep 2011 11:31

aalst

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#4 , 09 sep 2011 12:20

Een gewone parkeerschijf werkt met halve uren en kan je niet op de minuut goedzetten, dus kan je ook moeilijk zien of je je houdt aan het maximum van 15 minuten. Aan het gebruik van deze rechten zijn voorwaarden verbonden: de aangepaste parkeerschijf.

Informatie op een website is vaak louter informatief. Er zal wel ergens een 'disclaimer' staan met een verwijzing naar het parkeerbeleid van de stad en/of het politiereglement. Als er gesproken wordt over een 'speciale kaart', dan had je daar toch uit kunnen afleiden dat het niet over een 'gewone kaart' ging?

Het is ook in de media geweest, anders zou ik niet geweten hebben dat je bij de stad zo'n schijf kon kopen voor één euro. De uitspraken van de vrederechter moet je met een korreltje zout nemen. Morgen kan hij in hetzelfde geval een totaal andere uitspraak doen. Eigenlijk zijn het vijgen na Pasen. Je had je ook vooraf kunnen informeren over de voorwaarden van het 'gratis kwartiertje'.

Voordat je een dagvaarding krijgt moet je toch al minstens een herinnering, een aangetekende zending, een brief van gerechtsdeurwaarder of advocaat voor minnelijke invordering hebben gekregen?

jojan
Berichten: 739

#5 , 09 sep 2011 12:25

Staat er op de website van het bewustte parkeerbedrijf ook niet "GRATIS KWARTIERSCHIJF": 1 euro? Ik meen me zo'n verhaal te herinneren van enkele van mijn vrienden uit Aalst.

bartvdv
Berichten: 1911

#6 , 09 sep 2011 12:40

(Het is een gratiskwartier-schijf. Je betaalt wel 1 euro voor de kaart zelf. En anders kan je ze zelf in elkaar knutselen, zolang ze maar aan de voorschriften voldoet/)

ray
Topic Starter
Berichten: 57

#7 , 09 sep 2011 13:21

Een gewone parkeerschijf werkt met halve uren en kan je niet op de minuut goedzetten, dus kan je ook moeilijk zien of je je houdt aan het maximum van 15 minuten. Aan het gebruik van deze rechten zijn voorwaarden verbonden: de aangepaste parkeerschijf.

Informatie op een website is vaak louter informatief. Er zal wel ergens een 'disclaimer' staan met een verwijzing naar het parkeerbeleid van de stad en/of het politiereglement. Als er gesproken wordt over een 'speciale kaart', dan had je daar toch uit kunnen afleiden dat het niet over een 'gewone kaart' ging?

Het is ook in de media geweest, anders zou ik niet geweten hebben dat je bij de stad zo'n schijf kon kopen voor één euro. De uitspraken van de vrederechter moet je met een korreltje zout nemen. Morgen kan hij in hetzelfde geval een totaal andere uitspraak doen. Eigenlijk zijn het vijgen na Pasen. Je had je ook vooraf kunnen informeren over de voorwaarden van het 'gratis kwartiertje'.

Voordat je een dagvaarding krijgt moet je toch al minstens een herinnering, een aangetekende zending, een brief van gerechtsdeurwaarder of advocaat voor minnelijke invordering hebben gekregen?
ik kan idd de redenering nu ook maken dat een parkeerschijf niet tot op de minuut kan geplaatst worden. Maar mij gaat het om dat ik in se geen overtreding heb begaan, ik ter goeder trouw heb gehandeld en bewust mijn gratis kwartier wilde gebruiken. Dat ik niet de juiste schijf heb gelegd: daar ben ik mee akkoord maar kan het gezond verstand niet de bovenhand halen? Ik kan gevallen begrijpen waarbij mensen niks plaatsen en achteraf komen klagen. Dat is normaal. Maar kan het parkeerbedrijf dan niet eens wat redelijk zijn en die retributie laten vallen? Dan verschieten ze waarom parkeerwachters één van de meest gehate mensen zijn. Ik heb 2 herinneringen ontvangen maar heb dan steeds klachten ingestuurd, maar ze werden altijd verworpen. Hun argument 'het heeft genoeg in de media staan' vind ik nu wel wat te onnozel. Voor hetzelfde geld lees ik geen kranten en heb ik geen tv.

