Ritsen! Wie in fout bij aanrijding?

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

Ritsen! Wie in fout bij aanrijding?

#1 , 09 sep 2011 10:37

Ritsen: blijkbaar voor vele een ergernis :roll:

Vanmorgen op een baan (waar trouwens borden staan om het ritsen aan te bevelen) was het zoals elke morgen/avond file voor het oprijden van de rotonde.

200m file op het rechtervak, terwijl het linkervak leeg is.

Zoals altijd benut ik deze vrije baan.
En spijtig genoeg (ook bijna altijd), is er wel een "moraalridder" die zich van rechts naar links plaatst om mij te blokkeren.

Alleen was diegene van deze morgen wat aggressief en wachtte tot op het laatste moment om zich voor mij te smijten.
Mijn enige uitweg was: remmen dicht en uitwijken naar zijn lege plaats op het rechtervak. Waarmee ik hem en de bestuurder op het rechtervak op een haar mistte.

Stel:

Ik kon niet op tijd remmen of uitwijken en rijdt vanachter op hem in.

Ben ik in fout omdat ik hem achteraan aanrij?
Volgens mij is hij in fout omdat hij een maneuver(eerder een aanslag) uitvoert.

Had ik bij het uitwijken een andere, onschuldige wagen geraakt, was ik waarschijnlijk wel in fout omdat ik dan weer een maneuver uitvoerde :evil:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ray
Berichten: 57

#2 , 09 sep 2011 10:47

ik denk dat hij toch in fout zou zijn, aangezien hij idd een manoeuvre uitvoerde en in theorie niet keek of er iemand van achter hem aankwam.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#3 , 09 sep 2011 10:56

12.4. De bestuurder die een maneuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Worden inzonderheid als manoeuvres beschouwd : van rijstrook of van file veranderen, de rijbaan oversteken, een parkeerplaats verlaten of oprijden, uit een aanpalende eigendom komen, keren of achteruitrijden.

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 09 sep 2011 11:32

7.2. De weggebruikers moeten zich zo gedragen op de openbare weg dat ze geen hinder of gevaar veroorzaken voor de andere weggebruikers.

Indien er uitwijkingspijlen stonden op het linkse vak, mocht hij zich hier ook niet op begeven.

ray
Berichten: 57

#5 , 09 sep 2011 11:38

Ik erger er mij ook elke keer aan dood, aan bestuurders die het niet kunnen verkroppen dat anderen ritsen. Ze beseffen niet eens dat ritsen net het verkeer vlotter doet gaan

duma
Berichten: 2871

#6 , 09 sep 2011 11:39

Af en toe leer ik mensen ritsen. Dat werkt het best met een zeer oude wagen of een firmawagen. Ritsen bestaat inderdaad niet om mensen te pesten, maar om het verkeer vlotter te doen gaan.

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#7 , 09 sep 2011 12:50

Mijn enige uitweg was: remmen dicht en uitwijken naar zijn lege plaats op het rechtervak.
en hem er dan niet meer tussen laten
dat is wat ik altijd doe
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

vtec
Berichten: 170

#8 , 09 sep 2011 22:26

Af en toe leer ik mensen ritsen. Dat werkt het best met een zeer oude wagen of een firmawagen.
Doe ik ook consequent, al kom je soms eens een hardleers exemplaar tegen, herkenbaar aan de knokkels rond het stuur geklemd en met de kaken op elkaar stuurs vooruit kijkend-> maar is er eigenlijk al wetgeving/rechtsspraak over?

Ik vergelijk het met de moto tussen files laveren, nu is dit eindelijk in een wet gegoten, daarvoor werd het 'gedoogd' maar bij een ongeval kwam het telkens neer op een interpretatie...

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 09 sep 2011 22:50

Af en toe leer ik mensen ritsen. Dat werkt het best met een zeer oude wagen of een firmawagen.
maar is er eigenlijk al wetgeving/rechtsspraak over?

