parkeervak voor inrit

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: parkeervak voor inrit

#16 , 26 aug 2011 11:16

Als je eraf wil en de uitrit is geblokkeerd dan kan komt de politie niet afslepen.
Tien, en bij mij vertelde de politie dat ze sowieso komen wegslepen wanneer een voertuig geblokkeerd staat. Of het nu een "officiële" oprit is of niet. Als je ziet dat je door ergens te parkeren een andere wagen blokkeert, zou je volgens de agent waar ik mee sprak, in fout zijn, en weggesleept kunnen worden.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#17 , 26 aug 2011 11:27

Het is niet verboden om op die 'oprit' te parkeren, maar meestal is dat onmogelijk omdat geparkeerde auto's de doorgang blokkeren.
Het is niet verboden omdat het over privédomein gaat en de politie daar toch niet kan beboeten. Maar je begaat wel een overtreding door over het voetpad te rijden?

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#18 , 26 aug 2011 11:43

Als je eraf wil en de uitrit is geblokkeerd dan kan komt de politie niet afslepen.
waarop baseren ze zich om niet te slepen?
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

Reclame

bartvdv
Berichten: 1911

#19 , 26 aug 2011 12:17

Als je eraf wil en de uitrit is geblokkeerd dan kan komt de politie niet afslepen.
waarop baseren ze zich om niet te slepen?
Een onterechte inbeslagname openbaar domein van diegene die de overtreding begaat door in zijn voortuintje te parkeren? Terwijl de rest gewoon reglementair parkeert en dus geen overtreding begaat en daardoor iemand onmogelijk kan hinderen?

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#20 , 26 aug 2011 12:46

Een onterechte inbeslagname openbaar domein van diegene die de overtreding begaat door in zijn voortuintje te parkeren? Terwijl de rest gewoon reglementair parkeert en dus geen overtreding begaat en daardoor iemand onmogelijk kan hinderen?
en dan geven ze de andere foutparkeerder toch ook een PV omdat die onmogelijk kan weten of die auto buiten de rijbaan daar wettelijk mag staan, dus mag hij daar niet parkeren
dus moet hij gesleept worden indien degene die buiten de rijbaan staat weg wil
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

IQ1984
Topic Starter
Berichten: 9

#21 , 26 aug 2011 13:54

Sinds 1978 ben ik eigenaar van een rijhuis in een wijk die in de zestiger jaren werd gebouwd.
Elke 'unit' bestaat uit vier huizen: twee huizen met garage en in het midden twee rijhuizen zonder garage.
Alle huizen hebben een voortuin met een oprit.
Geen enkele eigenaar van een rijhuis heeft ooit toelating gekregen om de stoep te laten aflopen om een officiële oprit van te maken.
Het is niet verboden om op die 'oprit' te parkeren, maar meestal is dat onmogelijk omdat geparkeerde auto's de doorgang blokkeren.
Op de hoek van de straat is immers een taverne en vele bewoners hebben ondertussen 2 of meer auto's.
Als je eraf wil en de uitrit is geblokkeerd dan kan komt de politie niet afslepen.
Ik denk niet dat jij aan de huidige parkeersituatie iets zal kunnen veranderen.
Het is misschien wel mogelijk een bewonerskaart te bekomen, zodat die jaarlijkse parkeerkost wegvalt.

in mijn notariële akte las ik iets van de wet op de stedebouw van 1962.Alles dat voor 1962 bijgebouwd is zonder vergunning wordt dan automatisch goedgekeurd. Onze oprit ligt er al van voor 1962 geloof ik. Dus als ik dit zou kunnen bewijzen zou dat parkeervak er eigenlijk niet mogen liggen? Toen ik bij de gemeente langs ging stond onze oprit (als enige van heel de straat) ook op het stratenplan. Waarom zou men een onofficiële oprit opnemen in het stratenplan? wil toch zeggen dan denk ik dat hij wel officieel is?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 26 aug 2011 14:45

