parkeervak voor inrit

lucgescheiden
Berichten: 2810

Re: parkeervak voor inrit

#46 , 01 sep 2011 18:26

Mss ergens een straatzicht te vinden op een oude postkaart...?
Heeft u gemeente een gemeentelijk archief? foto's van evenementen of stoeten uit die tijd...?
Handige documenten voor Personenrecht

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
waldek2
Berichten: 114

#47 , 01 sep 2011 18:45

Er is daar bij de NGI-verkoopsbalie een dame, wonende in Leefdaal, die een programma heeft op haar PC ( in haar bureau ) zodat ze weet welke niet-standaard luchtfoto's ook in aanmerking kunnen komen voor uw stafkaart-coordinaten. Opgepast dat is geen officiele tool. Wie weet heeft een of andere collega dat zelf ontworpen, zonder dat ze het openlijk mogen gebruiken. Op deze dienst ( onder het ministerie van defensie ) zijn ze nogal strikt en misschien is de tool niet goedgekeurd door "de directeur-generaal". Niet-standaard foto's zijn gemaakt tijdens speciale projecten zoals de prospectie en studie van de aanleg van autostrades. En een vliegtuig dat zijn camera aanzet kan gemakkelijk 10 km te vroeg en 10 km te lang beelden gemaakt hebben.
Op de luchtfoto's zal je je uiterste best moeten doen om via een eerste aanknopingspunt iets te herkennen. Dus voorzie de nodige tijd.
En de foto's van de jaren 50 zijn wazig. Die van de jaren 60-tig zijn al beduidend beter. Wie weet is een foto van de jaren 62 - 63 ook ok.

IQ1984
Topic Starter
Berichten: 9

#48 , 01 sep 2011 18:58

van onze gemeente hebben ze blijkbaar foto's van 1954, 1961 en later. Dus die van 1961 lijken me geschikt. Hopelijk vind ik mijn huis en oprit er op terug

Reclame

IQ1984
Topic Starter
Berichten: 9

#49 , 30 apr 2013 08:31

oké even een oude topic terug bovenhalen :)
uiteindelijk is het me niet gelukt om op een luchtfoto van 1961 te oprit te herkennen. Te onduidelijke foto's en net schaduw aan de voorzijde van mijn woning.

Maar nu zie ik net een artikel in het nieuwsblad over iemand met ramen in zijn appartement aan de zijmuur (op de grens van het perceel) die nu door een nieuw gebouw ernaast zijn dichtgemetst. Ramen op een perceelsgrens mogen uiteraard niet maar ze zijn er al meer dan 30 jaar dus zijn een 'verworven recht'

http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... 9_00560933" onclick="window.open(this.href);return false;


Geldt dit dan ook voor een oprit? Als ik foto's van na 1962 (wet op de stedenbouw) maar van voor 1981 heb (30 jaar voor het parkeervak geplaatst werd) zou deze oprit dan ook een 'verworven recht' zijn?

Oude Belg
Berichten: 3192

#50 , 30 apr 2013 09:40

Het is geen oprit, het is een voortuin.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Turaki
Berichten: 6870

#51 , 30 apr 2013 10:36

Het is geen oprit, het is een voortuin.
Heb nog eens uw geposte arrest nagelezen, en ik leidt hieruit af dat enkel indien men ter goeder trouw kan twijfelen aan de functie, men hiervoor kan vrijgesproken worden als een parkeerovertreding wordt vastgesteld. Voor de rest is de inrij het gedeelte aan de straat dat toegang geeft tot de parkeerplaats, eventueel aangelegd in de voortuin.
De parking ligt op de eigendom (wel of niet vergund is niet van belang voor de wegcode), en de inrij geeft toegang tot de parking. Ervoor parkeren is dus nog steeds parkeren voor een inrij, en bijgevolg verboden (ook als er een parkeervak is geschilderd).

IQ1984
Topic Starter
Berichten: 9

#52 , 30 apr 2013 12:09

Bedankt Turaki. Ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad met auto's die onze wagen blokkeren. Maar toch zou ik graag dit vak verwijdert zien. Aan de overkant van de straat zijn geen vakken en daar kunnen ze nog wel altijd op hun oprit parkeren. In de volgende straat hebben ze één 'oprit' wel vrij gelaten en bij ons in de straat niet. Ik zie zo ook de logica niet meer.
Trouwens alle garages bij ons de wijk (waar natuurlijk geen vak voor staat) zijn achteraf ook gewoon zelf door de bewoners geplaatst. Het bijgebouwtje voor de buitenste huizen (4 woningen naast elkaar telkens) was vroeger geen garage. Het zou me verbazen moesten al deze eigenaars hebben doorgegeven aan de stad dat ze er een garage van maakten. Mijn oprit ligt er al langer dan veel van die garages er zijn gemaakt

waldek2
Berichten: 114

#53 , 08 mei 2013 13:40

Vanaf de jaren 77, na de vastlegging van het gewestplan, is het gebruikelijk geworden om bij bouwaanvragen of wegenwerken foto's te maken van verschillende hoeken van de toestand van een perceel of straat. Met een beetje geluk is er een foto te vinden van uw oprit met daarop een wagen in de bouwaanvraag van jezelf of van één van Uw buren.
Een gemeente heeft ook een archief : inzage van oude bouwdossiers of straatwerken van om het even wie kan men gewoon aanvragen per brief of e-mail.

Franciscus
Berichten: 38594

#54 , 08 mei 2013 14:31

Politie zal juist niets op papier gezien het een voortuin is/moet zijn.
En DAT het oneigenlijk gebruik kunnen ze dan maar best ineens op papier zetten.
Daarbij een gemeentebeambte heeft geen beslissingsbevoegdheid dat heeft de gemeenteraad EN het college van B& S.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”