Ik vergelijk het met de moto tussen files laveren, nu is dit eindelijk in een wet gegoten, daarvoor werd het 'gedoogd' maar bij een ongeval kwam het telkens neer op een interpretatie...
Wettelijk bestaat ritsen niet. Wie van rijstrook verandert, moet dan ook voorrang verlenen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

William 13
Berichten: 28

#10 , 09 sep 2011 23:34

Af en toe leer ik mensen ritsen. Dat werkt het best met een zeer oude wagen of een firmawagen.
Doe ik ook consequent, al kom je soms eens een hardleers exemplaar tegen, herkenbaar aan de knokkels rond het stuur geklemd en met de kaken op elkaar stuurs vooruit kijkend-> maar is er eigenlijk al wetgeving/rechtsspraak over?
Dat afdwingen van 'fatsoen' is al even egocentrisch en mag mijn part al even hardleers afgestraft worden.
Vergeet vooral niet dat u niet de enige bent met een firma/lease of oude bak!
Bovendien is de opmars van dashcams een prima middel om de zelfbenoemde leermeesters terug te fluiten,
en dan spreek ik over de kamikaze-piloot van topicstarter alsook geciteerde reacties van hierboven.

OT: de nodige artikelen zijn hierboven reeds aangehaald en het zal onwaarschijnlijk zijn dat u in fout geacht wordt in zo'n situatie.
Maar bewijsmateriaal is alles in zo'n zaak en vergewis u ervan dat wanneer een lange file 'netjes' (zo denken zij daar uiteraard over) staat aan te schuiven,
de getuigen die pleiten voor de tegenpartij wel eens met grotere aantallen kunnen zijn.
Bovendien staat ook in de wegcode dat bij het inhalen (rechterrijstrook in beweging) de plaats rechts opnieuw moet kunnen worden ingenomen zonder daarbij de andere bestuurders te hinderen, wat twijfelachtig zal kunnen wanneer u vooraan een plaatsje gaat afdwingen.
En toch is dat net de hele opzet van ritsen: zorgen dat dat plaatsje niet afgedwongen moet worden maar een recht is.
De omstandigheden zullen dus meer van tel zijn dan pure wettelijke omkadering, zoals wel vaker.
Ritsen heeft zijn positief effect op de verkeerssituatie, maar enkel wanneer alle deelnemers eraan meewerken, en dient dus in de wegcode vermeld te worden
of worden afgeschaft. Op deze manier is het enkel wat aanmodderen met de verantwoordelijkheid in de goodwill van de bestuurder.
Zoals blijkt hierboven is de mensheid daar niet klaar voor. :wink:

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#11 , 12 sep 2011 07:29

Ik denk dat er een hogere kracht hier meeleest :wink:

Vrijdagavond hetzelfde voor.

File rechts tot aan de rotonde, ik waag het nog eens.

Aan gematigde snelheid omdat ik weet dat het enkel een kwestie van tijd is tot er weer een kamikaze opduikt.

En ja.... deze keer een vrachtwagen (waar ik trouwens netjes een beeld van heb op dashcam :D , zou ik dit delen met zijn baas,,,).
Blokkeert me en deze keer heb ik geen uitweg, dus blijf ik erachter.

Dan duikt er plots een zwaantje op, wringt zich voor de vrachtwagen.
Zet zich dwars voor de vrachtwagen en dwingt hem terug naar rechts.

Waarna ik een volggebaar krijg (en een escorte :lol: ) tot het "ritspunt".

o happy day :)

duma
Berichten: 2871

#12 , 12 sep 2011 12:03

Echt?! Leuk!

vtec
Berichten: 170

#13 , 12 sep 2011 12:15

Het was nog leuker geweest moest die trucker geverbaliseerd zijn... als beroepschauffeur zou hij toch moeten weten dat "ritsen" het verkeer voor alle deelnemers vlotter doet verlopen

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#14 , 12 sep 2011 12:35

Afschaffing van maximum snelheid op autoweg zou het verkeer ook vlotter doen verlopen. Wel grotere kans op meer ongevallen, maar dat is bij ritsen ook zo. Alles is relatief.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jan S
Berichten: 397

#15 , 12 sep 2011 13:21

Ik denk dat er een hogere kracht hier meeleest :wink:

Vrijdagavond hetzelfde voor.

File rechts tot aan de rotonde, ik waag het nog eens.

Aan gematigde snelheid omdat ik weet dat het enkel een kwestie van tijd is tot er weer een kamikaze opduikt.

En ja.... deze keer een vrachtwagen (waar ik trouwens netjes een beeld van heb op dashcam :D , zou ik dit delen met zijn baas,,,).
Blokkeert me en deze keer heb ik geen uitweg, dus blijf ik erachter.

Dan duikt er plots een zwaantje op, wringt zich voor de vrachtwagen.
Zet zich dwars voor de vrachtwagen en dwingt hem terug naar rechts.

Waarna ik een volggebaar krijg (en een escorte :lol: ) tot het "ritspunt".

o happy day :)
machtig :lol:
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”