parkeerschijf wanneer moet je die nou .....

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

parkeerschijf wanneer moet je die nou .....

#1 , 29 aug 2011 20:04

Moet je ook een parkeerschijf leggen als je aan het laden en lossen bent. Voertuig staat dan gewoon tussen de andere auto's in de juiste richting.
Deuren en laadkleppen staan open en zijn in werking. Aan de overkant van de straat liggen materialen die moeten worden ingeladen
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 aug 2011 20:12

Als je in een blauwe zone staat moet je steeds je schijf leggen, ook als je aan het laden en lossen bent.

Franciscus
Berichten: 38590

#3 , 29 aug 2011 20:30

Laden en lossen 'kan' een ganse dag duren. Echter het tekenen van de bestelbon is parkeren. :D

Reclame

Turaki
Berichten: 6870

#4 , 30 aug 2011 07:40

Als je in een blauwe zone staat moet je steeds je schijf leggen, ook als je aan het laden en lossen bent.
Uit de Wegcode:
27.1.1. Elke bestuurder die, op een werkdag of op de dagen vermeld op de signalisatie, een auto parkeert in een zone met beperkte parkeertijd, moet op de binnenkant van de voorruit of, als er geen voorruit is, op het voorste gedeelte van het voertuig een parkeerschijf aanbrengen, die overeenstemt met het model dat bepaald is door de Minister van Verkeerswezen.

Nergens staat iets over stilstaan, dus bij enkel stilstaan is een parkeerschijf niet nodig. Stilstaan moet wel zeer strikt bekeken worden. Zoals Fransiscus al aanhaalde, elke actie die niet (in dit geval) laden en lossen is, zoals bestelbon tekenen, bestelling plaatsen, betaling in orde brengen, is parkeren.

Franciscus
Berichten: 38590

#5 , 30 aug 2011 23:41

En het stilstaan, laden en lossen moet zichtbaar zijn. Politie moet kunnen zien dat er activiteit is.
Dus op en af .....niet na 10' terugkomen en zeggen dat je aan het lossen/laden was.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 aug 2011 09:27

En het stilstaan, laden en lossen moet zichtbaar zijn. Politie moet kunnen zien dat er activiteit is.
Dus op en af .....niet na 10' terugkomen en zeggen dat je aan het lossen/laden was.
Nochthans werd tijdens mijn rijopleiding het voorbeeld aangehaald van een grootmoeder die slecht te been was en in het hoogste appartement woonde in een gebouw zonder lift. Mevrouw naar beneden helpen kan inderdaad 10' duren, en toch bent U dan aan het laden/lossen (zonder dat de politie deze activiteit ziet).

Franciscus
Berichten: 38590

#7 , 31 aug 2011 20:11

Binnen in de hal afzetten en dan u auto gaan verplaatsen. Daarna kan je gerust al je tijd nemen om grootmoeder naar bovenste verdieping te brengen.

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 aug 2011 20:35

Franciscus, ik weet ook wel dat er meer praktische oplossingen voor het probleem zijn, maar juridisch doet men niks verkeerd.

ganapathi tantra
Topic Starter
Berichten: 1340

#9 , 31 aug 2011 21:28

En het stilstaan, laden en lossen moet zichtbaar zijn. Politie moet kunnen zien dat er activiteit is.
Dus op en af .....niet na 10' terugkomen en zeggen dat je aan het lossen/laden was.

onze ploeg die een stuk glas moest vervangen was klaar en duidelijk aanwezig en bezig met het lossen van werkgerief
en materialen terwijl de andere reeds stuk glas had gedemonteerd zodat dit direct kon worden opgeladen om daarna
het werk verder af te werken NADAT de wagen was verplaatst.

Maar ik vermoed dat de 2 rooie kabouters een mimim deeltje hadden van een lid en waarschijnlijk is de opmerking: Meneer wij
gaan met u niet in discussie als ge wilt schrijven dan schrijft ge maar en voor u ook nog ne prettigen dag. Ik vermoed dus dat
de "bekeuring" door die 2 parkeerpillewieters er één was uit penisnijd.

Nu ja de klant, zijn schoonmoeder en de hulp kind en gezin willen wel een verklaringetje afleggen van het gebeuren. Vraag is
alweer of het sop de kool waar dis maar als we telkens onze princiepes gaan opgeven uit finaciele overweging waar moet dat dan
eindigen.
Zou het de moeite zijn om dit aan te vechten want die nieuw aangestelde parkeerbedrijven hebben niks te zien met enige vorm
van preventief beleid inzake parkeren maar alles met geldklopperij. Een agent wil in deze nog naar je argumenten luisteren.
Die parkeer-sjchhmucks werken blijkbaar op commissie Ik begin al te vermoeden dat ze door hun gedrag over een paar jaar
en net zoals bvb in Groot Brittanie één van de meeste gehate straatbeelden zullen zijn. Nu ja als ik er één zie ga ik toch niet
vertellen dat hij moet oppassen als ik uit mijn ooghoek een hondedrol in de lijn van zijn voetstappen zie liggen
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Franciscus
Berichten: 38590

#10 , 01 sep 2011 09:28

En wat is het belang van uw opmerkingen???

nootje
Berichten: 9

#11 , 01 feb 2012 13:13

Ik woon in een brede straat die ze voor de veiligheid versmalt hebben met betonblokken in het midden.
Mag men even dubbel staan om boodschappen te lossen ? Want ik heb daar reeds een opmerking (geen boete) voor gekregen.....

Jan S
Berichten: 397

#12 , 03 feb 2012 12:15

Ik woon in een brede straat die ze voor de veiligheid versmalt hebben met betonblokken in het midden.
Mag men even dubbel staan om boodschappen te lossen ? Want ik heb daar reeds een opmerking (geen boete) voor gekregen.....
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod

Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid : [...]
Ik vermoed dus van niet.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

artemis
Berichten: 3293

#13 , 03 feb 2012 12:42

Ik weet niet of het overal zo is, maar in Antwerpen mag je overal 10 minuten gratis parkeren. Je moet dan wel een bonnetje uit de parkeerautomaat gaan halen. Kan voldoende tijd zijn om de grootmoeder naar boven te gaan brengen of halen of om de bestelbon te laten tekenen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”