niet verzekerd voertuig op de openbare weg

liesg
Topic Starter
Berichten: 2

niet verzekerd voertuig op de openbare weg

#1 , 02 sep 2011 12:03

hallo

ik schets even de situatie:
bij de aankoop van een nieuwe tweedehandsauto hebben we nummerplaat en verzekering van onze oude wagen overgezet naar de nieuwe, en in afwachting van het uitmesten van onze garage onze oude wagen enkele dagen op de openbare weg laten staan. Dus zonder nummerplaat noch verzekering. Gevolg: weggetakeld, dagvaarding politierechtbank.

Dus ik contacteer (telefonisch) mijn rechtsbijstandsverzekering (bij de gezinspolis, want ik ga ervan uit dat mijn autoverzekering vanaf de overzetting enkel tussenkomt in gevallen betreffende de nieuwe wagen) waar een dame mij verzekert dat de rechtskosten gedekt zijn en dus ga ik op zoek naar een advocaat. Tot ik plots een bericht krijg van de verzekeringsmaatschappij dat de kosten niet gedekt zijn wegens volgende clausule: In de gezinpolis zijn wij nooit rechtsbijstand verschuldigd voor geschillen waarmee de verzekerde geconfronteerd wordt als eigenaar,houder of bestuurder van een motorvoertuig.

De advocaat heeft uiteraard al kosten gemaakt, heeft er iemand enig idee tot hoeveel dit kan oplopen, hij is met vakantie en ik kan hem niet contacteren.
Is er enige kans dat ik de verzekeringsmaatschappij toch kan verplichten tussen te komen, of is mijn telefonisch gesprek niets waard?
Ervan uitgaande dat de advocaat nog niet te veel kosten gemaakt heeft en ik verder geen beroep op hem doe, zou het in mijn nadeel zijn mijn zaak zelf te bepleiten voor de rechtbank? Wat raden jullie mij aan?

Alvast bedankt voor de reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden
Berichten: 2810

#2 , 02 sep 2011 12:39

De boete op dergelijke overtreding werd (wordt?) berekend op het vermogen van de wagen.
Indien het een kleine wagen betreft, meen ik dat u deze boete beter onmiddellijk regelt.
U hebt een fout gemaakt en deze werd vastgesteld, noch uw rechtsbijstandverzekeraar, noch uw advokaat kan aan dit feit iets wijzigen.

Wellicht komen er nog eens takelkosten bij, en zal het takelbedrijf u nog extra kosten gaan aanrekenen voor het stallen van de wagen.
Onmiddellijk de wagen daar weghalen, bijvoorbeeld door uw verzekering in te lichten dat u de rijplaten voor deze rit even terug overhangt.
Zo snel mogelijk de wagen weghalen bij het takelbedrijf.
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 02 sep 2011 12:51

iets ingewikkelder.
Wagen zonder inschrijving en verzekering zijn volgende inbreuken
- niet verzekerd voeren
- geen inschrijving
- eventueel verlopen schouwing
Was wagen een wrak dan kan er nog een milieuinbreuk bijkomen.
Mogelijk rijverbod wegens feit 1. Ook al stond het voertuig daar maar te staan. En gezien de overschrijving van verzekering al gedaan was 'kan' de verzekering u niet meer bijstaan voor dit voertuig.
Uiteraard de takelkosten.

Reclame

lucgescheiden
Berichten: 2810

#4 , 02 sep 2011 13:09

Ik meen dat een agent die dergelijke overtreding vaststelt, menselijkerwijs
even in de buurt had mogen navragen van wie de wagen is, vooralleer hij de moeite nam om hier de takeldienst op te zetten.
Blijkbaar kan alles in regeltjes gegoten worden, behalve een menselijk beleid.
Handige documenten voor Personenrecht

liesg
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 02 sep 2011 14:18

Het betreft hier een voorval van ondertussen al meer dan een jaar geleden, dus we hebben inderdaad reeds takelkosten en kosten voor het stallen van de wagen betaald. Bovendien hebben we de wagen raprap zo verkocht aan een garagist die er direct wou omgaan bij de takeldienst, zwaar onder de prijs, maar we waren er zo van geschrokken dat we zo snel mogelijk van die auto vanaf wouden.

Ik weet dat we een overtreding gemaakt hebben, moest ik gewoon een boete krijgen, ik zou ze zo betalen al was het maar om deze hele historie achter mij te laten. Maar ik ben dus opgeroepen voor de politierechtbank in oktober, en nu heb ik waarschijnlijk nog extra (overbodige?) kosten voor een advocaat gemaakt omdat ik zo naief geweest ben die dame op haar woord te geloven aan de telefoon. Ik heb ook helemaal geen ervaring met dit soort toestanden, nog nooit in mijn leven een verkeersboete gekregen, dus ik besef nu pas dat het eigenlijk mogelijk is jezelf, zonder advocaat, te verdedigen, al weet ik niet goed of dit geen nadeel kan betekenen voor een juridische leek.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#6 , 02 sep 2011 15:06

Ai, uit ervaring weet ik dat; eens je voor de politierechtbank wordt geroepen de boetes kunnen oplopen tot een veelvoud.
En zelfs indien u zou 'vrijgesproken' worden, dient u nog eens mee te betalen aan een of ander fonds...
klinkt niet optimistisch dus!
Handige documenten voor Personenrecht


Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”