parkeervak voor inrit

IQ1984
Topic Starter
Berichten: 9

parkeervak voor inrit

#1 , 24 aug 2011 20:08

Ik hoop dat deze vraag in het juiste forum gedeelte staat.

Eind 2009 kochten ik en mijn rijwoning zonder garage. In de voortuin is een oprit voor één kleine auto. De wijk waar we wonen ligt er al 60 jaar en men mocht altijd gratis parkeren aan beide kanten van de weg zonder parkeervakken.
Vorig jaar (toen we hier dus net woonden) besliste de gemeente om hier betalend parkeren in te voeren, parkeren aan één zijde van de weg (onze zijde) en om parkeervakken te schilderen. Ik hoorde van mijn buurman dat enkel inritten met garages vrij zouden blijven en andere inritten niet.
Na geïnformeerd te hebben bij de gemeente en mijn situatie te hebben uitgelegd zou men voor onze oprit ook geen parkeervak schilderen. Onze oprit ligt er namelijk al meer dan 40 jaar volgens buren en vorige bewoners.
1 maand geleden werden eindelijk (1 jaar na geplande startdatum) de parkeervakken geschilderd. We waren net op vakantie toen en wat blijkt: toch een parkeervak voor de oprit. Dat hebben ze de dag zelf beslist omdat onze oprit niet officieel is en er nog enkele bewoners in de straat zijn met zo'n onofficiële oprit (die er trouwens nog niet zo lang liggen als de onze) en men niet wil gaan discrimineren. Over de bewoners aan de overkant van de straat die wel hun onofficiële oprit kunnen behouden wordt natuurlijk niet gesproken...

Nu is mijn vraag. Kan de gemeente inderdaad onze onofficiële oprit blokkeren met een parkeervak? De oprit ligt er al meer dan 40 jaar of zelfs langer. Moest men in die tijd zoiets aanvragen? Ook hoorde ik van een bevriende politie inspecteur dat als iets er al zo lang ligt je geen aanvraag meer nodig hebt.
De gemeente had mij vorig jaar ook kunnen informeren over onze onofficiële oprit zodat ik hem misschien nog tijdig kon aanvragen maar dat hebben ze natuurlijk niet gedaan. Zou ik die inrit nu nog officieel kunnen maken?
Nu kunnen we dus voor onze 2 wagen elk jaar een parkeerkaart van 125euro betalen + staat de auto minder veilig op straat.


Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#2 , 24 aug 2011 20:26

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

5° op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen;
dus zelfs al is er een parkeervak, dan nog mag er niemand staan als er buiten de rijbaan een parkeerplaats is
nu moet je enkel nog bekijken of je voortuintje als parkeerplaats gekend is, of als voortuintje
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

lucgescheiden
Berichten: 2810

#3 , 24 aug 2011 20:38

Ik dacht dat er vroeger een aanvraag diende te geschieden; waarna
de stoeprand dieper werd aangelegd om het op- en afrijden te vergemakkelijken.
Als ik me goed herinner diende u de inrit ook aan te geven met een rood-witte ketting, en
een verboden parkeren teken met nummerplaat van het toegestane voertuig.
...
Franciscus?
Handige documenten voor Personenrecht

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 24 aug 2011 22:22

Voortuinen zijn voortuinen en geen parkeerplaatsen.
Gezien geen garage zijn ze door de gemeente ook niet te beschouwen als een garage. Wat u hebt gedaan bewust of onbewust is het negeren van rechtsregels waar andere burgers 1- een garage MOETEN bouwen al of niet inpandig en 2- dan nog gemeentebelasting voor betalen. Het is een inbreuk op de wet stedebouw.
U mag daar dus niet staan en mocht daar in het verleden ook niet staan.

Ik weet in onze gemeente personen die ook hun voortuin hebben omgebouwd tot 'parkeerplaats' .... werd heel snel gecounterd door het plaatsen van enkele paaltjes op het trottoir.

Rood witte ketting en plaatjes zullen de facto niet helpen gezien iemand die in een reglementaire parkeerplaats staat (per definitie) wettelijk geparkeerd staat.
Gezien geparkeerd IN een wettelijke parkeerstrook/vak.

Spijtig genoeg treden gemeentebesturen niet steeds correct op en veroorzaken zo nog meer 'wan' en probleembeleid.

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 24 aug 2011 22:33

Parkeren voor een uitrit mag niet volgens de wegcode (art 25.1 Het is verboden een voertuig te parkeren: 3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht; 5° op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen). De wegcode geeft geen definitie van een inrij, dus moet dit in de meest ruime zin worden geïnterpreteerd. Gemeentelijke en stedenbouwkundige bepalingen zijn in deze situatie enkel van belang voor een eventuele procedure voor bouwovertredingen.

Enkele uitspraken hierover:

De in art. 25.1, 3° Wegcode bedoelde 'inrij voor eigendommen' is elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen.
Cass. AR 6752, 16 november 1993 (Ketels / De Vooght-Neirinck), R.W. 1993-94, 821; Bull. 1993, 957; Arr. Cass. 1993, 956; Pas. 1993, I, 957.

