Is het wel zeker dat je een bouwtoelating nodig hebt voor het aanleggen van een verharding in de voortuin? Ik meen van niet.
Art. 4.2.1. Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning:
5° een grond gewoonlijk gebruiken, aanleggen of inrichten voor:
a) het opslaan van gebruikte of afgedankte voertuigen, of van allerlei materialen, materieel of afval,
b) het parkeren van voertuigen, wagens of aanhangwagens
Dan telt die waarschijnlijk niet hier in LeuvenIs het wel zeker dat je een bouwtoelating nodig hebt voor het aanleggen van een verharding in de voortuin? Ik meen van niet.Art. 4.2.1. Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning:
5° een grond gewoonlijk gebruiken, aanleggen of inrichten voor:
a) het opslaan van gebruikte of afgedankte voertuigen, of van allerlei materialen, materieel of afval,
b) het parkeren van voertuigen, wagens of aanhangwagens
iemand hier nog een antwoord op misschien? bedankt!Sinds 1978 ben ik eigenaar van een rijhuis in een wijk die in de zestiger jaren werd gebouwd.
Elke 'unit' bestaat uit vier huizen: twee huizen met garage en in het midden twee rijhuizen zonder garage.
Alle huizen hebben een voortuin met een oprit.
Geen enkele eigenaar van een rijhuis heeft ooit toelating gekregen om de stoep te laten aflopen om een officiële oprit van te maken.
Het is niet verboden om op die 'oprit' te parkeren, maar meestal is dat onmogelijk omdat geparkeerde auto's de doorgang blokkeren.
Op de hoek van de straat is immers een taverne en vele bewoners hebben ondertussen 2 of meer auto's.
Als je eraf wil en de uitrit is geblokkeerd dan kan komt de politie niet afslepen.
Ik denk niet dat jij aan de huidige parkeersituatie iets zal kunnen veranderen.
Het is misschien wel mogelijk een bewonerskaart te bekomen, zodat die jaarlijkse parkeerkost wegvalt.
in mijn notariële akte las ik iets van de wet op de stedebouw van 1962.Alles dat voor 1962 bijgebouwd is zonder vergunning wordt dan automatisch goedgekeurd. Onze oprit ligt er al van voor 1962 geloof ik. Dus als ik dit zou kunnen bewijzen zou dat parkeervak er eigenlijk niet mogen liggen? Toen ik bij de gemeente langs ging stond onze oprit (als enige van heel de straat) ook op het stratenplan. Waarom zou men een onofficiële oprit opnemen in het stratenplan? wil toch zeggen dan denk ik dat hij wel officieel is?
De wetgeving rond ruimtelijke ordening en stedenbouw is in 1962 tot stand gekomen. Natuurlijk stonden er voor die tijd al veel woningen en gebouwen. Alle gebouwen die dateren van voor april 1962 worden geacht vergund te zijn. Voor verbouwings- of aanpassingswerken die je aan zulk een woning wenst uit te voeren moet je natuurlijk wel de nodige vergunningen aanvragen.iemand hier nog een antwoord op misschien? bedankt!Sinds 1978 ben ik eigenaar van een rijhuis in een wijk die in de zestiger jaren werd gebouwd.
Elke 'unit' bestaat uit vier huizen: twee huizen met garage en in het midden twee rijhuizen zonder garage.
Alle huizen hebben een voortuin met een oprit.
Geen enkele eigenaar van een rijhuis heeft ooit toelating gekregen om de stoep te laten aflopen om een officiële oprit van te maken.
Het is niet verboden om op die 'oprit' te parkeren, maar meestal is dat onmogelijk omdat geparkeerde auto's de doorgang blokkeren.
Op de hoek van de straat is immers een taverne en vele bewoners hebben ondertussen 2 of meer auto's.
Als je eraf wil en de uitrit is geblokkeerd dan kan komt de politie niet afslepen.
Ik denk niet dat jij aan de huidige parkeersituatie iets zal kunnen veranderen.
Het is misschien wel mogelijk een bewonerskaart te bekomen, zodat die jaarlijkse parkeerkost wegvalt.
in mijn notariële akte las ik iets van de wet op de stedebouw van 1962.Alles dat voor 1962 bijgebouwd is zonder vergunning wordt dan automatisch goedgekeurd. Onze oprit ligt er al van voor 1962 geloof ik. Dus als ik dit zou kunnen bewijzen zou dat parkeervak er eigenlijk niet mogen liggen? Toen ik bij de gemeente langs ging stond onze oprit (als enige van heel de straat) ook op het stratenplan. Waarom zou men een onofficiële oprit opnemen in het stratenplan? wil toch zeggen dan denk ik dat hij wel officieel is?
behalve in blankenbergeAlle gebouwen die dateren van voor april 1962 worden geacht vergund te zijn.
Uit het arrest van cassatie, vermeld in mijn eerste post:Op een BPA staat de voortuin ingekleurd als voortuin en niet als inrit.... wat het niet is want u rijdt nergens in men blijft staan.
Het zijn de gemeentebesturen die niet willen optreden maar wel eisen dat de politie de regels laat respecteren..
Heel het verhaal is geen juridische maar een politieke kwestie ...tot hier ook de bom barst en dan zal men plots hard en rechtvaardig reageren (cfr recreatiezones en vaste bewoning).
Je noteert alvast de naam van de ambtenaar, en de reden waarom volgens deze ambtenaar een met luchtfoto's bewezen oprit mag geblokkerd worden. .........En je zegt dat je een afschrift hebt van een melding bij de politie waarin staat dat ambtenaar X weigert een verklaring te ondertekenen die zegt dat het college beslist heeft dat je oprit mag geblokkeerd wordenn met een parkeerplaats.