overtreding op strafregister

Huurder
Topic Starter
Berichten: 8

overtreding op strafregister

#1 , 31 aug 2011 14:18

in 2008 heb ik voor de politierechtbank een veroordeling gekregen voor een verkeersovertreding (rood licht genegeerd). Hiervoor heb ik de opgelegde boete betaald en mijn rijbewijs 8 dagen moeten inleveren.
Voor een interim-opdracht in het onderwijs, heb ik nu een bewijs van goed gedrag en zeden (model 2) / strafregister aangevraagd. Hierop staat deze veroordeling van 2008 vermeld.
Kan iemand mij zeggen hoe lang dit vermeld blijft op het strafregister ? Kan deze vermelding van het strafregister verwijderd worden ?
Kan zo'n vermelding een bezwaar vormen voor een interim-opdracht in het onderwijs ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38607

#2 , 31 aug 2011 20:05

Hangt van een aantal factoren af.... ook of intrekking al of niet een maatregel was. In dat geval blijft het staan.
Normaal verdwijnt een veroordeling na 3 tot 5 jaar.
U kan ook eerherstel vragen maar ik denk dat het sop de kool niet waard zal zijn.
Informeer eens bij je kwartieragent ...deze kan dan navraag doen en hij/zij is ook diegene die het onderzoek moet doen.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 01 sep 2011 11:18

“Art.619.Veroordelingen tot een politiestraf worden uitgewist na een termijn van drie jaar te rekenen van de dag van de definitieve rechterlijke beslissing waarbij zij zijn uitgesproken...Het vorige lid is niet van toepassing op veroordelingen die een vervallenverklaring of ontzetting inhouden uitgesproken volgens het vonnis waarvan de gevolgen zich over meer dan drie jaar uitstrekken...”(Wetboek van Strafvordering 17 november 1808).

Onderzoek of de geldboete politioneel of correctioneel(=ten minste acht dagen) was .
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”