Overwegende dat de door artikel 25.1.3° van het wegverkeersreglement beoogde “inrij (voor eigendommen)” - waarvan de betekenis niet wettelijk is omschreven - elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen betreft; dat, het werkelijk gebruik van de aldus voor de bedoelde voertuigen feitelijk toegankelijke plaats niet bepalend is en het eventueel zelden of niet gebruiken van die plaats voor het onderbrengen van voertuigen geen afbreuk doet aan de door de vermelde wettelijke bepaling aan de aldus bepaalde inrij verleende wettelijke bescherming; de appelrechters terecht zeggen dat “het volstaat dat de inrij toegang met een voertuig/wagen kan geven tot het eigendom (...) De wijze van gebruik ervan, of de frekwentie, niet determinerend (is)” en dat de mogelijkheid tot toegang steeds gevrijwaard dient te blijven;
Cassatie AR 6752 - 16/11/1993

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 24 aug 2011 23:17

Waar zijn we mee bezig dus de gemeente legt in een straat parkeervakken aan en de omwonende maken van hun wettelijke voortuin een parkeerplaats en dus vervalt de wettelijke parkeerplaats.
Wel dat ga ik direct in mijn straat toepassen (is woonerf) waar ik niet voor mijn huis mag staan dus ga ik dat vanaf nu toch doen gezien er ook een nplt op de poort is bevestigd.
Ook aan een bevriende winkel aan een belangrijke invalsweg zal ik dan zeggen het private stuk voor de winkel als parkeervak te gaan gebruiken ook al ligt daarvoor een fietspad en een parkeerstrook (gewestweg).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 aug 2011 09:31

Het huis dat ik huur heeft voor de gevel ook plaats om 2 a 3 auto's te parkeren. Andere huizen in de rij hebben daar een voortuin (ons huis had daar vroeger ook een tuin, tot de eigenaar besliste om de planten en het gras weg te doen, en er enkel kasseien voor te leggen). Ik ben er zo goed als zeker van de dat eigenaar van het huis de "oprit" nooit laten registeren heeft (of hoe je het ook mag noemen), maar gewoon de werken uitgevoerd heeft.

De politie heeft echter wel al eens een wagen van voor onze "oprit" gesleept omdat die wagen het afrijden belemmerde. De politie heeft nooit gevraagd of die "oprit" wel "officieel" was, hoor.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 25 aug 2011 12:11

Politie moet optreden gezien de belemmering maar als er parkeervakken op de weg zijn is het een andere zaak .
Voor diegene die Antwerpen kennen ...neem de Bisschoppenhoflaan en al de 2de hand autodealers daar die vonden ook dat ze rechtstreeks op straat mochten rijden.
Sommige hebben/hadden zelfs de parkeervakken uitgeschilderd.

Turaki
Berichten: 6870

#9 , 25 aug 2011 15:17

Politie moet optreden gezien de belemmering maar als er parkeervakken op de weg zijn is het een andere zaak .
Parkeervakken of niet verandert niets, inrij blijft inrij (tenzij u wetgeving of rechtspraak vindt die anders zegt).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 aug 2011 16:06

Voor onze deur ligt een parkeerstrook (dus zo'n witte doorlopende lijn langs de kant van de weg, die aanduidt dat langs de gehele weg mag geparkeerd worden). Het zijn geen vakken, maar het komt wel in de buurt.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

IQ1984
Topic Starter
Berichten: 9

#11 , 25 aug 2011 22:41

En als onze oprit er ligt van voor 1962 en reeds op het gewestplan staat? Voor 1962 moest men zo'n oprit blijkbaar niet aanvragen (vind ik toch terug in onze notariële akte) en is deze automatisch gereglementeerd.

lucgescheiden
Berichten: 2810

#12 , 25 aug 2011 23:34

"witte doorlopende lijn langs de kant van de weg, die aanduidt dat langs de gehele weg mag geparkeerd worden"
euh tegen de stoeprand?
Handige documenten voor Personenrecht

bartvdv
Berichten: 1911

#13 , 26 aug 2011 08:07

(@lucgescheiden: Neen, waarschijnlijk op zo'n paar meter afstand, parallel aan de stoeprand en de weg, ter breedte van een auto; soms nog met een witte onderbroken streep om een fietspad aan te geven).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 aug 2011 08:54

"witte doorlopende lijn langs de kant van de weg, die aanduidt dat langs de gehele weg mag geparkeerd worden"
euh tegen de stoeprand?
Neen, op het asfalt. Dus zo:

oo = asfalt
xx = voetpad
uu = oprit
hh = huis

|oo|oo|oo|XX|
|ooooo|oo|XX|
|oo|oo|oo|XX|
|ooooo|oo|XX|uuuuu|hhhhhhhhh
|oo|oo|oo|XX|uuuuu|hhhhhhhhh
|ooooo|oo|XX|uuuuu|hhhhhhhhh
|oo|oo|oo|XX|
|ooooo|oo|XX|

Er zijn dus geen afzonderlijke parkeervakken, maar heel de |oo| strook mag gebruikt worden om te parkeren, en het uuu stuk was vroeger voortuin.

(hopelijk is het wat duidelijker zo ;-)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Tope
Berichten: 916

#15 , 26 aug 2011 10:18

Sinds 1978 ben ik eigenaar van een rijhuis in een wijk die in de zestiger jaren werd gebouwd.
Elke 'unit' bestaat uit vier huizen: twee huizen met garage en in het midden twee rijhuizen zonder garage.
Alle huizen hebben een voortuin met een oprit.
Geen enkele eigenaar van een rijhuis heeft ooit toelating gekregen om de stoep te laten aflopen om een officiële oprit van te maken.
Het is niet verboden om op die 'oprit' te parkeren, maar meestal is dat onmogelijk omdat geparkeerde auto's de doorgang blokkeren.
Op de hoek van de straat is immers een taverne en vele bewoners hebben ondertussen 2 of meer auto's.
Als je eraf wil en de uitrit is geblokkeerd dan kan komt de politie niet afslepen.
Ik denk niet dat jij aan de huidige parkeersituatie iets zal kunnen veranderen.
Het is misschien wel mogelijk een bewonerskaart te bekomen, zodat die jaarlijkse parkeerkost wegvalt.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”