bewijslast: wie?

lagavulin
Topic Starter
Berichten: 21

bewijslast: wie?

#1 , 08 sep 2011 17:22

Goed, ik weet dat je niet door het oranje mag, en ik maak er gewoonte van te stoppen wanneer ik kan. Nu heb ik een boete voor door oranje rijden...niet leuk...echter, op dit kruispunt slaan 2 rijvakken af, waarbij veel bussen af slaan. Als een bus naast mij staat zie ik geen lap meer...ook al: ik rem niet als er iemand vlak achter mij hangt... maar hoe kan ik dat weten? Punt is, als ik in fout ben zal ik die 100 euro betalen, dat is normaal. Maar als ik er niet kon aan doen val ik nog liever dood...bij wie ligt de bewijslast hier in feite?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 08 sep 2011 17:50

agent kan u "in de vlucht" opschrijven en verbaliseren

pv heeft bijzondere bewijswaarde, wat de agent verklaard word dan ook als "waarheid" aanzien; maar u mag met alle middelen uw onschuld bewijzen.

als u van mening bent dat u niet meer op tijd kon stoppen zonder achterliggers te hinderen/ in gevaar brengen en dat uw zicht op het verkeerslicht werd gehinderd door afslaande voertuigen ( in uw geval bussen ), dan moet u dit gewoon op het antwoord formulier invullen, het is uiteindelijk de politierechtbank die zal oordelen.

een agent kan niet oordelen hoe u op dat moment de verkeerssituatie ervaart, tenzij hij door uw ogen kan kijken ;)

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 08 sep 2011 23:26

Politieambtenaar kan na het lezen van uw aangebrachte elementen, deze vergelijken met wat zij/hij gezien hebben en dit eveneens vermelden in een navolgend PV zodat parket/ rechter daar gebruik kan van maken om zaak te klasseren.
Dit gebeurt meer dan men zou denken.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”