Beste Forumleden,
Ik zit al een tijdje met deze prangende vraag over mijn fiets.
Ik heb voor de hobby een elektrische fiets die iets te veel vermogen heeft om nog als "fiets" door te kunnen, de wet schrijft in grote lijnen voor volgens mij dat je 250 watt opgenomen vermogen mag hebben ( wat neerkomt op 200 watt schoon aan het wiel ) en de hulpmotor alleen mag werken wanneer getrapt wordt, dus echt als hulpmotor.....en dit allemaal tot maximaal 25 kmh
Mijn fiets echter loopt 45 kmh zonder pedaalwerking en verbruikt hierbij rond de 1500 watt, het is een zware fiets, brede banden en een flinke bestuurder, tesamen rond de 160 kilo.
Vraag is:
A: Zou het mogelijk zijn om de fiets als brommer in te schrijven en te laten verzekeren.
B: Bij wie of welke instantie doe ik dat.
C: Moet hij aan bepaalde eisen voldoen qua remmen, verlichting, helmplicht enz enz.
Reden voor deze vragen is dat ik onlangs door het oog van de naald gekropen ben i.v.m een aanrijding, deze was buiten mijn schuld om waarbij ik op een voorrangsweg reed en iemand mij in de flank aanreed, gelukkig mankeerde ik niets maar de fiets was eigenlijk technisch total loss, ik heb vrij makkelijk bijna 1000 euro uitgekeert gekregen van de verzekering van die dame die mij over het hoofd zag..... Oh ja fiets is weer ok na wat buig en trekwerk.........
Door dit alles realiseer ik wel dat het omgekeerde ook mij kan gebeuren, dus ongeluk door mijn schuld, en als aan het licht komt dat de fiets niet conform is, dan ben ik financieel natuurlijk zwaar het sigaar.....
Ik zou er dus wat voor over hebben om de "bromfiets" legaal op de weg te krijgen, maar waar te beginnen, ik heb sowieso al helemaal geen papieren van het apparaat.
Wellicht weet iemand meer, het hele fenomeen elektrische fiets of voertuig staat nog in de kinderschoenen aldus ook de wetgeving denk ik.