Ritsen! Wie in fout bij aanrijding?

vtec
Berichten: 170

Re: Ritsen! Wie in fout bij aanrijding?

#16 , 12 sep 2011 13:40

Afschaffing van maximum snelheid op autoweg zou het verkeer ook vlotter doen verlopen. Wel grotere kans op meer ongevallen, maar dat is bij ritsen ook zo. Alles is relatief.....
dat klopt niet (en daar pleit ik ook niet voor); de maximale capaciteit van een autostrade wordt bereikt bij een snelheid van circa 70 km/h; de exacte snelheid ken ik niet vandaar de 'circa' - dit is dan ook de snelheid die bij het zgn. blokrijden wordt aangehouden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#17 , 12 sep 2011 13:56

Aan 140 km per uur kunnen er per tijdseenheid dubbel zoveel auto's over een weg rijden als tegen 70 km per uur.
Eenvoudige rekenkunde. Bij ritsen is het eerder hogere wiskunde.....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Purple
Topic Starter
Berichten: 246

#18 , 12 sep 2011 14:01

Afschaffing van maximum snelheid op autoweg zou het verkeer ook vlotter doen verlopen. Wel grotere kans op meer ongevallen, maar dat is bij ritsen ook zo. Alles is relatief.....

Volgens mij zijn het niet de systemen die falen, maar zijn het de mensen!

In Nederland en Duitsland wordt er zonder problemen 'geritst'.

Ik pleit zeker niet voor afschaffing max snelheid op snelweg, want de belgische wegen kunnen dat gewoon niet aan (staat v/d weg, elke 5km een afrit,....).
Maar in Duitsland werkt het wel. Er vallen wel 2x meer doden op de snelweg, maar ze zijn dan ook met +/-8x meer.

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#19 , 12 sep 2011 14:26

Aan 140 km per uur kunnen er per tijdseenheid dubbel zoveel auto's over een weg rijden als tegen 70 km per uur.
Eenvoudige rekenkunde. Bij ritsen is het eerder hogere wiskunde.....
Bij een verdubbeling van de snelheid dient er ook meer afstand gehouden te worden tussen de auto's. Een verdubbeling van het debiet zal het dus zeker niet zijn. Verder dient men ook rekening te houden met in- en uitvoegend verkeer, auto's die van rijvak veranderen en hier meer plaats voor nodig hebben, ... In plaats van eenvoudige rekenkunde heeft U chaostheorie nodig.

jean pierre1950
Berichten: 194

#20 , 12 sep 2011 16:21

Ik vind ritsen dom, achteraan aanschuiven en je beurdt afwachten. want je laat een inschuiven voor jouw en een seconde later is er opnieuw een enz. uiteindelijk laat je tien wagens je voorbij steken en jij schuift altijd maar op naar achteraan. Ritsen is voor de mensen die geen tijd geven voor aan te schijven. En op een autostrade zijn er dan voor een afrit twee banen bezet. Dus het verkeer wordt gestropt door te ritsen.

Franciscus
Berichten: 38590

#21 , 12 sep 2011 17:07

Indertijd .... jaren geleden eens meegewerkt aan een test. Ritsen of niet ritsen ..... er was een merkelijk verschil in doorstroming.
Maar men heeft het idd nog altijd niet door.
Het zou beter zijn dat op de borden nog een tekst zou staan met hier ritsen met een pijl en voor de andere rijstrook een verplichting van 20 of x meter afstand te houden.

Alfred J
Berichten: 190

#22 , 12 sep 2011 17:37

Ik vind ritsen dom, achteraan aanschuiven en je beurdt afwachten. want je laat een inschuiven voor jouw en een seconde later is er opnieuw een enz. uiteindelijk laat je tien wagens je voorbij steken en jij schuift altijd maar op naar achteraan. Ritsen is voor de mensen die geen tijd geven voor aan te schijven. En op een autostrade zijn er dan voor een afrit twee banen bezet. Dus het verkeer wordt gestropt door te ritsen.
Je vindt ritsen hoogstwaarschijnlijk dom omdat je het principe niet snapt. Ritsen is niet enkele auto's voorlaten, tot wel tien in uw voorbeeld. Ritsen is één auto voorlaten, je achterligger laat er ook één voor enz. Wanneer dat gevolgd wordt, is ritsen zeer interessant.

William 13
Berichten: 28

#23 , 12 sep 2011 19:47

Het zou beter zijn dat op de borden nog een tekst zou staan met hier ritsen met een pijl en voor de andere rijstrook een verplichting van 20 of x meter afstand te houden.
Een doorlopende witte lijn tot vlak voor het ritspunt en daar pas een onderbroken witte lijn ter grootte van één auto zodat rijstrook veranderen
voor beide rijen verboden is, behalve op het ritspunt.
En als het kan het invoegpunt op sommige plaatsen verleggen van rechts naar links zodat mensen op het rechterrijvak naar links moeten invoegen. Op die manier heeft iedereen het snel door en is er geen onderscheid meer tussen de 'brave rechtsrijdende volger' en de 'linksrijdende egoïst die vanvoor ergens tussen wil kruipen'.
En een regeltje extra in de wegcode natuurlijk.
In sommige buurlanden is ritsen de normaalste zaak. De gemiddelde Belg kijkt niet verder dan zijn eigen bumper.
Wij hebben, jammer genoeg, nood aan regeltjes, anders doen we enkel wat het best is voor ons zelf.
Hoffelijkheid, empathie, ze zijn ver te zoeken in ons verkeer. Hier schiet men vlak voor je de baan op omdat ze anders 5sec langer moeten wachten.
Jij mag dan flink in de remmen. Gelukkig rijdt er niemand achter je, helemaal niemand!
Oh ja, die voorschieter moet er wel honderd meter verder terug af natuurlijk he.
Of vrachtwagens die anderhalve rijstrook opeisen in onze bebouwde kom, vind ik ook altijd leuk.
Kiezen of je de fietsers rechts onderuit maait of vrachtwagenvoer wordt...dan maar remmen en aan de kant zeker?
Vroeger was autorijden ontspannend..