Het gaat er mij nu ook om dat bestuurders gewoon niet worden geïnformeerd ter plaatse zelf dat ze er recht op hebben. En in stad x staat het wel proper aangeduid, in stad y dan totaal niet. Is het dan niet begrijpelijk dat men dan de bomen niet meer dos het bos ziet?

Moest er toen gestaan hebben: een kwartierschijf. Dan is er geen verwarring mogelijk, maar doordat ze ook parkeerschijf gebruikten als term, is er wel een verwarring mogelijk imo.

Staat er op de website van het bewustte parkeerbedrijf ook niet "GRATIS KWARTIERSCHIJF": 1 euro? Ik meen me zo'n verhaal te herinneren van enkele van mijn vrienden uit Aalst.
er stond idd op de website: gratis kwartierschijf voor 1 euro (zelfs de zin klopt niet). Maar verderop in de tekst, waar de uitleg stond van het gratis kwartier parkeren, spreken ze NIET van een kwartierschijf maar over een speciale parkeerschijf. Vandaar dat ik vind dat er wel degelijk verwarring is ontstaan bij mij. Moest in de tekst hebben gestaan: je mag gratis een kwartier parkeren bij voorlegging van een kwartierschijf, tot daar aan toe. Maar hier spreken ze over een speciale parkeerschijf, en staat er verderop in de afbeeldingensectie: parkeerschijf, parkeerschijf blauwe zone en kwartierschijf. Het is op zijn minst verwarrend te noemen want nergens maken ze de link tussen kwartierschijf en het gratis kwartier parkeren.

Fore
Berichten: 1298

#8 , 09 sep 2011 14:21

gratis kwartierschijf voor 1 euro (zelfs de zin klopt niet).
"Gratis Kwartier"-schijf
je moet het zo lezen....
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

ray
Topic Starter
Berichten: 57

#9 , 09 sep 2011 17:10

Voordat je een dagvaarding krijgt moet je toch al minstens een herinnering, een aangetekende zending, een brief van gerechtsdeurwaarder of advocaat voor minnelijke invordering hebben gekregen?
wel aanmaningen, maar geen aangetekende zendingen

Franciscus
Berichten: 38599

#10 , 09 sep 2011 18:44

In Antwerpen dient men een nul ticket te nemen is geldig voor de tijd gratis in die bepaalde zone ( hangt er vanaf waar je staat).
Waar kan je die 'kwartierschijf' kopen is blijkbaar alleen iets van Aalst?

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#11 , 09 sep 2011 19:36

hier in st-niklaas is dat ook gewoon een ticket nemen uit de automaat ( 2 keer kort achter elkaar op de groene knop drukken ) om uw gratis kwartier te krijgen.


kwartier schijf komt blijkbaar niet in de wegcode voor, in hoeverre het gebruik ervan afdwingbaar is op de openbare weg is dan ook de vraag, het blijkt meestal een plaatselijke "regel", meestal in samenwerking met 1 bepaald parkeerbedrijf.

als ik van u was, zou ik gewoon bij het standpunt blijven dat u niet gekend bent met de plaatselijke regelmentering van de stad Aalst en aangezien een "kwartierschijf" niet in de wegcode voorkomt, u niet "verplicht" bent om deze lokale regel te kennen.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 09 sep 2011 19:41

In Leuven staat er een speciale knop op de betaalautomaat voor uw gratis kwartiertje. :)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 sep 2011 20:02

In Aalter en in Eeklo ook gewoon een ticket gratis nemen aan de betaal automaat!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bartvdv
Berichten: 1911

#14 , 09 sep 2011 21:16

Dat gratis kwartiertje is een gunst.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#15 , 09 sep 2011 22:04

als ik van u was, zou ik gewoon bij het standpunt blijven dat u niet gekend bent met de plaatselijke regelmentering van de stad Aalst en aangezien een "kwartierschijf" niet in de wegcode voorkomt, u niet "verplicht" bent om deze lokale regel te kennen.
Het betreft een reglement dat aangenomen werd door de gemeenteraad. Indien dit gepubliceerd werd zoals wettelijk verplicht wordt iedereen geacht het te kennen. Dat de "kwartierschijf" niet is opgenomen in de wegcode is dan ook van geen enkel belang. Er wordt geen toepassing gemaakt van de wegcode.

Ik zou betalen en vrees dat betrokkene anders nog hogere kosten zal hebben.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”