Een onterechte inbeslagname openbaar domein van diegene die de overtreding begaat door in zijn voortuintje te parkeren?
Sinds wanneer is een voortuin "openbaar domein"? Dit is toch privé-grond?
Terwijl de rest gewoon reglementair parkeert en dus geen overtreding begaat en daardoor iemand onmogelijk kan hinderen?
Je draait het om. De agent die ik sprak, maakte duidelijk dat een wagen die een andere hindert om weg te rijden NOOIT reglementair geparkeerd kan staan en dus gesleept kan worden op vraag van de eigenaar van de wagen die geblokkeerd staat.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38607

#23 , 26 aug 2011 15:42

Correct, alleen had daar dus nooit een parkeerplaats mogen zijn.
Politie moet voor deze inbreuk ruimtelijke ordening dan ook een afzonderlijk PV opstellen ..... en daar wringt dan een juridisch schoentje :mrgreen:
welke wet van welke datum is van toepassing.

bartvdv
Berichten: 1911

#24 , 26 aug 2011 15:58

Een onterechte inbeslagname openbaar domein van diegene die de overtreding begaat door in zijn voortuintje te parkeren?
Sinds wanneer is een voortuin "openbaar domein"? Dit is toch privé-grond?
Ik bedoelde dat als iemand ten onrechte in zijn eigen voortuintje parkeert, iemand anders niet op de blijkbaar toch reglementaire parkeerplaats kan gaan staan vóór het voortuintje omdat jij anders niet weg zou kunnen rijden; en jij dus ten onrechte een stukje openbaar domein in beslag neemt (de pakeerplaats op de openbare weg).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#25 , 26 aug 2011 16:08

Waarom zou je niet in je eigen voortuin mogen parkeren? Je zet toch in je voortuin wat je zelf wil? Sommigen zetten van die lelijke molentjes of beeldjes, ik zet er mijn auto ;-). Je wagen kan toch enkel "niet-gereglementeert geparkeerd staan" op de openbare weg, niet? Vanaf dat hij op privédomein staat en de eigenaar van het privédomein akkoord gaat, is er toch geen probleem? Al ligt die wagen op zijn dak?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bartvdv
Berichten: 1911

#26 , 26 aug 2011 16:19

Maar dat is nu toch net waar heel de discussie om draait, dat sommigen hun auto in hun voortuintje parkeren, maar dat dat blijkbaar toch niet toegelaten blijkt te zijn. Dat de gemeente parkeervakken gaat maken vóór de voortuintjes, maar niet voor inritten en garages. En dat de bewoners daardoor hun voortuintjes niet meer kunnen/mogen gebruiken om hun auto te parkeren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#27 , 26 aug 2011 16:39

Maar dat is nu toch net waar heel de discussie om draait, dat sommigen hun auto in hun voortuintje parkeren, maar dat dat blijkbaar toch niet toegelaten blijkt te zijn. Dat de gemeente parkeervakken gaat maken vóór de voortuintjes, maar niet voor inritten en garages. En dat de bewoners daardoor hun voortuintjes niet meer kunnen/mogen gebruiken om hun auto te parkeren.
Voor zover ik van de Dendermondse politie begrepen heb is het nochtans niet zo moeilijk:
een inrij (= garage) moet altijd vrij gelaten worden. Een "voortuintje" zoals dat van mij, waar ik parkeer, moet niet vrijgehouden worden. Men mag er perfect en reglementair voor parkeren. De politie zal niet verbaliseren of wegslepen... TENZIJ... er een wagen in dat voortuintje staat, die geblokeerd wordt door de geparkeerde wagen. In dat geval zal wel gesleept worden.

Dus in het geval van "voortuintjes": OPrijden verhinderen door ervoor te parkeren mag, AFrijden verhinderen als er wagens op geparkeerd staan, mag niet.