Jan S
Berichten: 397

#24 , 12 sep 2011 22:39

Ik vind ritsen dom, achteraan aanschuiven en je beurdt afwachten. want je laat een inschuiven voor jouw en een seconde later is er opnieuw een enz. uiteindelijk laat je tien wagens je voorbij steken en jij schuift altijd maar op naar achteraan. Ritsen is voor de mensen die geen tijd geven voor aan te schijven. En op een autostrade zijn er dan voor een afrit twee banen bezet. Dus het verkeer wordt gestropt door te ritsen.
niet te geloven dat er blijven mensen zijn die systemen 'dom' vinden terwijl het net zij zijn die te 'dom' (laat ons de persoon in kwestie het voordeel van de twijfel geven en 'naïef' zijn gebruiken) zijn om het te snappen...
bedankt, u hebt net ons punt gemaakt :wink:
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Redrum
Berichten: 574

#25 , 13 sep 2011 10:09

Ik vind ritsen dom, achteraan aanschuiven en je beurdt afwachten. want je laat een inschuiven voor jouw en een seconde later is er opnieuw een enz. uiteindelijk laat je tien wagens je voorbij steken en jij schuift altijd maar op naar achteraan. Ritsen is voor de mensen die geen tijd geven voor aan te schijven. En op een autostrade zijn er dan voor een afrit twee banen bezet. Dus het verkeer wordt gestropt door te ritsen.
De bedoeling is dat de linkerrijstrook even vol zit als de rechtrrijstrook en dan is er van inhalen zoals nu geen sprake meer. Het is wel zo dat de discipline er ook zal moeten zijn bij diegenen die zich op de linkerrijstrook bevinden, iets waar het in de huidige situatie inderdaad wel eens aan ontbreekt. Wie nu vindt dat hij recht heeft op ritsen terwijl dat nog niet wettelijk geregeld is, en zich dus niet houdt aan de geldende voorrangsregels, zou beter zwijgen over verkeersdiscipline, hardleerse chauffeurs en dergelijke.

Het wettelijk ritsprincipe zoals nu gepland zal trouwens niet gelden bij op- of afritten, dat is een groot misverstand. Ritsen is niet bedoeld om het inhalen of het van rijstrook veranderen te vervangen, maar om het verkeer bij vermindering van rijstroken vlotter te doen verlopen.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#26 , 14 sep 2011 22:25

conclusie
De Belgische chauffeur is niet voldoende opgevoed om

- de andere en zelf te ritsen
- zelf samen met de anderen in de file te staan
egocentrisme en kuddegedraag komen veel en gelijktijdig voor op de autostrade.

Je eigen gedrag bepaald hoe groot je bent als mens.
als iedereen ritst rits ik mee. als iedereen braaf in de file wacht dan doe ik dat ook. en dan hang ik niet het haantje uit dat de anderen eens wil laten zien hoe
je het verkeer vlot kan laten verlopen. The wise guy uithangen in het verkeer met welk excuus ook is nooit te verdedigen. Beetje tact en z'n manieren houden
zou zoveel agressie kunnen voorkomen. En dat is mijn inziens van toepassingen voor de legevakdoorrijders als voor de blokkeerders van voorgaande.

Persoonlijk denk ik niet dat die soms paar honderd meter vrije linkerstrook echt het verkeer vlot laat verlopen. Dit kan mijn inziens alleen van toepassing zijn als alle verkeer op de dichtst bijgelegen rijstrook (meestal dus de middenste) voldoende afstand houdt om echt het ritsen in een vloeiende beweging te laten gebeuren. Maar wij Belgen zijn olympisch kampioen in bumperkleven dus dat lukt niet. Je moet tegenwoordig ook eens
proberen om een beweging naar links te maken en in te voegen. tegenwoordig is het blijkbaar een ziekte om continue links te blijven rijden, liefst + 120 en als het even kan op vijf zes meter achter elkaar. Ik snap dan ook niet goed waarom men overal midden en rechts rijvak aan het herstellen of hernieuwen is. Ze worden blijkbaar minder en minder gebruikt :mrgreen: :mrgreen:
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Jan S
Berichten: 397

#27 , 15 sep 2011 09:37

Raar maar waar; gisteren op de E17 tussen Gent en Antwerpen 'proper' kunnen ritsen aan de werken rond Lokeren (?)! Dat we dat nog mogen meemaken :mrgreen:
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#28 , 15 sep 2011 21:34

Raar maar waar; gisteren op de E17 tussen Gent en Antwerpen 'proper' kunnen ritsen aan de werken rond Lokeren (?)! Dat we dat nog mogen meemaken :mrgreen:
klopt idd als een bus en als er geremd moet worden dan is het meestal een arrogant voorkruipertje die niks van ritsen snapt of een pezeweverke
dat de ritser er niet wil tussen laten door wat extra gas te geven en geen opening te laten met de voorligger.
Nu als ik in mijn spiegeltje zo'n voorkruipertje zie komen afgevlogen waarvan je weet die gaat tot het uiterste slaat dan alles dicht en wringt zich er
tussen tja ..... die doet mijn voet soms ook wel jeuken :mrgreen: :mrgreen: voor wat hoort wat hé :twisted:
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”