overtreding en rijbewijs nog geen 2 jaar

jan_smets15
Topic Starter
Berichten: 2

overtreding en rijbewijs nog geen 2 jaar

#1 , 22 aug 2011 20:19

Hoi,

Een vriend heeft met mijn wagen een snelheidsovertreding gedaan (52 in zone 30)
Het pv zat vandaag id bus, maar er is nergens sprake van een geldbedrag...wel willen ze weten wie de bestuurder was....
Als ik de bestuurder ben, loop ik dan het risico mijn rijbewijs opnieuw te moeten afleggen, of komt er gewoon een geldboete ?
Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 23 aug 2011 10:51

dit is gewoon het pv waarin de politie u meedeelt dat er een overtreding is begaan, de overschrijving volgt normaal gezien later

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 23 aug 2011 15:49

U geeft op antwoordformulier aan wie de werkelijke bestuurder was.... dan gaat de rest naar hem.
U kan de werkelijke bestuurder ineens het antwoordformulier laten opstellen en ondertekenen.

Reclame

jan_smets15
Topic Starter
Berichten: 2

#4 , 23 aug 2011 20:55

Ok, bedankt. Wat ik vreemd vind is dat op een vorig pv het geldbedrag wel stond, en daarna kwam idd de overschrijving.
Verder vraag ik me ook af waarom er bij staat dat ik mijn rijbewijs nog geen 2 jaar heb, vrienden zeggen me dat je dan risico loopt op inlevering vh rijbewijs, klopt dit ???
mvg

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 24 aug 2011 00:09

Bepaalde overtredingen die vanaf 1 september 2007 begaan worden met een motorvoertuig door een persoon die sinds minder dan twee jaar houder is van een Belgisch rijbewijs B zullen strenger bestraft worden ingevolge de wet van 21 april 2007 tot wijziging van de gecoördineerde wetten van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer dewelke op 26 juli 2007 in het Belgisch Staatsblad verscheen.
1. Over welke overtredingen gaat het ?

1.5. Overtredingen op de wegcode

alle overtredingen van de derde of vierde graad;

het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid:
met meer dan 30 kilometer per uur en hoogstens 40 kilometer per uur , of :
met meer dan 20 kilometer per uur en hoogstens 30 kilometer per uur in een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf.

De gecorrigeerde snelheid is 46, dus géén 20 te snel.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 24 aug 2011 08:44

Er staat niet bij of 52 al de gecorrigeerde snelheid is, dus ik zou er nog niet onmiddellijk van uitgaan dat het 46 is.
Wat staat op het pv?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”