Zo had ik het begrepen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki
Berichten: 6870

#28 , 26 aug 2011 17:46

Maar dat is nu toch net waar heel de discussie om draait, dat sommigen hun auto in hun voortuintje parkeren, maar dat dat blijkbaar toch niet toegelaten blijkt te zijn. Dat de gemeente parkeervakken gaat maken vóór de voortuintjes, maar niet voor inritten en garages. En dat de bewoners daardoor hun voortuintjes niet meer kunnen/mogen gebruiken om hun auto te parkeren.
Voor zover ik van de Dendermondse politie begrepen heb is het nochtans niet zo moeilijk:
een inrij (= garage) moet altijd vrij gelaten worden. Een "voortuintje" zoals dat van mij, waar ik parkeer, moet niet vrijgehouden worden. Men mag er perfect en reglementair voor parkeren. De politie zal niet verbaliseren of wegslepen... TENZIJ... er een wagen in dat voortuintje staat, die geblokeerd wordt door de geparkeerde wagen. In dat geval zal wel gesleept worden.

Dus in het geval van "voortuintjes": OPrijden verhinderen door ervoor te parkeren mag, AFrijden verhinderen als er wagens op geparkeerd staan, mag niet.

Zo had ik het begrepen.
Fout van de politie: een inrij die onderwerp is van een bouwovertreding, is nog steeds een inrij, en hier dient nog steeds gesleept te worden op vraag van de eigenaar. Dat er niet gesleept wordt bij blokkeren om in te rijden is een urban legend die bij veel korpsen nog steeds bestaat, maar geen enkele wettelijke basis heeft. (Indien iemand anders meent, gelieve wettelijke basis voor te leggen, wegcode maakt hier geen onderscheid.)
Politie kan wel een vaststelling doen van bouwovertreding, en hier afzonderlijk PV voor opmaken.

Om terug te komen bij de topic, indien bouwovertreding lijkt mij deze al lang verjaart. Parkeren voor een inrij blijft steeds verboden (parkeerder kan niet weten dat de oprit illegaal is, en mag dus niet parkeren).

waldek2
Berichten: 114

#29 , 26 aug 2011 19:56

Al eens op google earth gaan kijken ? Daar heeft men luchtfoto's van 2009, 2007, 2003 afhankelijk van je locatie in Vlaanderen.
Ga ook eens bij http://www.bing.com/maps" onclick="window.open(this.href);return false; kijken en dan ga je naar bird's eye en dan verschijnt rond de positeknop <N> twee draairichtingspijltjes. Experimenteer met draaien vanuit verschillende zoom's en met geluk heb je een of twee of drie luchtfoto's.
Ga ook eens bij http://www.agiv.be" onclick="window.open(this.href);return false;. Ga naar geoloketten en dan kleurenortho foto's ..
Hoeveel foto's heb je met je auto geparkeerd op je oprit .. ?
Als je er drie of meer foto's hebt ga er dan mee naar de gemeente, en zegt dat als de parkeerstrook niet verdwijnt voor je woning dat je een melding ( nog geen klacht ) gaat opmaken bij de politie. Je noteert alvast de naam van de ambtenaar, en de reden waarom volgens deze ambtenaar een met luchtfoto's bewezen oprit mag geblokkerd worden. Als hij zijn paraplu opendoet en zegt dat het college dat zo beslist heeft, dan moet hij deze verklaring maar op papier zetten en ondertekenen. Als hij niets wil verklaren, maak alvast die melding bij de politie met de naam van de ambtenaar die weigert iets op papier te zetten. Bel dan de technische dienst om de parkeerplaatsmarkering te laten verdwijnen. Zeg dat ambtenaar X op de hoogte is. En je zegt dat je een afschrift hebt van een melding bij de politie waarin staat dat ambtenaar X weigert een verklaring te ondertekenen die zegt dat het college beslist heeft dat je oprit mag geblokkeerd wordenn met een parkeerplaats.

bartvdv
Berichten: 1911

#30 , 26 aug 2011 20:20

@Waldek... wat wil je daarmee bereiken? Ik vermoed dat de politie jou gewoon terug naar huis stuurt zonder iets. Een voortuintje omvormen tot parkeerruimte is in wezen oneigenlijk gebruik en een inbreuk op de ruimtelijke ordening. Het gaat hier ook niet om een oprit of een garage die geblokkeerd wordt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”